Thursday, Sep 28, 2017

صفحه نخست » فشارهای تندروهای افراطی سخنرانی رئیس مجلس را لغو کرد

kkk5ntytre2_small.jpgروز گذشته درحالی که از سوی بهروز نعمتی (سخنگوی هیات رئیسه) نام علی لاریجانی به عنوان سخنرانی مراسم تشییع پیکر شهید حججی در تهران اعلام شده بود، امروز شاهد سخنرانی پناهیان در این مراسم بودیم.

به گزارش سایت امتداد، بعد از آنکه نعمتی این خبر را رسما اعلام کرد، انتقادات طیف جوان و تندروی اصولگرایان آغاز شد. مساله‌ای که در گزارش روز گذشته بولتن خبری امتداد به آن اشاره شد. مهمترین انتقادات از سوی علی نادری (سردبیر رجانیوز)‌، یاسر جبرائیلی (معاون خبرگزاری فارس)، امیرحسین ثابتی (از نزدیکان سعید جلیلی) و حسین قدیانی (نویسنده وطن امروز) در صفحات مجازی منتشر شد. متن سردبیر رجانیوز که خبرگزاری فارس آن را باز نشر کرده بود، آنقدر تند بود که فارس بعد از انتشار آن در شب گذشته صبح امروز و پیش از مراسم آن را حذف کرد.

علی لاریجانی اما در مراسم حاضر شد و در کنار پدر شهید حججی نشست. درحالی که تشییع پیکر این شهید در تهران با شکوه بسیار برگزار شد، بسیاری از مسئولان نیز در آن شرکت کردند. از محسن رضایی گرفته تا محمود احمدی‌نژاد. رهبر انقلاب نیز پیش از شروع این مراسم بر تابوت او بوسه زد و با خانواده آنها دیدار کرد.

از سوی دیگر متن کوتاهی که روز گذشته یاسر جبرائیلی نوشته بود موجب شد تا بیش از همه تیم احمدی‌نژادی‌ها به او انتقاد کنند و به تمسخر وی بپردازند. بسیاری از احمدی‌نژادی‌ها با انتشار تصاویری که بسیاری از منتقدان امروز پشت سر علی لاریجانی به نماز ایستاده بودند از رفتارهای آنها انتقاد کردند. تاجایی که معاون خبرگزاری فارس ناچار به پاسخگویی شد و آنها را با برچسب «فرقانیسم» (گروهی که اول انقلاب دست به ترور زد) به نقد کشید.

با این حال شاهد بودیم که ظاهرا نقدهای این طیف کار خودش را کرده بود. برگزار‌کنندگان مراسم علی لاریجانی را حذف کردند و پناهیان که در نزد این طیف از محبوبیت بیشتری برخوردار است، به بالای سن فرستادند.

سیدیاسر جبرائیلی درباره متن انتقادی که نوشته بود توضیحاتی را منتشر کرد و «انحرافی‌ها» (بخوانید احمدی‌نژادی‌ها) را متهم کرد که خود را به «نفهمی» زده است: «درباره پست قبلی که کنایه روشنی به برنامه‌ریزان مراسم درباره سخنران بود، بازخوردهای صددرصد متضادی گرفتم! آنها که با شخصیت و قلم حقیر آشنایند، مقصود را دریافتند. برای برخی مخاطبان سوء تفاهم ایجاد شد و یک جریان خاص، خود را تعمدا به نفهمی زد و این مسئله را فرصتی برای انتقام از انتقادهای ما از انحرافات "ستاد" دولت سابق دید.»

او در ادامه به بحث نوفرقانیسم اشاره کرده و آنها را دشمن نانجیب می‌خواند: «خاطرم هست برادر گرانقدرم حجت‌الاسلام رضا غلامی، درباره ظهور #نوفرقانیسم در کشور با این جریان هشدار داده بود. حقیقتا تعبیر دقیقی است! با تامل در این رویکرد و عملکرد این جریان می‌توان درباره دشمن نجیب و دشمن نانجیب کتاب‌ها نوشت.»

معاون خبرگزاری فارس البته تلاش می‌کند دل لاریجانی را نیز در این امر به دست بیاورد: «به هر صورت، از آنها که سخنران مراسم را تغییر دادند تشکر، از آنها که برایشان سوء تفاهم پیش آمد عذرخواهی، و نوفرقان‌هایی را که تا توانستند به حقیر ناسزا گفتند، حلال و برایشان هدایت الهی آرزومندم.»

با این وجود لاریجانی و تیم او نیز هیچ واکنشی تاکنون به این اتفاق نشان ندادند. اما از نظرها پنهان نیست که این مساله تا چه اندازه در سرنوشت و برخوردهای سیاسی با وی اهمیت دارد. از این موضوع می‌توان به عنوان یکی از مهمترین خروجی‌های اندازه‌گیری حساسیت بدنه اصولگرایی (خصوصا از نوع افراطی)‌ نسبت به کاندیداتوری او در انتخابات آینده ارزیابی دقیق‌تری داشت.

لاریجانی نمی‌تواند بدون تکیه بر اردوگاه اصولگرایی پا به انتخابات بگذارد. از همین روست که بدون هیچ‌گونه واکنشی و بی سروصدا در مراسم حاضر شد. او بدون توجه به اینکه نامش را از سخنران اصلی مراسم خط زده بودند آهسته آمد و آهسته رفت.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy