Saturday, Sep 16, 2017

صفحه نخست » اهمیت سیاسی دیدار ظریف و تیلرسون در نیویورک

8w6t6szmh7ysk6_small.jpgدویچه وله - گمانه‌زنی پیرامون دیدار محمدجواد ظریف با همتای آمریکایی‌اش، رکس تیلرسون، ادامه دارد. پس از تردیدهای نخستین، ایران برگزاری این دیدار را تایید کرد. خبر این دیدار مهم سیاسی توسط خبرگزاری‌های خارجی نیز اعلام شده است.

خبر دیدار وزیران امور خارجه دو کشور ایران و آمریکا از سوی خبرگزاری‌های ایران بازتاب یافته است. خبری که از سوی نشریه فارین پالسی و همچنین خبرگزاری آلمان نیز تایید شده است.

قرار است محمدجواد ظریف و رکس تیلرسون روز چهارشنبه ۲۰ سپتامبر در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با یکدیگر دیدار کنند. دیدار وزیران امور خارجه ایران و آمریکا در چارچوب نشست وزیران امور خارجه کشورهای پنج به‌اضافه یک و ایران برگزار خواهد شد.

اهمیت دیدار ظریف و تیلرسون

این دومین باری است که پس از کسب توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران، وزیران امور خارجه کشورهای پنج به‌اضافه یک و ایران تشکیل جلسه می‌دهند؛ جلسه‌ای که با هدف بررسی نتایج برجام برگزار می‌شود.

اهمیت سیاسی دیدار ظریف و تیلرسون از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران نیز پنهان نیست. خبرگزاری ایسنا به نقل از یک "دیپلمات عالی‌رتبه" ایران، نشست هفته آینده کشورهای ذیربط در توافق هسته‌ای را با نشست سال گذشته آن مقایسه کرده است. این خبرگزاری اطلاعات دقیقی از هویت این "دیپلمات عالی‌رتبه" منتشر نکرده است.

نشست سال گذشته، در دوران زمامداری باراک اوباما صورت گرفته بود. باراک اوباما و به‌ویژه وزیر امور خارجه وقت آمریکا، جان کری در امر کسب توافق هسته‌ای نقش بسیار مهمی ایفا کرده بودند و برجام یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت اوباما به حساب می‌آمد.

حال آنکه این دیدار دوم در شرایطی صورت می‌گیرد که رئیس جمهور کنونی آمریکا، دونالد ترامپ، رویکرد خصمانه‌ای را در قبال توافق هسته‌ای دنبال می‌کند. این نخستین دیدار محمدجواد ظریف و رکس تیلرسون است.

ترامپ و برجام

موضع ترامپ درباره توافق هسته‌ای هنوز به طور دقیق و روشن اعلام نشده است. پیش‌بینی می‌شود که رئیس جمهور آمریکا اواسط ماه اکتبر، رسما سیاست و برنامه خود را درباره برجام اعلام کند. اما درباره مخالفت ترامپ با توافق هسته‌ای تردیدی وجود ندارد.

ترامپ بارها توافق هسته‌ای کشورهای پنج به‌اضافه یک و ایران را بدترین توافق آمریکا ارزیابی کرده است. خبرگزاری آلمان به تشکیل گروهی از کارشناسان توسط دونالد ترامپ اشاره می‌کند. وظیفه این گروه یافتن مدارکی مبنی بر نقض برجام از سوی جمهوری اسلامی است.

از آن گذشته، ترامپ شماری از مشاوران خود را مسئول بررسی مجدد توافق هسته‌ای با ایران کرده است.

تمدید تعلیق تحریم‌های ایران توسط دولت ترامپ در عین حال حکایت از آن دارد که سیاست‌های جمهوری اسلامی در پیشبرد برجام به گونه‌ای بوده که دولت ترامپ ناگزیر به تمدید تعلیق تحریم‌ها شده است.

دونالد ترامپ و وزیر امور خارجه این کشور، رکس تیلرسون، بارها از برنامه موشکی ایران، پشتیبانی ایران از بشار اسد و گروه‌های تروریستی و همچنین فعالیت‌های سیاسی ایران در منطقه انتقاد کرده‌اند. از آن گذشته، آمریکا خواستار بازدید از مراکز نظامی ایران شده است.

جمهوری اسلامی بازدید از مراکز نظامی کشور را نمی‌پذیرد و گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در تایید پایبندی ایران به الزامات و تعهدات برخاسته از برجام کافی می‌داند.

محمدجواد ظریف روز پنجشنبه ۱۴ سپتامبر (۲۳ شهریور) با انتشار توییتی تجدید مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران را رد کرد و علی ‌شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت جمهوری اسلامی نیز بازدید از مراکز نظامی ایران را منتفی دانست.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy