Thursday, Oct 19, 2017

صفحه نخست » نخستین دیدار کروبی با یک فعال سیاسی پس از هفت سال حصر

mce55223tr2t55_small.jpgرادیو فردا، پسر مهدی کروبی خبر داد که شورای عالی امنیت ملی «تصویب کرده»، برخی افراد با پدرش دیدار کنند و برای نخستین بار پس از هفت سال، یک فعال سیاسی با آقای کروبی دیدار کرده است.

حسین کروبی در مصاحبه با وبسایت «انصاف نیوز» که روز پنجشنبه ۲۷ مهر منتشر شده، اعلام کرد که اسماعیل دوستی عضو حزب اعتماد ملی و شورای شهر چهارم تهران هفته گذشته با پدرش دیدار کرده است. وی گفت که این دیدار «یک دیدار عادی» بوده است.

به گفته فرزند آقای کروبی، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی به تعدادی از اعضای «کمیته پیگیری حصر» در فراکسیون امید مجلس، اعلام کرده که «می‌خواهیم بعضی از دوستان را نزد آقای کروبی و موسوی ببریم».

حسین کروبی همچنین بر اساس شنیده‌ها اعلام کرد که شورای عالی امنیت ملی «تصویب کرده است که به مرور یک‌سری اشخاص بتوانند با آقای کروبی و آقای موسوی دیدار کنند و این موضوع را با آقای کروبی شروع کردند».

پیش از این نیز برخی از روزنامه نگاران و فعالان سیاسی پیشنهاد رفع حصر تدریجی رهبران جنبش سبز را مطرح کرده بودند.

موضوع نشست اخیر شورای عالی امنیت ملی درباره حصر میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد در هفته‌های گذشته خبرساز شده و مقامات دولت و قوه قضاییه اخبار متفاوتی را از این جلسه بیان کرده‌اند.

در نهایت اما کیوان خسروی سخنگوی شورای عالی امنیت ملی خبر داد که موضوع حصر در دستور جلسه اخیر این شورا نبوده و تنها گزارشی درباره «گشایش‌های ایجاد شده در وضعیت محصورین» مطرح شده و «هیچ‌گونه تصمیم جدیدی در خصوص اصل موضوع حصر اتخاذ نشده است».

میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد از بهمن ۸۹ تاکنون بدون محاکمه در حصر خانگی به سر می‌برند. درخواست‌های آنان برای حضور در دادگاه علنی نیز تاکنون مورد قبول واقع نشده و نظامیان و روحانیون تندرو در واکنش، آنها را به صدور احکام سنگین از جمله اعدام تهدید می‌کنند.

در همین حال علی مطهری نایب رییس مجلس روز ۳۰ مرداد در نامه‌ای به سخنگوی قوه قضائیه بار دیگر ادامه حصر رهبران جنبش سبز با مصوبه شورای عالی امنیت ملی را «مخالف قانون اساسی» خوانده و این پرسش را مطرح کرده بود که آیا مخالفت با محاکمه آنان «شائبه هراس از روشن شدن حقایق را ایجاد نمی‌کند؟»

دختران میرحسین موسوی و زهرا رهنورد روز یکشنبه ۲۳ مهر در نامه‌ای به مراجع تقلید، ضمن انتقاد از «شانه خالی کردن» مسئولان از پیگیری موضوع حصر والدین‌شان اعلام کرده بودند که «مرگِ تدریجی محصوران آرزو و برنامه‌ عده‌ای» شده است.

رفع حصر از اصلی‌ترین خواسته‌های هواداران حسن روحانی در دو انتخابات ریاست‌‌جمهوری در سال‌های ۹۲ و ۹۶ بود و در هر دو انتخابات، آقای روحانی وعده‌هایی به تصریح یا تلویحاً در مورد رفع حصر داد.

گرچه در طول چهار سال فعالیت دولت نخست آقای روحانی، نه تنها برای تحقق این وعده اقدام علنی صورت نگرفت، بلکه بر محدودیت‌های چهره‌ای چون محمد خاتمی نیز افزوده شد.

در همین حال جمعی از فعالان ملی- مذهبی داخل کشور چندی پیش در نامه‌ای اعلام کردند که رییس‌جمهوری در مقام رییس شورای عالی امنیت ملی از «اختیارات کافی» برای مداخله این شورا در این موضوع و «تلاش برای متقاعدسازی مقام‌های عالی نظام» برخوردار است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy