Sunday, Oct 8, 2017

صفحه نخست » توقیف روزنامه مستقل، از انتشار عکس موسوی تا ادعای جاسوسی زهرا لاریجانی

رادیو زمانه، روزنامه «مستقل» به سبب انتشار عکس میرحسین موسوی توقیف شد.

علی نظری، سردبیر «مستقل» روزنامه ضمن تأیید این خبر گفت: «به دلیل انتشار عکس میرحسین موسوی در شماره ۲۴۰ این روزنامه به اتهام انتشار عکس "سران فتنه"، از چاپ شماره‌های دیگر روزنامه جلوگیری شد».

DLixubJXcAABolT.jpgدر روزهای گذشته نیز انتساب مطلبی به این روزنامه خبرساز شد. ماجرا از آنجا آغاز شد که رحمت‌الله بیگدلی، یک روحانی اصلاح‌طلب یادداشت خود را که با حذف ۵۰۰ کلمه در روزنامه مستقل چاپ شده بود، مستقلاً و به طور کامل در یکی از شبکه‌های مجازی منتشر کرد. او منبع مطلب خود را روزنامه «مستقل» معرفی کرد.

انتشار این مطلب اعتراض خبرگزاری‌ فارس، نزدیک به سپاه پاسداران را برانگیخته بود.

علی نظری، سردبیر «مستقل» با انتشار بیانیه انتشار کامل این مطلب در این روزنامه را تکذیب کرد.

بعدتر وب‌سایت «آمدنیوز» یادداشت کامل رحمت‌الله بیگدلی را به عنوان منبع خبری درباره دختر صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه قرار داد.

آمدنیوز ادعا کرده بود که زهرا اردشیر لاریجانی مشهور به (خانم وحید) دختر صادق آملی لاریجانی به جاسوسی برای سفارت بریتانیا در تهران متهم شده و پرونده‌ای «فوق محرمانه‌» دارد.

رحمت‌الله بیگدلی فعال سیاسی درباره لزوم‌ پاسخگویی‌ رییس‌ دستگاه قضا درباره‌ شایعات اخیر معتقد است که آملی لاریحانی در صورت سهل‌انگاری عذرخواهی کند. این فعال سیاسی در یادداشت روزنامه مستقل می‌نویسد:

۱. در تعالیم اسلام تاکید شده است که حاکمان اسلامی باید به‌‌ نقدهای‌ مردم‌ متواضعانه پاسخگو باشند و به‌سوالات ولو نادرست مردم به‌طور شفاف‌، علنی و رافع هرگونه شبهه‌ پاسخ اقناعی‌ دهند و حق‌ ندارند‌ از پاسخ‌گویی فرار‌ و به‌سائل توهین و او‌ را تحقیر و به‌‌‌دروغ‌گویی‌ و داشتن‌ غرض و مرض متهم و با‌ او برخورد قهرآمیز کنند!

۲. علی(ع) خطاب به‌مالک اشتر فرمود: «و البته هرگز مگو که من امیر‌ هستم. پس از من فرمان دادن است و از مردم‌ اطاعت کردن که این روش، عین راه یافتن فساد در دل و ضعف در دین و نزدیک شدن به‌سلب نعمت [و دگرگونی‌های سیاسی و اجتماعی] است.»

۳. علی(ع) با این بیان بسیار زیبا به‌‌‌والی خود در مصر دستور می‌دهد که به‌سوالات مردم جواب سربالا ندهد و نگوید که من منصوب امیرالمومنین هستم و پاسخ‌گوی شما نیستم و از او می‌خواهد‌ که هرگز‌ سوال‌کنندگان را به‌‌داشتن غرض و مرض و مخالفت با امیرالمومنین (ولایت‌ و نظام‌) متهم نکند!

۴. البته نباید چنین پنداشت‌ که حاکمیت فقط مکلف به‌پاسخ‌گویی در قبال ایرادات مسلم، مستند و اثبات‌شده است؛ زیرا همان‌طور که از سخنان علی(ع) بر‌می‌آید لازم نیست که نقدهای‌ مردم به‌حاکمان حتما وارد باشد، بلکه حاکم اسلامی مکلف است حتی در برابر سوالات ناوارد‌ مردم هم جواب منطقی و قانع‌کننده بدهد!

۵. علی(ع) در عهدنامه‌ خود به‌مالک اشتر والی‌ مصر می‌نویسد: «وَ إن ظَنَّتِ الرَّعِیَّهُ بکَ حَیفا فَأصحِرْ لَهُم بعُذْرِکَ، و اعدِلْ عنکَ ظُنُونَهُم بِإصحارِکَ؛ و اگر رعیت به‌اشتباه بر تو‌ گمان حیف و میل [و خطا] بردند، عذر خویش را برای‌ آنان اصحار‌ کن [و پاسخت‌ را آشکارا با آنان در میان نه] و بدگمانیشان را از خویش بگردان.»

۶. علی(ع) در این‌جا به‌تناسب‌ حکم‌ و موضوع از دو واژه جالب‌ استفاده کرده است که واقعا جای تامل دارد؛ الف. «رعیت»؛ حضرت به‌جای واژه‌ مردم از واژه رعیت استفاده‌ کرده است. رعیت در زبان عربی‌ یعنی مجموعه انسان‌هایی‌ که دارای حقوقند و باید حقوقشان رعایت‌ شود، و حق‌ سوال از حاکمان از بدیهی‌ترین و مهم‌ترین حقوق مردم‌ در نظام اسلامی است.

ب. «اصحار»؛ حضرت به‌جای واژه‌ اظهار از واژه اصحار استفاده کرده و فرموده است: «در قبال سوالات و انتقادات مردم، اصحار کن.»!

علی(ع) کلمه اصحار را از واژه صحرا گرفته است؛ صحرا در زبان عربی به‌جایی گفته می‌شود که صاف‌ و بدون پستی و بلندی است و هیچ چیزی مانند کوه و درختان و ساختمان و ... که مانع دید باشد‌ در آن نیست و همه چیز در آن آشکار است!

در واقع حضرت، خطاب به‌والی خود می‌فرماید: اگر مردم نسبت به‌تو گمان بد بردند، وظیفه شرعی توست که‌ متواضعانه، توضیح و پاسخ خود را مثل صحرا جلوی چشمان رعیت بگذاری، به‌طوری که جای هیچ شبهه‌ای برای آنان نماند!

۷. رهبر فقید‌ انقلاب‌ اسلامی، امام خمینی(ره) نیز در موضوع حق نظارت مردم بر حکومت و حاکمان فرمود: «هر فردی از افراد ملت حق دارد که مستقیما در برابر سایرین، زمامدار مسلمین را استیضاح کند و به‌او انتقاد کند و او باید جواب قانع‌کننده بدهد و در غیراین‌صورت اگر برخلاف وظایف اسلامی خود عمل کرده باشد ـ خود به‌خود ـ از مقام زمامداری معزول است.» (صحیفه امام، ج ۵، ص‌ ۴۰۹)

۸. امام‌ خمینی‌ همچنین فرمود: «حفظ‌ نظام اسلامی از اوجب واجبات است.» و راه حفظ‌ نظام مقابله با نفوذ‌ هرگونه‌ کژی‌ و‌ فساد به‌‌نظام و حفظ‌ آبروی نظام‌ است و بر همه کسانی که دل در گرو نظام اسلامی دارند واجب است که با هر خطری که متوجه‌ کیان نظام اسلامی است مبارزه کنند!

۹. اخیرا‌ اخباری درباره ارتباط دختر رییس دستگاه قضایی‌ کشور با برخی سرویس‌های‌ بیگانه‌ و دستگیری وی به‌صورت گسترده‌ در فضای آنلاین‌ و مجامع مختلف، منتشر شده که موجبات تعجب ملت رشید ایران را فراهم آورده و واجب است که در این زمینه روشنگری شود.

۱۰. این‌جانب براساس فرمان علی(ع) به‌مالک اشتر و فرموده امام‌ خمینی‌ از رییس‌ دستگاه قضایی‌ می‌خواهم که در راستای تطهیر نظام اسلامی از اتهامات مطروحه‌ به‌صورت شفاف‌ و علنی در خصوص‌ صحت و سقم مسایل مطرح‌ در باره دختر خویش به‌اصحار‌ بپردازند و مانع تخریب وجهه‌ جمهوری اسلامی در میان ملت و جهانیان شوند.

بدون تردید حفظ‌ آبروی نظام اسلامی از اوجب واجبات و برتر از حیثیت افراد است‌ ولو بلغ ما‌ بلغ! پس‌ بر رییس‌ دستگاه قضایی شرعا و اخلاقا واجب است که به‌‌شفاف‌سازی در این زمینه بپردازد و در صورت متوجه بودن هرگونه سهل‌انگاری به‌‌شخص ایشان از مردم رسما عذرخواهی کند!

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy