Friday, Sep 29, 2017

صفحه نخست » میدل ایست آنلاین: شاهرودی در فکر جانشینی خامنه‌ای است

8r25cncnclzz82_small.jpgایران اینترنشنال - وب سایت خبری میدل‌ایست آنلاین روز پنجشنبه ششم مهرماه در تحلیلی پیرامون نقش آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی در سیاست حکومت ایران می‌نویسد : او نقشه جانشینی خامنه‌ای را در سر می‌پروراند.

در این گزارش آمده است: «ارتقای موقعیت آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی در صحنه سیاست ایران در سال ۲۰۱۵ پس از آنکه وی از شرکت در انتخابات ریاست مجلس خبرگان کناره‌گیری کرد متوقف شد. اخبار مربوط به تحقیقات در مورد امور مالی وی به حساب مانوری از سوی رئیس قوه قضائیه صادق لاریجانی گذاشته شد که خود را در رقابت با شاهرودی برای جانشینی خامنه‌ای می‌بیند.

با این حال سفر اخیر شاهرودی به عراق که در جریان آن شاهرودی قصد داشت روابط خود با رهبران شیعیان آن کشور را وارد یک مرحله تازه کند، بیانگر این مسأله است که وی با خامنه‌ای روابط نزدیک‌تری دارد و از طرف او یک کاندیدای جدّی برای جانشینی در مقام ولایت فقیه است.»

این گزارش می‌افزاید: «در همین حال، دیدار شاهرودی از عراق با یک حرکت جدید از سوی عربستان سعودی برای گسترش روابط خود با کشور عراق و به ویژه شیعیان آن کشور روبرو شده است.

درحالی که درک عمومی این است که شیعیان عراق با شیعیان ایران همسویی کامل دارند، کارشناسان معتقد هستند نفوذ ایران در میان شیعیان عراق بیشتر جنبه جغرافیایی دارد و یک قاعده کلی نیست. عراقی‌ها هنوز قرارداد سال ۱۹۷۵ میان ایران و صدام در مورد اروند رود را هم قبول ندارند و آن را بر ضدّ منافع ملی خود می‌دانند.

مقتدا صدر از رهبران شیعیان عراق به آن دسته از عراقی‌هایی را که از ایران به کشورشان بازمی‌گردند اعتماد ندارد و آنها را حتی مسخره می‌کند. برخی از رهبران شیعه عراق اما معتقدند آیت‌الله خامنه‌ای دارای شرایط کافی برای رهبری نیست. از آن گذشته برخی دیگر مانند آیت‌الله سیستانی از تأیید شاهرودی خودداری کرده‌اند. در مجموع سفر شاهرودی به عراق موفقیت‌آمیز نبوده است.

سعید گُلکار پروفسور دانشگاه تِنِسی در این باره می‌گوید: «سفر شاهرودی به عراق در واکنش به سفر متقدا صدر به عربستان سعودی بوده است. خامنه‌ای فکر می‌کند به خاطر عراقی‌الاصل بودن شاهرودی وی می‌تواند میان ایران و عراق یک پیوند به وجود بیاورد».

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy