Friday, Oct 27, 2017

صفحه نخست » رشد شیعه‌گری افراطی مورد حمایت ایران در شمال آفریقا

agh5252582_small.jpgایران اینترنشنال، وب‌سایت «میدل‌ایست مانیتور» که یک سازمان پایش رسانه‌ها در زمینه‌ی مسائل خاورمیانه است، روز جمعه پنجم آبان‌ماه، در گزارشی می‌نویسد که وحشت از نفوذ شیعیان تندرو، به میان جوامع سنی‌مذهب در شمال آفریقا نیز رسیده است.

در این گزارش آمده است: "اکنون برای دولت‌های مسلمان سنی‌مذهب در کشورهای شمال آفریقا، زمان چالش‌برانگیزی است. حتی با آن‌که نیروهای داعش از سنگرهای خود در عراق و سوریه بیرون رانده می‌شوند، این گروه افراطی هنوز به جنگ خود با دولت‌های مراکش، الجزایر و مصر ادامه می‌دهد.

هفته گذشته، شش سرباز ارتش مصر و ۲۴نفر از اعضای داعش، در صحرای سینا در یک نبرد مسلحانه میان طرفین کشته شدند. در همان هفته، پلیس مراکش۱۱نفر را به جرم رابطه با داعش دستگیر کرد که در میان اموال آن‌ها، مواد شیمیایی برای ساختن بمب به‌دست آمده است. در الجزایر نیز، در سال جاری تا امروز، ۷۱ پیکارجوی اسلامی کشته شده‌اند.

این فهرست عملیات تروریستی و جنگ‌های میان افراطی‌‌های مسلمان با دولت‌های شمال آفریقا، پایان‌ناپذیر به‌نظر می‌رسد.

با این حال، دولت‌های این کشورها، شدیداً تلاش می‌کنند که مقابله‌شان با این تروریست‌های اسلامی، به‌عنوان نوعی پی‌گرد مذهبی تعبیر نشود؛ زیرا جمعیت بیشتر این کشورها، شامل غیرمسلمان‌ها نیز هست. اما مشکل این دولت‌ها این است که داعش و نیروهای افراطی سنی، بخشی‌از مخالفت‌های خود را مربوط‌به مقابله با شیعیان هوادار ایران و توطئه‌های رژیم تهران برای نفوذ و گسترش ایدئولوژی خود در میان کشورهای اسلامی، می‌دانند.

در مراکش، حزب اسلامی «پی‌جی‌دی» (PJD) اکنون هشدار داده است که آن کشور، ازسوی هواداران حکومت ایران، مورد نوعی « تهاجم گسترده شیعه‌گری» قرار گرفته است. مفتی اعظم موریتانی نیز از رهبران این کشور خواسته است تا در مقابل «رشد شیعه‌گری افراطی مورد حمایت ایران» مقاومت کنند.

یک مقام ارشد در دولت مراکش می‌گوید تبلیغات شیعه‌گری در کشور، از طریق شبکه‌های اجتماعی، در درون خوابگاه دانشجویان، دبیرستان‌ها، مدارس و کلاس‌های آموزش قرآن، ازسوی وابستگان به حکومت ایران پیش می‌رود. او با نگرانی شدید از این وضعیت، می‌گوید: «برای ما این پرسش مطرح است که آیا ایرانی‌ها می‌خواهند دنیای مسلمان عرب را به زیر پرچم خود در بیاورند؟»

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در ماه ژوئن (خردادماه) در دیدار از سه کشور آفریقایی الجزایر، موریتانی و تونس، علاقه ایران را به داشتن روابط تجاری با این کشورها، در راستای مقابله با تحریم‌های کشورهای غربی، ابراز کرده است؛ با این وجود، درحالی‌که ایران از گسترش دوستی‌ها و روابط میان مسلمانان صحبت می‌کند، مسلمانان شمال آفریقا، در پشت آن توطئه و نفاق می‌بینند".

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy