Monday, Oct 23, 2017

صفحه نخست » روحانی: کسی نمی‌تواند درباره قدرت دفاعی ایرانی حرفی بزند

Hassan_Rouhani.jpgرادیو زمانه ـ رئیس جمهوری اسلامی در سخنانی که به مناسبت چهلمین سالگرد درگذشت مصطفی خمینی در سالن «اجلاس سران» در تهران ایراد کرد، با توجه به مکمل‌هایی که قرار است درباره برنامه موشکی ایران به توافق هسته‌ای اضافه شود گفت کسی نمی‌تواند درباره قدرت نظامی ایران «حرفی بزند.» روحانی تلویحاً پذیرفت که تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی برداشته نشده است. اختلاف بین دو قوه مجریه و قضائیه نیز مورد توجه رئیس جمهوری اسلامی قرارداشت.

کسی نمی‌تواند حرفی بزند


سرنوشت برجام با برنامه موشکی ایران و نفوذ سپاه پاسداران در خاورمیانه گره خورده. در پیش‌نویس طرحی که جمهوری‌خواهان در سنای آمریکا تهیه کرده‌اند، محدودیت‌های تازه‌ای برای ایران در نظر گرفته شده. بر اساس این طرح،با آزمایش‌های موشکی یا تولید موشک‌های قاره‌پیما بالستیک با کلاهک جنگی، یا جلوگیری ایران از بازرسی از مراکز نظامی‌اش توسط بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تحریم‌های به تعلیق درآمده، مجدداً علیه ایران برقرار می‌شوند.

بخش عمده‌ای از سخنان دوشنبه یکم آبان حسن روحانی در سالن «اجلاس سران» به قدرت دفاعی ایران اختصاص داشت. فرازهایی از سخنان او در این زمینه:

تسلیحات ایران همه مثل همه کشورهای دنیاست. ما مقررات بین المللی داریم و در قانون اساسی هم داریم که نیروی نظامی ما باید بازدارنده باشد و چیز دیگری هم نمی‌خواهیم. ما در شرایط مبادا دفاع موثر انجام خواهیم داد و کسی نمی‌تواند راجع به قدرت نظامی کشور ما که بر مبنای قانون اساسی و دکترین دفاعی است، حرفی بزند

بعضی‌ها که می‌خواهند با ما حرف بزنند تشریف بیاورند تا ببینیم چه کسی ضرر می‌کند. ما از آنها سوال می‌کنیم وقتی در مقابل متجاوز می‌جنگیدیم آیا به ما اسلحه دادید یا به متجاوز؟ یا می‌پرسیم در شرایطی که مردم ما زیر بمباران موشک‌های دشمن بودند آیا آنها حاضر شدند به ما سلاح پدافندی بدهند؟

در زمان جنگ ما یک توپ ضد هوایی ساخت اروپا را که آنها متعهد به تعمیر آن بودند، به آنجا فرستادیم و نه تنها گفتند تعمیر نمی کنیم،‌ بلکه گفتند نمی‌توانیم به شما برگردانیم چون در شرایط جنگ هستیم. آیا آنها می‌خواهند راجع به تسلیحات ما حرف بزنند؟ اتفاقاً ما خیلی حرف داریم.

چه کسی برای منطقه ویرانی می‌آورد؟


وزیر خارجه آمریکا در ریاض در جمع خبرنگاران گفته است آمریکا اعتقاد دارد که یک عراق مستقل و موفق «رفتار مخرب ایران» را ناکام می‌گذارد و به «نفوذ غیر سازنده ایران» در عراق پایان می‌دهد. رکس تیلرسون از کشورهای اروپایی خواست که با دور کردن سپاه پاسداران از اقتصاد ایران به سهم خود برای استقلال عراق بکوشند. در همان حال رئیس جمهور آمریکا در گفت‌وگو با شبکه فاکس اعلام کرده که مخالفتی با معاملات فرانسه و آلمان ندارد. روحانی در بخش دیگری از سخنانش در سالن اجلاس سران به سخنان رئیس جمهور و وزیر خارجه آمریکا پاسخ داد. فرازهایی از سخنان او در این زمینه:

چه کسی برای منطقه ویرانی آورد؟ چه کسی عراق را ویران کرد؟ چه کسی به تروریست‌ها کمک کرد و آنها را به وجود آورد؟ به حرف‌ها اعتنا نکنید. اگر روزی لازم باشد ما بلدیم چگونه جواب بدهیم. قبلا هم بحث شده و آنها همیشه در برابر حرف حق ما سخنی نداشته‌اند. راه ما صحیح و استوار است و آن را ادامه می‌دهیم. البته ممکن است مشکلاتی هم باشد که در برابر مشکلات ایستاده‌ایم.

ما در برابر تهمت‌ها و پرونده‌ها ایستادیم و بسیاری از تحریم‌ها را برداشیم . دیدید دیروز رئیس جمهور آمریکا گفت که اروپایی‌ها می‌گویند در همکاری با ایران منفعت داریم و آمریکا تنها جلوی ایران می‌ایستد. لحن و بیان رئیس جمهور آمریکا را ببینید که نشان‌دهنده این است ملت ما مسیر و راه درست را انتخاب کرده است.

در دنیای سیاست صفر و صد نداریم


برجام از ابتدا دشمنان سرسختی داشت، به ویژه در واشنگتن، اورشلیم، ریاض و در خود تهران. رئیس جمهور اسلامی در پاسخ به مخالفان داخلی برجام، به عدم توفیق ایران در برداشتن همه تحریم‌های اقتصادی اعتراف کرد و در همان حال هشدار داد که تضعیف یک قوه، ممکن است به فروپاشی همه حاکمیت بینجامد. فرازهایی از سخنان روحانی در این زمینه:

کاری که دولت یازدهم کرد این بود که رفت این ظلم را از سر ملت ایران بردارد و تحریم‌ها را بشکند. حالا یکی می‌گوید صد در صد برداشته نشده و ۸۵ درصد برداشته شده است. در دنیای سیاست که صفر و صد نداریم.

ما همیشه دنبال مصالح و منافع کشورمان هستیم و در چارچوب مصالح و منافع کشورمان جلو می‌رویم. امروز روزی نیست که سخنانی گفته شود که مردم امیدشان نسبت به آینده تضعیف شود. ما آینده خوبی خواهیم داشت. در منطقه قدم‌های صحیحی برداشته‌ایم و همچنین در مساله هسته‌ای قدم‌های درستی برداشته‌ایم که جای اشکالی ندارد. البته در مذاکره در برابر قدرت‌ها همیشه به صد در صد نمی‌رسیم. ما هسته‌ای را از دست ندادیم بلکه آن را حفظ کرده‌ایم و تحقیق و توسعه را که اساس انرژی هسته‌ای است، ادامه می‌دهیم.

ما نباید بگذاریم اعتماد بین مردم و حاکمیت صدمه بخورد. دولت، قوه مقننه، قوه قضائیه، نیروهای مسلح و در راس آن رهبری همه با هم حاکمیت کشور هستیم و فکر نکنیم اگر به بخشی لطمه زدیم بخش دیگر تقویت می‌شود،‌ بلکه همه حاکمیت فرو می‌ریزد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy