Sunday, Oct 1, 2017

صفحه نخست » مطهری: خشکه مقدس‌ها از داعش خطرناک‌ترند

bbfghs34ejj3_small.jpgدویچه وله - علی مطهری در آستانه روز عاشورا گفت امام سوم شیعیان برای اصلاح امور داخلی جامعه اسلامی قیام کرده است. او می‌گوید افراد دین‌داری که از مذهب روی‌گردان شده‌اند "از بی‌دین‌های اولیه خشن‌تر و خطرناک‌تر می‌شوند".

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در سخنرانی خود زیر عنوان "امام حسین و اصلاح امت" تاکید کرد که جامعه اسلامی همواره از درون خود تهدید شده و امروز هم همین طور است.

به گزارش روز یک‌شنبه، نهم مهر ماه "انتخاب"، علی مطهری در این سخنرانی که شب تاسوعا انجام شد گفت: «اگر می‌بینید مشکلاتی در دنیای اسلام وجود دارد مربوط به درون جامعه اسلامی و اختلافاتی است که داریم.»

نماینده میانه‌روی تهران در مجلس دهم با بیان این‌که معاویه ۲۰ سال حاکم شام و ۲۰ سال خلیفه مسلمانان بوده او را متهم می‌کند که اسلام را "از درون خالی و پوچ" کرده بود. او می‌گوید به همین دلیل امام اول شیعیان وقتی به خلافت رسید به جای کشورگشایی "شعار اصلاح داخل" را داد و این روند در دوران امام سوم ادامه یافت و "پررنگ‌تر" شد.

مطهری گفت: «در جریان‌های فکری و انقلاب‌ها همیشه خطر نفاق وجود دارد. دشمن وقتی از مواجهه رو در رو ابا دارد، به آن ملحق می‌شود و احیانا شعارهای تندتر از انقلابی‌ها و موسسان اولیه می‌دهد، پوسته را حفظ می‌کند اما مغز آن خالی است، ظاهر را حفظ کرده و باطن را تغییر می‌دهد به طوری که اکثریت مردم گمان نمی‌کنند اصل از دست رفته است.»

«تروریست‌های دین‌دار و معتقد»

نایب رئیس مجلس با طرح این پرسش که چه اقدام‌هایی باید انجام داد که حوادث گذشته تکرار نشود، به رویدادهای سال‌های اول پس از انقلاب ۵۷ اشاره کرد و گفت: «در بین خودمان هم گاه مسائلی می‌بینیم مانند گروه فرقان که از روی اعتقاد و عقیده کار می‌کردند.»

گروه فرقان ابتدای سال ۵۸ اعلام موجودیت کرد و طی چند ماه بیش از ۲۰ شخصیت طراز اول حکومت جمهوری اسلامی، از جمله مرتضی مطهری، پدر نایب رئیس کنونی مجلس را ترور کرد.

علی مطهری بخشی از اعضای گروه تروریستی "دولت اسلامی" (داعش) را افرادی نامتعادل خواند و افزود: «اما برخی از آنها هم از سر اعتقاد این جنایت‌ها را مرتکب می‌شوند و در آن هنگام شعار الله اکبر می‌دهند. مانند لشکر عمر سعد که به قصد نزدیک شدن به خدا برای جنگیدن با امام حسین آمده بودند.»

به گزارش انتخاب، علی مطهری به نقل از پدرش گفته است: «افرادی که به دین گرایش پیدا می‌کنند اما بعدا از دین دور می‌شوند، افراد بسیار خطرناکی می‌شوند. چون وقتی به دین گرایش پیدا کرده است عواطف او تحت تاثیر دین است اما وقتی از دین خارج می‌شود، حتی از عاطفه انسانی هم رها می‌شود. این است که افرادی که زمانی متدین بوده اما از دین خارج شده‌اند از بی‌دین‌های اولیه خشن‌تر و خطرناک‌تر می‌شوند.»

نایب رئیس مجلس احتمال می‌دهد که برخی از اعضای گروه "دولت اسلامی" همین دین‌داران سابق باشند. او در عین حال تاکید کرد که خطرناک‌تر از این افراد "خشکه‌مقدس‌هایی هستند که عواطف انسانی آنها تحت‌الشعاع عواطف دینی قرار گرفته است".

مطهری با اشاره به واقعه عاشورا گفت: «امام حسین از سر عصبانیت قیام نکرده بود. از کوره در نرفته بود، بلکه محاسبه کرده بود که به چه دلیل قیام می‌کند. علاوه بر گناهان بسیاری که یزید انجام می‌داد، حکومت هم موروثی شده بود. تا پیش از این حکومت موروثی نبود.»

اصولگرایان میانه‌رو و محافظه‌کاران سنتی از حوادث صدر اسلام، از جمله صلح امام دوم شیعیان با معاویه و جنگ برادرش با فرزند او یزید، تفسیرهای متفاوتی دارند. مطابق برخی از این تفسیرها صلح با معاویه "نرمش قهرمانانه" خوانده می‌شود و جنگ با یزید نماد سازش‌ناپذیری.

ابراهیم رئیسی، نامزد شکست خورده انتخابات ۲۹ اردیبهشت و تولیت آستان قدس رضوی در مراسم خطبه‌خوانی شب عاشورا در مشهد گفت: «عاشوراییان هیچگاه نمی‌توانند با یزیدیان سازش داشته باشند. اباعبدالله الحسین برای هدایت یزیدیان مذاکره کرد نه برای عقب‌نشینی و سازش با دشمن.»

تفسیرهای متضاد روحانی و خامنه‌ای

این سخنان کنایه آشکاری به اظهارات سه سال پیش رئیس جمهور حسن روحانی درباره واقعه عاشورا است. روحانی آن زمان با اشاره به مذاکرات امام سوم شیعیان با عمر بن سعد، فرمانده لشکر یزید در شب تاسوعا، گفته بود: «درس و پیام امام حسین درس برادری، وحدت، گذشت و قبول توبه از یکدیگر است و درس کربلا هم درس تعامل سازنده و مذاکره در چارچوب منطق و موازین می‌باشد.»

روحانی و نزدیکانش چند بار در بحبوحه مذاکرات هسته‌ای با شش قدرت جهانی (آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان) و در واکنش به مخالفان این مذاکرات، ضرورت "گفت‌وگو با دشمن" را با ذکر مثال‌هایی از انجام این کار توسط امامان شیعه موجه عنوان کرده‌اند.

حدود یک سال پس از اظهارات روحانی، رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای این گونه تفسیرها را "نهایت ساده‌اندیشی" خوانده و گفت: «حضرت علی علیه‌السلام با زبیر و حضرت امام حسین علیه‌السلام با عمر بن سعد، مذاکره به معنای امروز یعنی معامله نکردند بلکه هر دوی این بزرگواران به طرف مقابل خود نهیب زدند و آنها را نصیحت به خداترسی کردند.»

حسن روحانی در پیامی که به مناسبت عاشورای امسال در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده بار دیگر تفسیر متفاوتی از واقعه عاشورا ارائه داده است. او از امام سوم شیعیان نقل کرده که او کسی نیست که آغازگر جنگ باشد و نوشته است: «امام حسین نه تنها مظهر ایستادگی، شجاعت و ایثار بلکه امام صلح و فتوت هم بود.»

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy