Monday, Oct 16, 2017

صفحه نخست » فاز جدید اقتصاد ایران پس از سخنرانی ترامپ

rouhani_trump_44j_small.jpgبیان مدیا، دونالد ترامپ پس از چند ماه از تصدی سِمت ریاست جمهوری ایالات‌متحده، همان‌طور که وعده داده بود، راهبرد این کشور را در قبال جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد. به گزارش «شبکه رسانه‌ای بیان» جمعه 13 اکتبر، ترامپ با یک سخنرانی متفاوت در کاخ سفید از تدوین راهبردی خبر داد که به گفته او حکومت ایران را به دلیل حمایت از تروریسم و توسعه برنامه موشکی تحت‌فشار و تحریم بیشتری قرار می‌دهد. این در حالی بود که رئیس‌جمهوری آمریکا پایبندی ایران را به توافق اتمی نیز مورد تائید قرار نداد تا این پرونده به کنگره ارسال شود.

فاز تنش‌ها میان آمریکا و ایران وارد مرحله تازه‌ای شده است و سیگنال‌های منفی ترامپ این هشدار را می‌دهد که ایران فضای اقتصادی ناامنی در پیش خواهد داشت. سخنرانی تند ترامپ این پیام را به جهان ارسال می‌کند که ایران ازنظر ژئوپلیتیک در موقعیت بدی قرار دارد و ریسک سرمایه‌گذاری در این کشور بسیار بالاست.

بازار 80 میلیونی ایران قطعاً جذابیت‌های زیادی برای شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران دارد؛ اما مجازات‌های احتمالی ایالات‌متحده مانند صخره‌ای عظیم در برابر جذب سرمایه‌های خارجی ایستاده است.

رابرت اینهورن، تحلیلگر موسسه بروکینگز در واشینگتن بر این باور است که «اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا به فضای سرد میان دو کشور اضافه می‌کند و ایرانی‌ها آن را دوست ندارند.»

در برنامه راهبردی ترامپ، سپاه پاسداران نیز هدف تحریم‌های شدیدتری قرار گرفته است که این مسئله نیز به‌نوبه خود اثر منفی و بلندمدتی بر اقتصاد ایران دارد. هم‌اکنون این سازمان نظامی بیش از نیمی از اقتصاد ایران را در اختیار دارد و هرگونه ایجاد محدودیت برای آن، تاثیر مستقیم و غیرمستقیمی بر اقتصاد ایران خواهد گذاشت.

پس از توافق هسته‌ای، ایران گلایه‌های زیادی به دولت اوباما مبنی بر عدم همکاری بانک‌های بزرگ با ایران داشت. این همکاری پس از گذشت ماه‌ها از برجام هنوز هم اتفاق نیفتاده است؛ اما به عقیده کارشناسان پس از سخنرانی دونالد ترامپ اندک تردید بانک‌های بزرگ اروپایی برای عدم همکاری با ایران از بین رفته است و دیگر هیچ بانک و نهاد مالی بزرگی از ترس جریمه‌های احتمالی آمریکا، با ایران همکاری نخواهد کرد.

یکی از مقامات سابق وزارت خزانه‌داری آمریکا در دولت اوباما می‌گوید «ایران نتوانسته دوباره به ‌نظام بانکی بین‌المللی بپیوندد و بانک‌های بزرگ بین‌المللی را به همکاری با خود مجاب کند. آن‌ها صرفاً توانسته‌اند از بانک‌های کوچک در اروپا فاینانس دریافت کنند ولی آنچه آن‌ها واقعاً نیاز دارند، سرمایه‌گذاری است.»

انتظار می‌رود در آینده پیش رو، رویکرد جدید ترامپ در قبال ایران، بر میزان جذب سرمایه‌های خارجی اثر منفی بگذارد و شرکت‌های بزرگ در بخش‌های انرژی، الکترونیک و بیمه از مراوده با ایران امتناع کنند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy