Monday, Oct 2, 2017

صفحه نخست » سرلشگران جمهوری اسلامی از کردستان چه میخواهند؟

2v4ej55gege55j3_small.jpgسایت خبری بیان مدیا، دیدار سرلشگر باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران و با رییس ستاد ارتش ترکیه در حالی برگزار شد که بنا بر نظر دولت اقلیم کردستان نتیجه رفراندوم استقلال کردستان عراق ، بیش از 92 درصد موافقت با استقلال را نشان میدهد که ظاهرا" ناظران بین اللملی هم آن را تایید کرده اند.

فارق از موضوع استقلال کردستان که مساله داخلی عراق محسوب میشود ، واکنشهای بین المللی به این موضوع میزان حساسیت این پروژه را به نمایش میگذارد و این سوال را پیش میکشد که موضوع استقلال بخشی از یک کشور به چه دلیل تا این حد برای کشورهای همسایه و حتی قدرتهای جهانی اهمیت دارد و باعث تنش میشود.

این دیدار در حالی برگزار میشود که دو کشور ایران شیعه و ترکیه سنی در خصوص برخی از مسائل سوریه و عراق هم نظر نیستند و گاها" در جبهه رودر روی هم مبارزه میکنند. در سوریه ایران خواهان ماندن بشار اسد در قدرت است ، در حالی که ترکیه از مخالفان سنی مسلح بشار اسد حایت میکند. اما در حال حاضر خطر کردستان مستقل همه اختلافات دو کشور را پوشانده است که این نشان اهمیت این موضوع برای دو کشور دارد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا سرلشگر باقری کمتر یک هفته ازاعلام نظر مردم کردستان در باره استقلال، در این دیدار گفت: " دو کشور ایران و ترکیه مواضع مشترک و یکسانی در زمینه همه پرسی کردستان عراق دارند و تاکیدشان در یکپارچگی ملت عراق است."

این تاکید بر یکپارچگی که به زبانی دیپلماتیک از زبان یک فرمانده ارشد نظامی ایران بیان میشود، میتواند به این معنا باشد که ایران و ترکیه در عمل اجازه اجرایی شدن تاسیس یک کشور مستقل به نام کردستان را نخواهند داد. مطلبی که پیشتر به وضوح بیان شده است.

در دیدارامروز، سرلشگر باقری تاکید کرد: " براساس مذاکرات انجام شده، نیروهای مسلح دو کشور از این به بعد همکاری‌های بیشتری در مسائل آموزشی و حضور در رزمایش‌های مشترک و برقراری امنیت مرزهای خود خواهند داشت."

این اظهارات و همزمانی آن با بسته شدن مرزهای هوایی ایران و کردستان عراق ، می تواند به معنای شروع محاصره کردستان عراق توسط مخالفان استقلال باشد. این واکنشها زمانی قابل فهم تر میشود که موج شدید شادی کردهای مستقر در ایران را شاهد بودیم.

نکته مهم دیگر در گفته های سرلشگر باقری تاکید بر رزمایش مشترک دو کشور ایران و ترکیه در مرزهای کردستان است. از طرفی نیروهای پیشمرگه کردستان عراق در جنگهای نامنظم تبحر ویژه ای دارند و سالهاست که در کوهستانها و منطق صعب العبور به مبارزه مشغولند. حال آنکه باید دید برنامه ریزی دو نیروی نظامی ایران وترکیه در خصوص رزمایشها و همکاری مشترک نظامی و امنیتی ، اساسا" در مواجهه با ساختار سازمانی نیروهای نظامی کردستان کاری از پیش خواهد برد؟ هر چند این نکته را نباید نادیده گرفت که جمهوری اسلامی ایران در کنار ارتش منظم از نیروهای سپاه پاسداران نیز برخوردار است که با ساختار چریکی فعالیت میکنند و میتوانند در مواجهه با نیروهای پیشمرگه کرد ، موثر واقع شوند.

به هر روی باید منتظر ماند تا در روزهای آینده مواضع کشورهای منطقه و خصوصا" ایران درباره استقلال کردستان و همچنین واکنشهای کردستان به این نظرات بیشتر معلوم شود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy