Monday, Sep 18, 2017

صفحه نخست » نماینده پیشین ایران در مقر سازمان ملل: دیدار ظریف با تیلرسون به نفع توافق هسته‌ای است

8k0sj3d4g7k0rr6_small.jpgرویداد۲۴ - نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل درباره احتمال نشست دوجانبه ایران و آمریکا به‌مانند دیدار ظریف و کری درگذشته تصریح کرد: انجام دیدار دوجانبه ظریف و تیلرسون بعید به نظر می‌رسد ولی هر اتفاقی در صورت ضرورت، احتمال روی دادن آن وجود دارد.
پس از ماه‌ها درگیری بر سر برجام وزارت خارجه ایران و آمریکا قرار است تا در جلسه‌ای پشت یک میز بنشینند و در این رابطه با یکدیگر به بحث و تبادل‌نظر بپردازند.
البته دیدار بین مقامات سیاسی ایران و آمریکا به دلیل ملاقات مکرر محمدجواد ظریف و جان کری در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما در ایالات‌متحده دیگر تابو به‌حساب نمی‌آید، اما حضور وزرای خارجه ایران و آمریکا در این نشست ازآن‌جهت حائز اهمیت است که این اولین دیدار بین دو مقام ارشد سیاست خارجی این دو کشور پس از تشکیل دولت‌های جدید آن محسوب می‌شود و اگر همه‌چیز به‌خوبی پیش رود شاید به کاهش تنش‌ها بیانجامد.
8k0sj345r4rr6_small.jpgرکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا پیش از نشست سازمان ملل نیز در سفری که به همراه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری این کشور به ریاض داشت، گفته بود که ممکن است در زمان مناسب با «محمدجواد ظریف» همتای ایرانی خود دیدار کند.
یکی از مهم‌ترین شعارهای انتخاباتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا پاره کردن برجام بود، اما این مسئله به‌طور یک‌جانبه امکان‌پذیر نیست زیرا برجام یک توافق بین‌المللی به‌حساب می‌آید که نیاز به پذیرش آن از سوی دیگر کشورهای 1+5 دارد. ترامپ تا به امروز موفق نشده با کشورهای اروپایی بر سر این موضوع به‌اتفاق نظر دست یابد و کشورهای اروپایی همواره از او خواسته‌اند تا به توافق هسته‌ای با ایران پایبند باشد.

علی خرم، نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل درباره اهمیت سیاسی دیدار ظریف و تیلرسون به رویداد۲۴ گفت: دیدار ظریف و تیلرسون مسئله خاص و پیچیده‌ای نیست. از زمانی که دونالد ترامپ بر سرکار آمده و مسئله اصلی خود را برجام معرفی کرده و مدام در این رابطه‌های نظرات منفی بر زبان آورده است که با یک توافق چندجانبه سازگاری ندارد، گروه 1+5 تصمیم گرفته‌اند که برای بررسی این موضوع جلسه‌ای رود رو گذارند. آقای تیلرسون برای اولین بار است که در چنین جلسه حضور پیدا می‌کند بنابراین یک نشست 7 یا 8 نفره‌ای خواهد بود.
وی درباره احتمال نشست دوجانبه ایران و آمریکا به‌مانند دیدار ظریف و کری درگذشته توضیح داد: انجام دیدار دوجانبه ظریف و تیلرسون بعید به نظر می‌رسد ولی هر اتفاقی در صورت ضرورت، احتمال روی دادن آن وجود دارد.
نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل اضافه کرد: با توجه به مواضع دونالد ترامپ قدری این دیدار برای کشور ما مشکل است وگرنه آقای تیلرسون آدم مثبتی محسوب می‌شود و برخلاف دونالد ترامپ به‌جان کری شباهت دارد که نظر موافق نسبت به همکاری با ایران دارد، اما به دلیل اینکه مواضع دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور تند است او هم از روی اجبار به رئیس‌جمهور نزدیک می‌شود وگرنه درصورتی‌که امکان برقراری ارتباط ظریف با تیلرسون فراهم شود به نفع توافق هسته‌ای است.
خرم پیش‌بینی خود نسبت به نتیجه این دیدارها و کاهش تنش چنین مطرح کرد: هر نشست و بحث و گفت‌وگویی می‌تواند تأثیرات مثبتی به‌جا گذارد، پیش‌ازاین هم در نشست‌های ابتدایی باجان کری همه‌چیز خوب پیش نرفت، اما آرام‌آرام شرایط به‌گونه‌ای شد که هر دو طرف یکدیگر را درک کردند و تلاش خود برای کاهش تنش‌ها انجام دادند.
وی درباره دلیل این دیدار از سوی آمریکایی‌ها با توجه به اینکه هم‌پیمانی در اتحادیه اروپا برای برهم زدن برجام نیافته، اظهار داشت: اتحادیه اروپا مواضع دونالد ترامپ را قبول ندارد و پاره کردن برجام به لحاظ حقوقی امکان‌پذیر نیست البته اروپایی‌ها به خاطر شخص ترامپ با نظر او مخالفت نمی‌کنند ازنظر حقوقی این کار مقدور نیست که یک توافق چندجانبه را به هم زنند. اروپایی‌ها برای اعتبار خود نگران هستند درنتیجه اظهار نظرات ترامپ را از روی عقل و منطق نمی‌بیند و به همین دلیل با مواضع او کنارنمی آیند ولی این احتمال وجود دارد تا در آینده به‌قدری در این زمینه مانور داده شود که برخی از این کشورها را با خود نزدیک کند.
نماینده پیشین ایران در مقر سازمان ملل درباره دلیل این مسئله گفت: درزمینهٔ های اقتصادی، امنیتی و خاورمیانه احتمال روی دادن این اتفاق وجود دارد و باید مواظب باشیم که آمریکایی‌ها موفق نشوند اجماعی که در اطراف کشور ما وجود دارد را بشکنند

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy