Wednesday, Sep 13, 2017

صفحه نخست » بنز رسماً به ایران آمد

Mercedes.jpgشرق: مرسدس‌بنز رسما وارد ایران شد. ایران‌خودرو که برخلاف تصور عموم نه با تولید پیکان، بلکه با تولید بنز (در سال ۱۳۴۲ اتوبوس ۳۰۲ مرسدس‌بنز را مونتاژ می‌کرد) پا به عرصه ظهور گذاشته است، حالا خبر از ایجاد دو شرکت مشترک؛ یکی در تولید و دیگری در فروش و خدمات پس از فروش می‌دهد.

بر اساس قراردادی که روز گذشته بین ایران‌خودرو و شرکت بنز به امضا رسید، حالا این مخصوص‌نشین با ایجاد شرکتی، نماینده انحصاری فروش و خدمات پس از فروش محصولات این غول آلمانی خواهد بود. آن‌گونه که اعلام شده، این مخصوص‌نشین قرار است مسئولیت تولید نسل فعلی و آینده کامیون آکتروس را برعهده گیرد. بر اساس هدف‌گذاری صورت‌گرفته، ساخت شرکت مشترک تولیدی که مسئولان زمان انعقاد قرارداد آن را ماه آینده اعلام کردند در سال نخست به ۲۰ درصد خواهد رسید و این میزان در صورت صرفه اقتصادی می‌تواند به ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش پیدا کند، اما تولید موتور جدید بر اساس نیاز بازار در شرکت مشترک جدید دیگر خبری است که روز گذشته به نقل از ایران‌خودرو روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت.

حالا هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، امیدوار است با توجه به همکاری‌های دو شرکت در حوزه خودروهای تجاری، همکاری طرفین درخصوص تفاهم‌نامه و قرارداد سال گذشته نیز به همین منوال پیگیری شود. هنوز دو سال از اجرائی‌شدن برجام در دی‌ماه سال ۹۴ نگذشته بود که مدیران شرکت خودروسازی آلمانی ۲۸ دی‌ماه ۹۴ با هواپیمای شخصی خود به ایران آمدند و در نهایت ایران‌خودرو و شرکت دایملر (مالک چندین شرکت تابعه و برند بزرگ خودروسازی همچون مرسدس‌بنز، مرسدس آ. ام‌. گ. و اسمارت) با امضای یک تفاهم‌نامه، همکاری استراتژیک خود را برای ایجاد دو شرکت مشترک آغاز کردند.

۱۸ ماه پس از اولین حضور ژرمن‌ها در جاده مخصوص، حالا از امضای قرارداد ایجاد شرکت مشترک در حوزه فروش و خدمات پس از فروش بین گروه صنعتی ایران‌خودرو و شرکت مرسدس‌بنز خبر می‌رسد، اما این‌بار برخلاف بار قبل، آبی‌پوش‌های جاده مخصوص به‌همراه محسن صالحی‌نیا، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت، راهی سرزمین ژرمن‌ها شدند و در سایت تولید وورث، مقر اصلی مرسدس‌بنز، پای میز مذاکره نشستند. مخصوص‌نشین‌ها که در ماه‌های گذشته نشان دادند وضعیت همکاری ایران در حوزه خودرو با شرایط سال‌های پیش بسیار متفاوت است و این‌بار حاضر نیست به هر قیمتی بازار خود را با شروط ساده به خودروسازان خارجی تحویل بدهد، قرار است به‌صورت انحصاری مسئولیت فروش محصولات تجاری مرسدس‌بنز را بر عهده گیرند، اما قرارداد همکاری شرکت ایران‌خودرودیزل به نمایندگی از گروه صنعتی ایران‌خودرو و شرکت بنز، در سایت تولید وورث، مقر اصلی مرسدس‌بنز، در شرایطی به امضا رسید که گفته می‌شود همکاری‌های مشترک به همین‌جا ختم نخواهد شد و قرارداد دو شرکت مشترک دیگر نیز در ماه‌های آینده نهایی می‌شود.

شرکت دوم که قرارداد آن در ماه آینده نهایی می‌شود، مسئولیت تولید را برعهده دارد و نسل فعلی و آینده کامیون آکتروس از جمله تولیدات این شرکت خواهند بود. گفتنی است نسل فعلی آکتروس تا سال ۲۰۱۹ تولید شده و نسل جدید این کامیون نیز از سال ۲۰۱۹ به‌بعد بر اساس استانداردهای روز اروپا تولید خواهد شد. در فاز بعدی نیز خط تولیدی جدید دیگری پیش‌بینی شده است. بر اساس برنامه، ساخت داخل شرکت مشترک تولیدی در سال نخست به ۲۰ درصد خواهد رسید و این میزان در صورت صرفه اقتصادی می‌تواند به ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش پیدا کند. همچنین شرکت دیگر در حال مذاکره درخصوص تولید موتور میان شرکت ایران‌خودرودیزل و دایملر بوده که وظیفه آن تولید موتورهای جدید بر اساس نیاز بازار در شرکت مشترک جدید است. گفتنی است شرکت مرسدس‌بنز نخستین برند خودروهای تجاری در دنیا را در اختیار دارد که امضای قرارداد سرمایه‌گذاری مشترک با ایران‌خودرو بیانگر امنیت سرمایه‌گذاری در ایران است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy