Tuesday, Oct 17, 2017

صفحه نخست » رقه به دست ائتلاف مورد حمایت آمریکا کاملا آزاد شد

Raqqa_KURD.jpg

آخرین نبرد کردهای مورد حمایت آمریکا در سوریه با سقوط پایتخت خودخوانده داعش به پایان رسید. رقه از ۴ سال پیش در اشغال گروه تروریستی "دولت اسلامی" بود. ائتلاف "نیروهای دموکراتیک سوریه" رسما آزادی رقه را اعلام کرده است.

رادیو زمانه ـ پس از ماه‌ها نبرد سرانجام مقر اصلی داعش در سوریه به‌طور کامل به دست نیروهای دموکراتیک سوریه افتاد.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، یک سخنگوی نیروهای دموکراتیک سوریه (FDS) سه‌شنبه ۱۷ اکتبر / ۲۵ مهر خبر سقوط رقه را اعلام کرد.

طلال سلو، سخنگوی نیروهای دموکراتیک سوریه گفت: «عملیات آزادسازی رقه پایان یافت. شهر در کنترل کامل نیروهای ماست.»

نیروهای دموکراتیک سوریه متشکل از پیکارجویان کرد و عرب‌ است که از سوی ائتلاف جهانی به‌رهبری آمریکا حمایت می‌شوند. آن‌ها در آغاز ماه ژوئن وارد شهر رقه در شمال سوریه شدند.

طلال سلو افزود: «همه چیز در رقه پایان گرفت (...) در حال حاضر عملیات پاک‌سازی شهر برای خنثی‌سازی مین‌های کارگذاری‌شده در جریان است.»

به‌گفته او نیروهای دموکراتیک سوریه در یک بیانیه رسمی آزادسازی کامل رقه را اعلام خواهند کرد.

داعش در سال ۲۰۱۴ رقه را به تصرف خود در آورد. این رویداد و تصرف شهر موصل در عراق موجب شد تا داعش اعلام حکومت خلافتی کند.

وقتی داعش رقه را فتح کرد جمعیت آن حدود ۳۰۰ هزار نفر بود که ۸۰ هزار نفر آن از شهر گریخته و به مناطق سوریه پناه بردند.

صبح سه‌شنبه ائتلاف کردها و عرب‌ها موفق شد که بیمارستان اصلی شهر رقه و سپس ورزشگاه شهر را از دست گروه «دولت اسلامی» (داعش) خارج کرده و به کنترل خود در آورد. این دو مکان آخرین سنگرهای داعش در رقه بودند.

شامگاه دوشنبه ۱۶ اکتبر / ۲۴ مهر نیروهای دموکراتیک سوریه اعلام کردند که میدان معروف نعیم را «به‌طور کامل» آزاد کردند. داعش زمانی که کنترل رقه را در دست داشت اعدام‌های خود را در این میدان انجام می‌داد.

به‌گفته دیده‌بان حقوق بشر سوریه «نیروهای داعش از دو هفته پیش میدان نعیم را ترک کرده بودند اما به‌دلیل مین‌گذاری آن، نیروهای دموکراتیک سوریه نتوانسته بودند این میدان را فتح کنند.

در روزهای اخیر، با توافقی که بین مقامات محلی و نمایندگان قبایل صورت گرفت، آخرین غیرنظامیان که در این شهر گرفتار شده بود، تخلیه شدند و جهادگرایان سوری مجاز به ترک شهر شدند.

حدود ۲۷۵ جهادگر سوری و خانواده‌هایشان از این منطقه خارج شدند. معلوم نیست که آن‌ها اجازه داشتند که به مناطق تحت کنترل داعش بروند یا خیر.

ائتلاف جهانی ضدداعش بارها تکرار کرده بود که جنگجویان خارجی داعش اجازه خروج از رقه را ندارند.

سرهنگ آمریکایی، رایان دیلان، سخنگوی ائتلاف جهانی روز یکشنبه ۱۵ اکتبر / ۲۳ مهر گفت: «آخرین چیزی که ما می‌خواهیم این است که این جنگجویان خارجی آزاد شده و بتوانند به کشورهایشان، جایی که موجب ترورهای بسیار شدند، بازگردند.»

در ماه‌های اخیر به دلیلی ضرباتی که داعش از سوی نیروهای مورد حمایت روسیه و آمریکا در سوریه و عراق خورده، در معرض انقراض قرار گرفته است.

در دیرالزور، استان همسایه رقه نیز نیروهای داعش با دو جبهه مواجه شده‌اند. از یک سو نیروهای رژیم سوریه با حمایت هوایی روسیه، و از سوی دیگر با نیروهای دموکراتیک سوریه و با پشتیبانی ائتلاف جهانی.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه روز سه‌شنبه اعلام کرد که نیروهای رژیم سوریه و هم‌پیمانانش موفق شده‌اند منطقه وسیعی از مرکز دیرالزور تا شهر میادین را در کرانه شرقی رودخانه فرات تصرف کنند.

بحران سوریه از سال ۲۰۱۱ با تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم علیه رژیم بشار اسد آغاز شد و با گسترش آن و دخالت قدرت‌های خارجی و نیروهای تندرو مذهبی به جنگ کشیده شد. این جنگ از آغاز خود تا کنون جان ۳۳۰ هزار نفر را گرفته و موجب آوارگی میلیون‌ها نفر شده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy