Tuesday, Sep 26, 2017

صفحه نخست » دیدار قاسم سلیمانی با مسعود بارزانی

Masoud_Barzani.jpgشرق ـ انتظارها برای اعلام لغو همه‌پرسی استقلال کردستان عراق از سوی مسعود بارزانی، رئیس‌ این اقلیم، به بن‌بست خورد و بارزانی در کنفرانس خبری روز گذشته خود از پایان شراکت این اقلیم با بغداد خبر داد. بارزانی یک روز بعد از مذاکره هیئت کردستانی با مقامات بغداد اعلام کرد همه‌ آنچه برای برقراری یک عراق فدرال لازم بوده، انجام داده‌اند. بارزانی با اعلام اینکه شراکت این اقلیم با بغداد به پایان رسیده، گفت: ما باید همسایگان خوبی برای هم باشیم و گفت‌وگوها میان دو همسایه ادامه خواهد یافت، چراکه شراکت ما در گذشته شکست خورده و نمی‌خواهیم تجربه‌های گذشته را تکرار کنیم. او تأکید کرد: همه‌پرسی اولین گزینه برای استقلال مردم کُردستان عراق و ثبات آینده ماست. بارزانی با اشاره به اینکه همه‌پرسی منجر به ترسیم مرزهای جدید نمی‌شود، بر همکاری میان نیروهای پیشمرگه و ارتش برای مبارزه با تروریسم تأکید کرد و گفت بعد از همه‌پرسی، مذاکراتی طولانی میان دو طرف آغاز خواهد شد. بارزانی گفت: همه‌پرسی مرزها را مشخص نمی‌کند و ما بعد از آن با بغداد گفت‌وگو خواهیم کرد که ممکن است یک سال یا دو سال زمان ببرد. گفت‌وگو با بغداد بر اساس ایجاد یک رابطه خوب میان دو همسایه صورت خواهد گرفت. ما می‌خواهیم از روابط خوب میان پیشمرگه‌ها و ارتش عراق محافظت کنیم. رئیس اقلیم کردستان عراق ادامه داد: قانون اساسی برای دولت کردستان تدوین و پس از آن به همه‌پرسی گذاشته خواهد شد. وی تأکید کرد: ما هرگز اجازه وقوع درگیری میان دو ملت را نخواهیم داد. ما با اعراب و ترکمان‌ها برادریم و اختلافات سیاسی به قوت خود پابرجاست. ما تلاش می‌کنیم تا هرگونه دید منفی به همه‌پرسی را تغییر دهیم. نظام آتی ما بر اساس قانون اساسی و توافق ملت کُرد ساخته می‌شود. برای تحقق یک روند شفاف و بی‌شائبه، به پای صندوق‌های رأی خواهیم رفت. تنها استقلال می‌تواند درخواست‌ها و اهداف ما را محقق کند. بارزانی همچنین گفت به دنبال درگیری با ایران و ترکیه نیستیم. رئیس اقلیم کردستان عراق در پاسخ خبرنگاران تأکید کرد که‌ ما بعد از همه‌پرسی هم به‌ روابط حسنه‌ خویش با ایران و ترکیه‌ مانند ۲۴ سال گذشته‌ ادامه‌ خواهیم داد. بارزانی با بیان اینکه با اجرای همه‎پرسی، امنیت ملی ترکیه تهدید نمی‏‎شود، گفت: امیدواریم که ترکیه مرزهای هوایی خود را روی منطقه کردستان نبندد.



آماده مقابله با حمله هستیم

مسعود بارزانی تأکید کرد که رهبران سیاسی احزاب کُردی بر سر برگزاری همه‌پرسی در موعد مقرر اتفاق‌نظر دارند و هیچ مسئول سیاسی یا نظامی‌ای نمی‌تواند این همه‌پرسی را متوقف کند. رئیس منطقه کردستان عراق گفت: ما آماده مقابله با هرگونه حمله به کردستان هستیم، هرچند هرگز به فکر درگیری نظامی نیستیم و از بغداد هم انتظار ایجاد درگیری مسلحانه را نداریم. مسعود بارزانی افزود: از هیچ‌کس واهمه‏ای نداریم؛ همه بدانند تحت هیچ شرایطی از موضوع استقلال کردستان عراق عقب‌نشینی نخواهیم کرد. مسعود بارزانی تصریح کرد که پیشمرگه برای مقابله با هرگونه حملات در سطح بالایی از آمادگی به‌سر می‎برد.


برگزاری همه‌پرسی در کرکوک


رئیس اقلیم کردستان عراق همچنین گفت که در نشست روز گذشته احزاب کردستان عراق تأکید شده است که در کرکوک هم همه‌پرسی برگزار خواهد شد. رئیس منطقه کردستان عراق در ادامه گفت که به هرگونه اقدامات تحریک‌آمیز در کرکوک پاسخ خواهیم داد. وی گفت: ما در سال ۲۰۰۳ اشتباه کرده بودیم که به آغوش بغداد بازگشتیم و همان سال باید همه‌پرسی را برگزار و بغداد را در سال ۲۰۰۸ رها می‏‎کردیم.


حضور قاسم ‌سلیمانی در کردستان


بارزانی همچنین تأیید کرد که قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، در چند روز گذشته به اقلیم کردستان سفر و با بارزانی هم دیدار کرده است. بارزانی خبر گلوله‌باران چند روستای مرزی کردستان عراق از سوی ایران را هم تأیید کرد و همچنین مسئولیت اقدام ایران در بستن مرز هوایی خود با کردستان عراق را بر‌عهده دولت ایران دانست. بارزانی در حالی برگزاری همه‌پرسی در موعد مقرر را تأیید کرد که بسیاری پیش‌بینی می‌کردند او پس از امتیازگیری از دولت مرکزی عراق و احزاب دیگر اقلیم کردستان عراق (احزاب مخالف همه‌پرسی) در نهایت این همه‌پرسی را به تعویق می‌اندازد. در ماه‌های گذشته مذاکرات پیوسته‌ای میان هیئت‌های عراقی و کُردی در بغداد و شهرهای اقلیم کردستان برگزار شد، اما مسعود بارزانی هربار پس از این مذاکرات اعلام می‌کرد که پیشنهادهای دولت مرکزی نتوانسته او را در به‌تعویق‌انداختن همه‌پرسی قانع کند. آخرین دور مذاکرات میان مقامات دولت مرکزی و اقلیم کردستان هم روز شنبه برگزار شد، اما بی‌نتیجه ماند.

----------------------------------------

ایران مرز هوایی کردستان عراق را بست

یک ‌روز پیش از آغاز رسمی رفراندوم اقلیم کردستان، شورای‌عالی امنیت ملی ایران با گذراندن مصوبه‌ای، مرزهای هوایی ایران با اقلیم کردستان را مسدود کرد. سخنگوی شورای‌عالی امنیت ملی اعلام کرد: به درخواست دولت مرکزی عراق، همه پروازهای ایران به مقصد فرودگاه‌های سلیمانیه و اربیل و همچنین پروازهای عبوری از فضای کشورمان از مبدأ اقلیم کردستان متوقف شد.
ساعاتی بعد خبری از اقدام مشابه دولت ترکیه منتشر شد. به گزارش تسنیم، شورای امنیت ملی ترکیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد از این پس آسمان این کشور به روی هواپیماهایی که به مقصد یا از مبدأ استان کردستان عراق پرواز کنند، بسته خواهد بود.
به گزارش ایسنا، کیوان خسروی با اشاره به برگزاری جلسه فوق‌العاده شورای‌عالی امنیت ملی که صبح روز یکشنبه به‌منظور بررسی درخواست دولت مرکزی عراق درباره انسداد مرزهای کشورمان با اقلیم کردستان برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به مؤثرواقع‌نشدن تلاش‌های سیاسی خیرخواهانه کشورمان و اصرار مسئولان اقلیم کردستان برای برگزاری رفراندوم در این منطقه، با درخواست دولت مرکزی عراق مرزهای هوایی ایران به روی پروازهایی که مبدأ آنها اقلیم کردستان است مسدود شد. براساس این تصمیم همه پروازهای ایران به مقصد فرودگاه‌های اقلیم کردستان نیز متوقف شده است. خسروی در پایان خاطرنشان کرد: تصمیم‌های عجولانه برخی مسئولان اقلیم کردستان ضمن محدودکردن قدرت بازیگری و گفت‌وگوی سازنده کردها در حاکمیت عراق، امنیت مردم کُرد، کشور عراق و منطقه را با چالش‌های جدی مواجه خواهد کرد.
‌علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی، پیش از این اعلام کرده بود ایران به‌طور قطع صرفا دولت واحد، یکپارچه و فدرال عراق را به رسمیت می‌شناسد. او مشروعیت معابر و گذرگاه‌های مرزی جمهوری اسلامی ایران با مناطق اقلیم کردستان عراق را صرفا به‌دلیل وجود اقلیم به‌عنوان بخشی از عراق یکپارچه دانست و گفت: توافقات مرزی صرفا با محوریت دولت مرکزی عراق پابرجاست و جدایی اقلیم کردستان از دولت مرکزی عراق به‌معنای مسدودشدن تمامی معابر و گذرگاه‌های مشترک مرزی خواهد بود. شمخانی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به وجود توافقات نظامی و امنیتی میان ایران و اقلیم کردستان عراق خاطرنشان کرد: جدایی اقلیم کردستان از خاک عراق به مفهوم پایان‌یافتن تمامی این توافقات خواهد بود و پس از آن ایران در چارچوب تأمین امنیت مرزهای مشترک در رویکرد خود برای مقابله با حضور و فعالیت ضدانقلاب ایرانی که در مناطقی از کردستان عراق تردد دارند به‌صورت جدی تجدیدنظر کرده و با شیوه‌های کاملا متفاوت نسبت به گذشته رفتار خواهد کرد.


رزمایش «محرم» در شمال‌ غربی کشور


درهمین‌حال روز گذشته ایران رزمایشی را در مرزهای غربی کشور آغاز کرد. مرحله اصلی رزمایش امنیتی «محرم» روز گذشته با حضور سردار شادمانی، معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه خاتم الانبیا (ص)؛ سردار حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه؛ سردار محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه و جمعی از فرماندهان و مسئولان عالی‌رتبه نظامی و با اجرای عملیات آتش سنگین توپخانه قرارگاه حمزه سیدالشهدا در منطقه عمومی شمال غرب کشور آغاز شد. به گزارش «سپاه‌نیوز» در مرحله اصلی این رزمایش امنیتی که با محوریت قرارگاه حمزه سیدالشهدا برگزار می‌شود، یگان‌های پیاده، زرهی، جنگال، هوانیروز و موشکی به تمرین آمادگی‌های دفاعی می‌پردازند.
ساعاتی پس از آغاز رزمایش، خبرگزاری «آناتولی» ترکیه مدعی شد نیروهای ایرانی به مناطق مرزی اقلیم کردستان حمله کرده‌اند. به گزارش «ایسنا»، خبرگزاری آناتولی عصر یکشنبه به نقل از بیانیه‌ای که حزب اتحادیه میهنی اداره اقلیم کُرد عراق در سایت رسمی خود قرار داده است، مدعی شد: «نیروهای ایرانی با توپخانه مناطق کوهستانی به‌ویژه شش روستا در منطقه بالکایتی و حاج عمران استان اربیل در نزدیکی مرز ایران را بدون وقفه هدف قرار می‌دهند». اما به گزارش «بسیج‌پرس» سردار محمدعلی آسودی، مشاور نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران، حمله ایران به عراق را تکذیب کرده و گفته «انتشار چنین اخباری شیطنت رسانه‌های غربی برای به‌حاشیه‌بردن رزمایش سپاه بوده است که امیدواریم رسانه‌های داخلی در بازی رسانه‌ای آنها شرکت نکنند». او همچنین گفت: «جدول رزمایش‌های کشور مشخص است و براساس این زمان‌بندی درحال‌حاضر نیروی زمینی سپاه در حال اجرای رزمایش در غرب کشور است».
در‌همین‌حال یک مسئول مطلع نظامی در گفت‌وگو با «دانا» با بیان اینکه «جمهوری اسلامی با همه توان خود با ضد انقلاب برخورد خواهد کرد»، گفت: «مدت‌هاست گروهک‌های ضد انقلاب ایرانی از قبیل دموکرات و کومله در اطراف اقلیم کردستان عراق مشغول بازسازی، تجهیز و آماده‌سازی خود برای انجام عملیات‌های تروریستی هستند». او با بیان اینکه متأسفانه اقلیم کردستان عراق اقدام خاصی در برخورد با آنها انجام نمی‌دهد، افزود: «بدیهی است که جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند بیش از این شاهد این وضعیت باشد و با ضد انقلاب در هرجا که مشخص شده باشد، برخورد می‌کند».
به گزارش «تسنیم» روز گذشته برخی رسانه‌های اقلیم کردستان عراق و نیز رسانه‌های غربی با انتشار خبری ادعا کردند اقلیم کردستان عراق «مرتضی عبادی»، سرکنسول ایران در اربیل را به‌دلیل آنچه حملات توپخانه‌ای عنوان کردند، احضار کرده است؛ ولی یک مقام آگاه در سرکنسولگری، این خبر را تکذیب کرد و آن را نادرست خواند.
رزمایش بزرگ نیروی زمینی ارتش در گستره وسیعی از مناطق غرب کشور هم صبح دیروز آغاز شد. به گزارش «تسنیم»، هم‌زمان با اجرای عملیات یگان‌های واکنش‌سریع نیروی زمینی ارتش، رزمایش بزرگ حیدر کرار در غرب کشور آغاز شد. نیروی زمینی ارتش به منظور ارزیابی قدرت تحرک و قابلیت‌های تهاجمی خود در مناطق مرزی غرب کشور در گستره‌ای وسیع رزمایش حیدر کرار را آغاز کرده است. در این رزمایش یگان‌های زرهی، پروازی، پهپادی و واکنش‌سریع نیروی زمینی ارتش در قالب تیپ‌های هجومی مأموریت‌های واگذارشده را به نحوی مطلوب به اجرا می‌گذارند.


سردار پاکپور: اجازه تعدی را به ضد انقلاب نمی‌دهیم


اما درباره نحوه برگزاری رزمایش، مقامات حاضر در رزمایش توضیحاتی درخصوص آن ارائه دادند. به گزارش «تسنیم»، سردار حبیب شهسواری سخنگوی رزمایش امنیتی محرم در حاشیه این رزمایش با اشاره به اینکه مرحله اصلی رزمایش امنیتی محرم با انجام عملیات تک به ارتفاعات کفارستان آغاز شده، گفت: «در این مرحله از رزمایش آتش سنگین ادوات توپخانه، تک سنگین نیروهای تکاور با پشتیبانی تانک‌های T۷۲S نیز انجام شد». او روز گذشته از برگزاری این رزمایش امنیتی با محوریت قرارگاه حمزه سیدالشهداء (ص) در ارتفاعات اشنویه خبر داد. او با موفقیت‌آمیز ارزیابی‌کردن رزمایش امنیتی محرم، گفت: «هدف از برگزاری این رزمایش ارتقای آمادگی رزمی و تجهیزاتی و تخصصی رزمندگان است». او افزود: «پیام این رزمایش برای دوستان صلح و امنیت و آرامش است و پیام آن برای دشمنان این است که رزمندگان و دلاورمردان با صلابت و اقتدار از مرزهای ایران اسلامی دفاع می‌کنند و اجازه تعدی را به ضدانقلاب نمی‌دهند». او با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته در روز نخست رزمایش، گفت: «تاخت شبانه، آتش و انفجارات و عملیات گشت و شناسایی در مناطق مرزی و ایست و بازرسی از اقدامات صورت‌گرفته در روز نخست رزمایش بود».


سردار سلامی: استکبار جهانی تلاش می‌کند نقشه ژئوپلیتیک جهان را تغییر دهد


سردار «حسین سلامی» جانشین فرمانده کل سپاه هم در حاشیه رزمایش امنیتی محرم گفت: «امنیت از اهمیت فوق‌العاده‌ای در نظام دفاعی ما برخوردار است، به‌ویژه در شرایطی که در کشورهای پیرامونی ما کانون‌هایی از ناامنی و بحران شکل گرفته و راهبرد کشورهای سلطه‌طلب و بیگانه همچون آمریکا و انگلیس و برخی رژیم‌های متحد آنها در منطقه؛ ایجاد تغییرات ژئوپلیتیک در جهان است». به گزارش «سپاه‌نیوز» او افزود: «استکبار جهانی و هم‌پیمانانش تلاش می‌کنند نقشه ژئوپلیتیک جهان را تغییر دهند». جانشین فرمانده کل سپاه با بیان اینکه ما برای امنیت ملت ایران اقدام به برگزاری رزمایش‌هایی از این دست می‌کنیم، گفت: «به‌دلیل آنکه اقتدار مرزها برای ما از اولویت‌های اصلی به شمار می‌رود، تسلط ما بر مرزها در این زمینه بسیار حائزاهمیت خواهد بود». سردار سلامی افزود: «ما برای برقراری کامل امنیت به‌ویژه در مرزها، هم در میدان عمل دشمنان را تعقیب می‌کنیم و هم آمادگی دفاعی خود را نمایش می‌دهیم». او با تأکید بر اینکه امنیت مناطق مرزی ارجحیت پیوسته و توقف‌ناپذیر استراتژی دفاعی ماست، گفت: «برگزاری رزمایش امنیتی محرم و سایر رزمایش‌های نیروهای مسلح، برای ما امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش و برای دشمن مأیوس‌کننده خواهد بود». سردار سلامی در پایان با بیان اینکه سلاح‌های ما برای دفاع در برابر تهاجمات زمینی، هوایی و دریایی کافی است، گفت: «آنچه مهم است هماهنگی اجزای دفاع‌کننده ما اعم از نیروهای مردمی، هوانیروز، توپخانه و زرهی است که در این رزمایش به آن پرداخته شد و با موفقیت به انجام رسید». سردار «محمد پاکپور» فرمانده نیروی زمینی سپاه گفت: «در رزمایش امنیتی محرم عملیات‌های ترکیبی با حضور یگان‌های پهپادی و موشکی و توپخانه و هوانیروز و زرهی با موفقیت انجام شد». او در حاشیه رزمایش محرم افزود: «مهم‌ترین هدف ما در رزمایش ایجاد هماهنگی و اجرای عملیات ترکیبی رسته‌ها با یکدیگر بوده است که به فضل الهی این امر محقق شد». فرمانده نیروی زمینی سپاه تشریح کرد: «در این رزمایش علاوه بر اینکه یگان‌های مختلف به تمرین آمادگی‌های خود پرداختند، هماهنگی آنها با یکدیگر و در شرایط واقعی به نمایش درآمد». او افزود: «منطقه رزمایش از مناطق مورد علاقه ضدانقلاب در گذشته بوده که با انجام رزمایش‌ها و عملیات‌های مقتدرانه سپاه در آن منطقه، از لوث اشرار و ضدانقلاب پاک شد». سردار پاکپور با اشاره به نقش، اهمیت و جایگاه مأموریت‌های قرارگاه‌های عملیاتی سپاه در برقراری امنیت پایدار مناطق مرزی گفت: «قرارگاه‌های نیروی زمینی سپاه از جمله قرارگاه قدس و حمزه سیدالشهداء (ع) به‌طور دائم و مستمر در حال انجام عملیات، رزمایش و تمرین آمادگی‌ها هستند».

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy