Thursday, Sep 28, 2017

صفحه نخست » بلوکه شدن پروازهای بین‌المللی به فرودگاه اربیل + حمایت رهبر دمکرات‌های سنای آمریکا از استقلال کردستان

8r25555g34xzzz82_small.jpgبی بی سی - مدیر فرودگاه اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق، اعلام کرده است که به دنبال دستور حیدر عبادی، نخست وزیر عراق، تمام پروازهای بین‌المللی فرودگاه اربیل، "بدون استثنا" از جمعه شب متوقف می‌شود.

تالار فائق صالح، رئیس فرودگاه اربیل ضمن اعلام این خبر، نارضایتی خود از آن را اعلام کرد و گفت چنین تصمیمی به مبارزه با گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) و کمک به آوارگان ضربه می‌زند.

خانم فائق صالح گفت: "ما کنسولگری‌ها، کارکنان خارجی و شرکت‌های بین‌المللی داریم و این امر بر همه تاثیر می‌گذارد. این تصمیم درستی نیست."

بیش از ۹۲ درصد شرکت‌کنندگان در همه‌پرسی اخیر به استقلال کردستان از عراق رای مثبت داده‌اند. برگزاری همه‌پرسی مخالفت شدید دولت مرکزی عراق و همچنین همسایگان این کشور را به دنبال داشته است.

تعلیق پروازهای بین‌المللی فرودگاه اربیل پس از آن اعلام می‌شود که دولت مرکزی بغداد به دولت اقلیم کردستان ضرب‌الاجلی سه روزه برای تحویل فرودگاه‌ها داد. واکنش اولیه دولت اقلیم رد این ضرب‌الاجل بود.

ایران مرز هوایی خود با کردستان عراق را بسته است و چند شرکت هواپیمایی منطقه، مانند ترکیش ایرلاینز، قطر ایرویز و هواپیمایی‌های ایرانی پروازهای خود به اربیل و سلیمانیه را متوقف کرده‌اند.

خانم صالح فائق، مدیر فرودگاه اربیل، درباره تعلیق پروازها گفته است: "جامعه بین‌المللی بزرگی اینجا حاضر است، بنابراین این تصمیم تنها علیه مردم کرد نیست."

"ما همچنین شمار زیادی پناهجو داریم که از این فرودگاه استفاده می‌کنند. ما پل ارتباطی بین سوریه و سازمان ملل بودیم تا کمک‌های انسان‌دوستانه را به مناطق مورد نیاز برسانیم. علاوه بر این ما پذیرای نیروهای ائتلاف (آمریکا علیه داعش) بوده‌ایم."

به دنبال همه‌پرسی استقلال کردستان عراق، قیمت نفت اندکی افزایش یافته است. کردستان عراق صادرکننده نفت بوده است و با تنش کنونی آینده صادرات نفت آن با ابهام روبرو است.

رهبر دمکرات‌های سنای آمریکا خواستار حمایت دولت ترامپ از استقلال کردستان شد

1f434a25-db02.jpgالعربیه - چاک شومر رهبر اقلیت دمکرات در مجلس سنای آمریکا، در بیانیه‌ای از دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور خواست، از استقلال اقلیم کردستان عراق حمایت کند.

روزنامه آمریکایی الگماینر چاپ نیویورک پنجشنبه 28 سپتامبر در گزارشی نوشت که در بیانیه شوهر آمده است: «رای تاریخی دوشنبه را باید به رسمیت شناخت و از سوی جهان محترم شمرده شود».

شومر افزود «به باور من، کردها باید هر چه زودتر دولت مستقل داشته باشند و موضع دولت آمریکا باید پشتیبانی از روندی باشد که به خواست کردها برای کشوری مستقل پاسخ بدهد».

شومر در بیانیه خود ادامه داد: «کردها یکی از بزرگترین گروه های قومی در خاورمیانه هستند که کشور خود را ندارند و مدت هاست که برای آن جنگیده اند. به رغم این تلاش، توافق‌هائی ناعادلانه نصیب آن‌ها شده است و به آن ها گفته شده است که برای فردا صبر کنند. جهان به رهبری آمریکا باید به دلیل دیر شدن در پاسخگویی به این خواست، بلافاصله از روند سیاسی برای تحقق خواست کردها حمایت کند».

با وجود مخالفت‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌‌المللی، اقلیم کردستان عراق روز دوشنبه 25 سپتامبر همه‌پرسی استقلال برگزار کرد. بنا بر اعلام دولت اقلیم کردستان، نتایج این همه‌پرسی الزام آور نیست اما دولت اقلیم پس از همه‌پرسی بر سر استقلال با دولت عراق مذاکره خواهد کرد.

کمیساریای عالی انتخابات در اقلیم کردستان عراق، چهارشنبه 27 سپتامبر، نتایج اولیه همه‌پرسی استقلال را که روز دوشنبه 25 سپتامبر برگزار شده بود، اعلام کرد و بر پایه آن، 92 درصد از شرکت کنندگان، به استقلال از عراق رای «آری» دادند و حدود 7درصد هم با این اقدام «نه» گفتند.

این همه پرسی باعث تشدید تنش میان دولت عراق با اقلیم کردستان شده است. پارلمان عراق در جلسه خود، خوستار محاکمه مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان به خاطر برگزاری همه‌پرسی استقلال شد.

به دستور دولت عراق، از روز شنبه پروازهای بین‌المللی به فرودگاه‌های اربیل و سلیمانیه، متوقف می‌شود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy