Friday, Oct 27, 2017

صفحه نخست » انتشار اسناد جان اف كندى، چرا این اسناد محرمانه مانده بود؟

164DC31B-1891-4F3F-A0E2-AF5085B52F6B.jpeg-تلاش سيا براى كشتن فيدل كاسترو به كمك مافيا


-طراحى نقشه جنگ بيولوژيك عليه كوبا

ترامپ اسناد كندى را بسيار جالب توصيف كرده است.


او خواهان انتشار ٣٥٠٠٠ سند بود ولى در حال حاضر حدود ٢٨٠٠ سند منتشر شده است

روس ها ارتباط شان با لى هاروى اسوالد را منكر شده اند. آن ها اسوالد را ديوانه و بيمار اعصاب مى نامند.

B5FC9409-83D4-4EB6-A37A-268E64B7F82A.jpeg

******************

انتشار ۲۸۰۰ قطعه سند درباره ترور جان‌اف کندی؛ بخشی از اسناد محرمانه ماند


صداى امريكا

ترامپ همانطور که وعده داده بود پنجشنبه شب اجازه انتشار بخشی بزرگی از اسناد طبقه بندی شده درباره ترور «جان اف. کندی»، سی و پنجمین رئیس‌جمهور را صادر کرد.

با دستور چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا، ۲۸۰۰ قطعه سند از اسناد قبلاً طبقه‌بندی‌شده علنی شد و اما بخشی از اسناد همچنان به خواست نهادهای اطلاعاتی محرمانه باقی ماند.

کاخ سفید اعلام کرد با توجه به مسائل امنیت ملی، خواست نهادهای اطلاعاتی و نگرانی های سیاست خارجی بخشی از اسناد محرمانه باقی می ماند. پلیس فدرال آمریکا و سازمان اطلاعات مرکزی خواستار محرمانه باقی ماندن بخش بزرگی از این اسناد بودند.

پرزیدنت جان فیتزجرالد کندی، سی و پنجمین رئیس جمهوری ایالات متحده، ۲۲ نوامبر ۱۹۶۳ در دالاس به قتل رسید. دوره ریاست جمهوری او ۲۰ ژانویه ۱۹۶۱ آغاز شده بود. طبق قانون ۲۵ سال پیش، کلیه اسناد مربوط به پرونده ترور او به بایگانی ملی آمریکا منتقل شد.

بخش عمده‌ای از این اسناد درباره سفری است که لی هاروی اوزوالد، ضارب پرزیدنت کندی، دو ماه پیش از دیدار او از دالاس در ایالت تگزاس در روز بیست و دوم نوامبر سال ۱۹۶۳ به مکزیک انجام داده بود.

چرا این اسناد محرمانه مانده بود

تحقیقات ده ماهه‌ای که پس از ترور کندی توسط هیاتی به ریاست ارل وارنر رئیس وقت دیوان عالی آمریکا انجام گرفت نشان می‌دهد که اوزوالد به تنهایی اقدام به ترور کندی کرد، و صاحب یک باشگاه شبانه بنام جک روبی نیز که اوزوالد را دو روز بعد حین جابجائی توسط پلیس با شلیک گلوله کشت، تنها عمل کرده است.

نتیجه یک نظرسنجی چهار سال پیش گالوپ نشان می‌دهد اکثریتی قابل توجه از آمریکائیان معتقدند علاوه بر اوزوالد کسان دیگری نیز در ترور کندی نقش داشته‌اند.

دوره محرمانه نگاه داشتن باقیمانده اسرار قتل جان اف کندی در بایگانی ملی آمریکا روز پنجشنبه به پایان رسید و این اسناد می‌تواند به اطلاع عمومی برسد؛ مگر آن که رئیس جمهوری با مشورت آژانس‌های اطلاعاتی صلاح ببیند که باید همچنان محرمانه باقی بماند.

بر اساس قانونی که در سال ۱۹۹۲ تصویب شد، رئیس جمهوری آمریکا مکلف است صدها هزار سند را پس از گذشت یک دوره ۲۵ ساله از طبقه بندی محرمانه در آورد؛ اما در عین حال این اختیار را دارد که در صورت نیاز، برخی را همچنان محرمانه نگه دارد.

انتشار این اسناد برای مورخان و کارشناسان فرصتی ارزشمند را فراهم می کند که برای بسیاری از پرسش‌های مرتبط با حوادث گذشته پاسخی بیابند؛ به ویژه در مورد ترور رئیس جمهوری اسبق ایالات متحده که اسرار و شایعات زیادی را به دنبال داشته است.

انتشار اسناد محرمانه می‌تواند زوایای پنهان پرونده را روشن کند؛ به ویژه برای طرفداران تئوری توطئه که می‌گویند اهداف سیاسی داشته و به قول پاتریک مانی تاریخ شناس دانشگاه بوستون، محرمانه نگه داشتن آنها توسط دولت، شک و تردیدها را تقویت می‌کند.

این مجموعه شامل صدها هزار صفحه از ۳۱۰۰ سند است که تا کنون در اختیار افکار عمومی قرار نگرفته اند. حدود ۳۰ هزار سند - البته ویرایش شده - پیش از این منتشر شده است.

آیا اسناد محرمانه ترور کندی اطلاعات جدیدی دارد؟

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy