Friday, Sep 15, 2017

صفحه نخست » ترامپ: در اکتبر خواهید دید که با برجام چه خواهم کرد

p8844444555zc0_small.jpgبی بی سی - دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، ضمن تکرار مخالفت شدیدش با برجام به خبرنگاران گفته به زودی (در اکتبر پیش‌رو) همه شاهد اقدام او در برابر این پیمان بین‌المللی خواهند بود.

آقای ترامپ روز پنج‌شنبه (چهاردهم سپتامبر - ۲۳ شهریور) در گفتگو با خبرنگارانی که همراه با او در هواپیمای ریاست جمهوری عازم به مناطق آسیب دیده فلوریدا سفر می‌کردند یک بار دیگر توافق با ایران را "بدترین توافقی" توصیف کرد که "تاکنون دیده" مدعی شد ایران روح برجام را نقض کرده است.

همزمان وزارت دارایی آمریکا ۱۱ فرد و شرکت را به فهرست تحریم‌های ایران افزوده است.

وزارت دارایی آمریکا در اطلاعیه‌ای گفته است این افراد و شرکت‌ها به دلیل "حمایت از سپاه پاسداران و شبکه‌های دخیل در حملات سایبری" به فهرست تحریم‌ها اضافه می‌شوند.

دولت آمریکا در همین حال، امروز تعلیق تحریم‌های مورد توافق در چارچوب برجام را هم تمدید کرده است.

مقام‌های آمریکایی به طور دوره‌ای با بررسی پایبندی ایران به تعهداتش در توافق هسته‌ای، اجرای بخشی از تحریم‌ها را معلق می‌کنند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت تعلیق تحریم‌ها برای این ادامه یافته که آمریکا بتواند در تدوین سیاست خود در قبال ایران "انعطاف" داشته باشد.

او گفت تعلیق تحریم‌ها به معنی چراغ سبز به "رفتارهای نامناسب" ایران در زمینه‌های گوناگون نیست.

از میان چهار شرکتی که امروز به فهرست تحریم‌ها اضافه شده‌اند، دو شرکت در اوکراین مستقر هستند و آمریکا آنها را به همکاری با هواپیمایی کاسپین و ماهان متهم کرده، که پیش از این تحریم شده بودند.

بقیه شرکت‌ها و ۷ شخصی که به تحریم‌ها اضافه شده‌اند ایرانی هستند.

آمریکا می‌گوید شرکت سدید صبا، یکی از تحریم‌شدگان جدید، قراردادهایی با سپاه پاسداران داشته است.

اغلب کسانی که به فهرست تحریم‌ها اضافه شده‌اند افرادی بیست و چند ساله هستند که آمریکا آنها را به نقش داشتن در حملات سایبری متهم کرده است.

این چندمین باری است که آمریکا پس از توافق هسته‌ای افراد یا شرکت‌هایی را به فهرست‌ تحریم‌های ایران اضافه می‌کند. آمریکا می‌گوید این کار به معنی وضع تحریم‌های جدید نیست.

امروز رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا که به بریتانیا سفر کرده، گفت ایران پس از توافق هسته‌ای انتظارات را برآورده نکرده است.

آقای تیلرسون گفت دولت دونالد ترامپ در حال بررسی و تدوین سیاست جدیدی در قبال ایران است و در این سیاست تنها به قابلیت‌های هسته‌ای ایران نمی‌پردازد بلکه "کلیت تهدیدهای ایران" را در نظر می‌گیرد.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

روش دونالد ترامپ برای لغو قرارداد هسته ای

مرتضی حسین

منبع : اینترسپت / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی

تلاش برای برهم زدن توافق هسته ای بدون شواهد روشن مبنی بر موارد نقض آشکار از سوی ایران، می تواند به طور بالقوه باعث از هم پاشیدن ائتلاف کشورهایی که در وهله اول باعث تحمیل تحریم ها به ایران و سپس انعقاد قرارداد هسته ای شده اند، بشود. اکثریت این بازیگران، در گروه 5+1 شامل چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلستان و ایالات متحده برای مذاکره در خصوص قرارداد، گرد هم آمدند. اگر مشخص شود آمریکا قصد تخریب برجام را دارد، بعید است امریکا بتواند بار دیگر کشورهای عضو گروه 5+1 را متقاعد کند تا تحریم های فرامرزی را بر ایران تحمیل کنند (تحریم ها از جانب دیگر کشورهایی که با ایران مناسبات تجاری دارند). به علاوه اتحادیه اروپا و در کنار آن، چین و روسیه، از ادامه یافتن این قرارداد استقبال کرده اند.

لغو برجام، پیامد های دیگری را نیز به جامعه بین الملل منتقل می کند. کشورهای دیگر ممکن است دریابند که ایالات متحده از لحاظ ساختا سیاسی، در اجرای توافقنامه های دیپلماتیک دشوار، ناتوان است. این امر اتخاذ رویکرد دیپلماتیک را در دیگر مناطق بحرانی، از جمله کره شمالی، سخت تر خواهد کرد.

علاوه بر این، مسئله این است که برهم زدن برجام، چه تاثیری بر سیاست داخلی ایران خواهد داشت. بسیاری از تحریم ها لغو شده است و برخی از شرکت های غربی بار دیگر سرمایه گذاری در ایران آغاز کرده اند، از جمله معاملات عمده با شرکت های فرانسوی مانند رنو و شرکت نفتی توتال و همچنین تولید کننده هواپیمای بوئینگ در ایالات متحده.

اگر چه سرمایه گذاری در ایران کاهش یافته و سرمایه گذاران همچنان به دلیل ناپایداری سیاسی محتاط عمل می کنند، اما این قرارداد تا حدودی به به وعده های حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، مبنی بر وارد کردن دوباره ایران به به اقتصاد جهانی، جامه عمل پوشانده است. امضای این توافقنامه برای روحانی که با شعار کاهش تنش با ایالات متحده از سوی مردم انتخاب شد، دستاورد بزرگی بوده است. جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران اظهار داشت که در صورت عقب نشینی یک جانبه آمریکا از برجام، "ایران مناسب ترین گزینه را برای احقاق حقوق و تامین منافع ملی خود اتخاذ خواهد کرد."

فریده فرهی، متخصص سیاست های ایران در دانشگاه هاوایی می گوید حتی اگر دولت ترامپ در تلاش برای پایان دادن یک جانبه به این معامله باشد، احتمالا ایران، پاسخی حساب شده به این مسئله خواهد داد. احتمالا ایران، از شکاف به وجود آمده بین ایالات متحده و کشورهای دیگر مانند اتحادیه اروپا، روسیه و چین که از برجام حمایت می کنند، استفاده خواهد کرد.

هیلی در سخنرانی خود در موسسه امریکن اینتر پرایز، فهرستی طولانی از نارضایتی هایی ایالات متحده از ایران را بیان کرد، این امر در حالی بود که برخی از موارد این لیست، به ده ها سال پیش از برجام باز می گشت و فقط تعداد اندکی از آنها مربوط به ساختار قرارداد هسته ای بود. همچنین بسیاری از مخالفان مذاکرات با ایران، بدون توجه به پایبندی کامل ایران به شرایط مذاکره، با وارد کردن اتهاماتی به این کشور، درصدد تخریب قرارداد هسته ای بر آمدند. این منتقدان وانمود می کنند که قرارداد هسته ای اهداف دیگری به جز آنچه آشکارا در آن قید شده است دارد: یعنی محدود کردن برنامه هسته ای ایران، در مقابل منافع اقتصادی.

هیلی با اشاره به اعتراضات ایالات متحده در خصوص سیاست های ایران در سوریه، اقدامات تاریخی تروریستی گروه های وابسته به ایران مانند حزب الله و وضعیت حقوق بشر در این کشور را از این عوامل برای ضربه زدن و تضعیف برجام استفاده کرد. اما گسترش شرایط توافقنامه و تعمیم و تمرکز آن بر مسائلی که به مراتب فراتر از گسترش سلاح های هسته ای است، منجر به جنگ بیش تر می شود، چرا که حفظ کوچک ترین و محدودترین توافقنامه ها را برای حل بحران هایی مانند مسئله هسته ای، بین ایالات متحده و ایران غیرممکن می کند.

تیرمن، مدیر اجرایی مرکز مطالعات بین المللی MIT و متخصص روابط بین الملل در حوزه ایران می گوید: "هر گونه تلاش برای اضافه کردن عوامل دیگری مانند سیاست ایران در سوریه یا حقوق بشر داخلی در این گفت و گو، یک استراتژی برای نابود کردن توافق تسلیحات هسته ای که اکنون روی میز است، محسوب می شود." وی افزود: "زمانی که نو محافظه کاران این گونه سخن می گویند، مردم متوجه می شوند که قصد دارند از این روش برای تخریب تلاش های دیپلماتیک برای جلوگیری از گسترش سلاح های هسته ای استفاده کنند."

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy