Saturday, Sep 30, 2017

صفحه نخست » آمریکا همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق را به رسمیت نمی‌شناسد

685DFCFE-3D97-4443-8036-4489FF922AB4.jpegبه گزارش ایلنا به نقل از السومریه‌نیوز، «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده آمریکا نتایج همه‌پرسی کردستان عراق را به رسمیت نمی‌شناسد.

در این بیانیه که وزارت خارجه آن را عصر جمعه منتشر کرده، تیلرسون تاکید کرده از نظر ایالات متحده همه‌پرسی روز دوشنبه در کردستان عراق «فاقد وجاهت قانونی» بوده و موضع آمریکا این است که همچنان از عراقی یکپارچه، فدرال و دموکراتیک حمایت کند.

رکس تیلرسون در این بیانیه تاکید کرده است: «ما همچنان نگران پیامدهای بالقوه منفی این اقدام یکجانبه هستیم. پیش از برگزاری همه پرسی، ما در راستای این که دولت مرکزی در بغداد و دولت اقلیم کردستان بتوانند به راه‌حلی سازنده دست یابند همکاری کردیم، راه حلی که مبتنی بر ارتقای ثبات و رفاه برای مردم کردستان بود.»

وی تصریح کرده است: «چنین مطالبات و آرمان هایی نمی‌توانند از طریق اقدامات یکجانبه‌ای مانند این همه‌پرسی حاصل شوند.»

وزیر خارجه آمریکا افزود: «ما همه را به آرامش و خویشتنداری دعوت می کنیم و خواهان ان هستیم به تهدید به اقدامات متقابل و طرح اتهامات علیه یکدیگر پایان داده شود.»

رکس تیلرسون از دولت اقلیم کردستان عراق خواسته است تا به دولت مرکزی عراق که براساس قانون اساسی از مشروعیت برخوردار است، احترام بگذارد.

وی همچنین از دولت مرکزی عراق خواسته است، از تهدید یا حتی اشاره به استفاده احتمالی از زور خودداری کند.

وزیر خارجه آمریکا گفته است: «آمریکا از همه طرف‌ها، از جمله همسایگان عراق می خواهد از دست زدن به اقدامات یکجانبه و استفاده از زور خودداری کنند.»

همه‌پرسی استقلال کردستان عراق، دوشنبه گذشته با مشارکت ۷۲ درصد واجدان شرایط برگزار شد، و بیش از ۹۲ درصد شرکت‌کنندگان در این همه‌پرسی از جدایی اقلیم کردستان عراق حمایت کردند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy