Friday, Oct 20, 2017

صفحه نخست » شهر رقه «به طور کامل از داعش پاکسازی شد»

87C0FA97-5AE9-4DC2-B39F-D1ABBC2102FA.jpegنیروهای سوری تحت حمایت آمریکا از پیروزی کامل بر گروه دولت اسلامی در رقه، پایتخت سابق آنها خبر می‌دهند و می‌گویند دیگر در این شهر هیچ‌یک از اعضای گروه‌های افراطی حضور ندارند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز جمعه (۲۸ شهریور) نوشته که در یک نشست خبری که در رقه برگزار شد، نیروهای ائتلاف دموکراتیک سوریه که تحت رهبری کردها قرار دارند، این شهر را به شورایی متشکل از سران محلی و رهبران قبایل تحویل دادند.

بر اساس این گزارش، این نشست خبری در یک اقدام نمادین در ورزشگاه این شهر که داعش آن را به پایگاه نظامیان خود و زندان و شکنجه‌گاه تبدیل کرده بود، برگزار شد.

طلال سیلو، سخنگوی ائتلاف نیروهای دموکراتیک اعلام کرده که علیه «تروریست‌ها» پیروز شدیم و این پیروزی آخرین بخش مبارزه با تروریسم در سوریه بود.

وی که در جوار ساختمان‌های ویران‌شده در رقه ایستاده بود، از جامعه بین‌الملل درخواست کرد که برای کمک به بازسازی این شهر کمک کنند.

ویدیوها و تصاویر آسوشیتدپرس از رقه، میزان تخریب این شهر در چندین هفته درگیری میان نیروهای داعش و نیروهای ائتلاف تحت رهبری کردها را به خوبی نشان می‌دهد.

بر اساس این تصاویر، کل شهر ویران شده و تنها نشانه‌های اندکی از زندگی غیرنظامی در آن به چشم می‌خورد.

این گزارش‌های تصویری نشان می‌دهد استادیوم رقه که به عنوان پایگاه شبه‌نظامیان داعش و زندان استفاده می‌شد، از دیگر ساختمان‌های شهر آسیب کمتری دیده‌است.

سیلو از همه گروه‌ها و سازمان‌های بشردوستانه و کشورها برای بازسازی این شهر و روستاهای پیرامون آن و پاک کردن نشانه‌های جنگ درخواست کمک کرده‌است.

به گفته وی، ۶۵۵ نظامی محلی و بین‌المللی در طول جنگ چهارماهه در رقه، جان خود را از دست دادند.

پیش از حمله زمینی به نیروهای داعش در رقه که در ماه ژوئیه آغاز شد، هواپیماهای جنگنده چندین ماه اهدافی را در این شهر بمباران می‌کردند.

روز سه‌شنبه هفته جاری، نیروهای کُرد سوری تحت حمایت آمریکا پرچم خود را در ورزشگاه شهر رقه به اهتزاز درآورده و این شهر را آزاد اعلام کردند.

این نیروها شنبه گذشته اعلام کرده بودند که «آخرین» نبرد برای بازپس‌گیری رقه، پایتخت خودخوانده داعش، در جریان است.

بازپس گرفتن رقه، نماد اصلی خلافت داعش، تحول دیگری در زمینه نابودی این گروه و حکومت وحشت آن بر منطقه است. داعش ظرف یک سال گذشته بسیاری از مواضع راهبردی خود را در عراق از جمله شهر موصل و سوریه از دست داده‌است.

شبه نظامیان گروه حکومت اسلامی در سال ۲۰۱۴ رقه را به تصرف خود درآوردند تا به نخستین شهر تحت کنترل کامل این گروه افراطی تبدیل شود.

این شهر از آن زمان به نماد شیوه حکومتی داعش در منطقه تبدیل شد؛ حکومتی که در آن مردم به خاطر کوچک‌ترین خطایی در ملاء عام اعدام می‌شدند.

همچنین از این شهر که مقصد بسیاری از جنگجویان خارجی برای پیوستن به گروه داعش بود عملیات‌های داعش در شهرهای اروپایی طرح‌ریزی می‌شد.

کاخ سفید اعلام کرده است که آزاد شدن رقه از تسلط داعش، مناقشه سوریه را وارد مرحله جدیدی خواهد کرد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy