Monday, Oct 2, 2017

صفحه نخست » «پیشنهاد "تغییر نظام انتخاباتی" در کمیسیون شوراها مطرح نشده است»

nomayandegan_Majles.jpgسخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس با بیان این‌که مسائل مربوط به تغییر نظام انتخاباتی از ریاستی به پارلمانی ارتباطی به کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس نداشته و در حیطه اختیارات کمیسیون شوراهاست، تاکید کرد که هماهنگی لازم برای تغییر قانون اساسی در مجلس وجود ندارد و پیش‌نیاز تشکیل نظام پارلمانی، فعالیت احزاب قدرتمند و پاسخگو است

اصغر سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در واکنش به اظهارنظر اخیر رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس مبنی بر تلاش برخی نمایندگان برای تهیه نامه‌ای خطاب به رهبری به‌منظور تغییر قانون انتخابات و جایگزین کردن نظام انتخاباتی ریاستی به پارلمانی گفت: تا این لحظه اساساً چنین مسئله‌ای در کمیسیون شوراها مطرح نشده است.

تغییر نظام انتخاباتی ارتباطی به وظایف کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس ندارد

وی در واکنش به این‌که درصورتی که قرار به بررسی چنین مسئله‌ای در مجلس فعلی باشد، آیا این مسئله در حیطه اختیارات کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور است یا کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: به نظر می‌رسد این مسئله در حیطه اختیار کمیسیون آیین‌نامه داخلی نیست. این موضوع مربوط به برگزاری انتخابات و نظام انتخاباتی است که زیرنظر کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس پیگیری می‌شود.

شرایط برای تغییر نظام انتخاباتی از ریاستی به پارلمانی فراهم نیست

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس در پاسخ به پرسشی در مورد ضرورت طرح این مسئله و امکان اجرایی شدن چنین طرح‌هایی گفت: این مسائل نیاز به کار کارشناسی دقیق دارد اما به نظر می‌رسد اجرای این طرح و جایگزینی نظام انتخاباتی پارلمانی به‌جای نظام ریاستی فعلی، بسیار زود است.

نماینده اصلاح‌طلب مردم سمیرم در مجلس تصریح کرد: به نظر می‌رسد ایجاد نظام پارلمانی نیازمند فراهم کردن زمینه و شرایط مناسب است که این زمینه در حال حاضر فراهم نیست. ابتدا باید احزاب قدرتمند در کشور فعال باشند تا بتوان نظام انتخاباتی پارلمانی را اجرایی کرد.

پیش‌نیاز تشکیل نظام پارلمانی، فعالیت احزاب فعال، شناسنامه‌دار، شفاف و پاسخگوست

وی یادآور شد: هم‌اکنون انتخابات در کشور ما حزبی نیست و شاهدیم در زمان انتخابات، جبهه‌هایی تشکیل می‌شوند و احزاب نیز صرفاً در مقاطع انتخاباتی فعال می‌شوند. طبیعتاً اگر بخواهیم نظام پارلمانی را جایگزین کنیم تا رییس‌جمهور یا نخست‌وزیر از سوی پارلمان انتخاب شود، ابتدا باید مقدمات لازم فراهم شود و برای تحقق این مسئله، پیش از هرچیز نیازمند احزاب فعال، شناسنامه‌دار، شفاف و پاسخگو هستیم که بتوانند با عضوگیری، تربیت نیروها و حضور حزبی در انتخابات، نیروهای خود را به پارلمان بفرستند و این نیروها نیز به پشتوانه فعالیت حزبی در مجلس فعال و منسجم عمل کنند.

نماینده اصلاح‌طلب مردم سمیرم در مجلس خاطرنشان کرد: هم‌اکنون فراکسیون‌های فعلی مجلس هم آرای یکدستی ندارند و رای‌گیری‌های درون مجلس، بیشتر براساس دیدگاه‌ها و رویکردهای فردی نمایندگان انجام می‌شود.

اگر قرار باشد نخست وزیر توسط مجلس انتخاب شود، باید ابتدا احزاب فعال شوند

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس با اشاره به برخی رویدادهای فراکسیونی در مجلس دهم و همچنین نحوه تهیه لیست‌های انتخاباتی و عملکرد منتخبان این فهرست‌ها پس از پیروزی در انتخابات گفت: آن‌چنان که شاهدیم نمایندگانی که با لیست‌های مختلف وارد مجلس شدند، عمدتاً نگاه شخصی خود را بر منافع لیست ترجیح دادند و اگر قرار باشد در یک نظام پارلمانی، نخست وزیر را از طریق آرای نمایندگان مجلس انتخاب کنیم، باید در کشور احزابی قدرتمند به‌عنوان پشتوانه این پارلمان را فعال باشند.

مسائل مربوط به انتخابات در حیطه اختیارات کمیسیون شوراها است

سلیمی در واکنش به این‌که باتوجه به آغاز فعالیت‌های کمپینی و رسانه‌ای رییس مجلس برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ و همچنین این مسئله که علی لاریجانی به‌خاطر ضعف در پایگاه اجتماعی نیازمند جایگزینی نظام پارلمانی به‌جای نظام ریاستی برای دستیابی به قدرت است و پیش از این نیز مسائلی درمورد تلاش جریان نزدیک به رییس مجلس برای این تغییر در قانون اساسی مطرح شده بود، آیا می‌توان این اظهارنظر نماینده آمل و لاریجان را در این راستا تحلیل کرد، گفت: آن‌چنان که تاکید کردم اساساً این مسئله ارتباطی به کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس ندارد و بجز مسائل مربوط به انتخابات مجلس خبرگان که توسط خود این مجلس مدیریت می‌شود، مباحث انتخاباتی اعم از انتخابات ریاست‌جمهوری، مجلس و شورای شهر زیرنظر کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس پیگیری شده و در حیطه اختیارات این کمیسیون است.

لایحه جامع نظام انتخاباتی پس از تصویب در دولت به کمیسیون شوراها می‌آید

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس گفت: نکته مهم دیگر این است که دولت از مدتی قبل درحال تهیه لایحه جامع انتخابات است و در این مورد نیز روال کار این خواهد بود که پس از اتمام روند تهیه لایحه در دولت، این لایحه به کمیسیون شوراها می‌آید و بعد از انجام کار کارشناسی و تصویب آن در این کمیسیون، برای تصویب نهایی به صحن علنی مجلس خواهد آمد.

عضو فراکسیون امید مجلس یادآور شد: حیطه اختیارات کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس، مربوط به فرآیندهای داخلی مجلس است و ارتباطی به مسائل مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری و دیگر انتخابات ندارد.

هماهنگی لازم برای اعمال تغییرات در قانون اساسی در مجلس وجود ندارد

سلیمی در پایان تصریح کرد: بحث برگزاری انتخابات مربوط به قانون اساسی است که طبیعتاً روال دیگری برای تغییر آن وجود دارد و ارتباطی به کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس پیدا نمی‌کند. با این حال هماهنگی و انسجام لازم برای اعمال این تغییرات در قانون اساسی نیز در مجلس وجود ندارد و لازم است پیش از ورود به این مباحث زمینه‌ها و شرایط چنین تغییراتی را درنظر بگیریم.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy