Monday, Sep 25, 2017

صفحه نخست » بیش از ۷۰ درصد در رفراندوم استقلال کردستان شرکت کردند

Kurdistan_Referandum_girl.jpgدویچه وله ـ نتایج رفراندوم کردستان هنوز به طور رسمی اعلام نشده اما گفته می‌شود اکثریت بزرگی به استقلال رأی داده‌اند. دبیرکل سازمان ملل از انجام رفراندوم "یک‌سویه" توسط اقلیم کردستان بدون هماهنگی با دولت عراق ابراز تأسف کرده است.


بیشتر مردم اقلیم کردستان عراق از برگزاری همه‌پرسی، استقبال کردند و آن را زمینه‌ای برای تشکیل دولتی مستقل دیدند.


طبق آمار رسمی که مقامات اقلیم کردستان منتشر کرده‌اند، بیش از ۷۰ درصد از واجدان شرایط در رفراندوم شرکت کردند.


هنوز نتایج این رفراندوم به طور رسمی منتشر نشده، اما به گفته مقامات اقلیم کردستان بیش از ۹۰ درصد از شرکت‌کنندگان رأی "آری" به صندوق‌های رأی ریخته‌اند.


در مناطقی که در آنها شهروندان عرب و کرد به صورت مشترک زندگی می‌کنند، بیم درگیری وجود داشت، اما برخورد خشونت‌آمیز قابل‌ذکری گزارش نشده است.


دولت عراق شهر نفت‌خیز کرکوک را جزو اقلیم کردستان نمی‌داند، اما کردها این شهر را تابع کردستان می‌دانند و همه‌پرسی را در این شهر نیز برگزار کردند. گفته می‌شود که در کرکوک نیز اهالی کرد با شور و هیجان در رفراندوم شرکت کرده و به استقلال از عراق رأی داده‌اند.


دولت خودگردان کردستان، به رهبری مسعود بارزانی بر انجام همه‌پرسی اصرار داشت و آن را "یگانه راه برقراری صلح و امنیت برای کردها" دانست.


کمابیش تمام کشورهای منطقه، به ویژه ایران و ترکیه، با برگزاری این رفراندوم مخالفت کرده و توقف آن را خواستار شده بودند.


دبیرکل سازمان ملل: از بی‌ثباتی پس از رفراندوم نگران هستیم


آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، از این که در اقلیم کردستان رفراندوم استقلال انجام گرفته، ابراز تأسف کرده است.


استفن دوجریک، سخنگوی سازمان ملل، شامگاه دوشنبه (۲۵ سپتامبر/ ۳ مهر) گفت که دبیرکل سازمان ملل از این که رفراندوم "به صورت یک‌سویه و در مناطق مورد مناقشه" صورت گرفته، متأسف است. او همچنین ابراز تأسف می‌کند که مقامات اقلیم کردستان از امکان گفتگو با دولت مرکزی عراق به طور کامل استفاده نکرده‌اند.


مخالفت امریکا با رفراندوم "یک‌سویه"


هیثر ناورت، سخنگوی وزارت خارجه امریکا، گفت که کشورش از برگزاری رفراندوم "یک‌سویه" توسط دولت خودگردان اقلیم کردستان عراق "عمیقا مأیوس" است.


او گفته است که به نظر ایالات متحده، این رفراندوم منطقه کردستان را با "بی‌ثباتی و ناهمواری" بیشتری روبرو خواهد کرد.


سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که این رفراندوم همچنین همکاری و گفتگوی کردهای عراق با دولت مرکزی و تعامل با کشورهای همسایه را دشوار می‌کند.


ناورت همچنین افزود که ایالات متحده قصد ندارد به خاطر این رفراندوم "مناسبات تاریخی" خود را با کردهای عراق تخریب کند.


او در عین حال تأکید کرد که آمریکا با هرگونه تغییری در مرزهای عراق مخالف است و افزود که گروه تروریستی "خلافت اسلامی" (داعش) به بی‌ثباتی و آشوب در این منطقه امید بسته است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy