Saturday, Oct 28, 2017

صفحه نخست » مادری که پیگیر قتل فرزندش در عاشورای ۸۸ بود، به زندان محکوم شد

52ddv52_small.jpgایران وایر، شب گذشته کاربران توئیتر، هشتگ #MostafaMom را در اعتراض حکم صادر شده برای شهناز اکملی به کار بردند. او مادر مصطفی کریم بیگی از کشته‌شدگان عاشورای 88 است که حالا خودش به یک‌سال حبس تعزیری محکوم است. علاوه بر این او از هرگونه عضویت در فضای مجازی، دسته‌جات سیاسی منع و ممنوع الخروج اعلام شده است.

شهناز اکملی بهمن ماه سال گذشته بازداشت و اسفندماه با قید وثیقه 100 میلیون تومانی آزاد شد. شهناز اکملی 17 روز از دوران بازداشت خود را در سلول انفرادی گذراند و حالا حکم او در دادگاه بدوی صادر شده است.

بسیاری از کاربران شبکه توئیتر احکام صادر شده را مایه شرمساری دانسته‌اند وآن‌ها را پاسخ حکومت به مادری دانسته‌اند که پرسیده چرا پسرم را کشتید. یکی از کاربران توییتر با اشاره به همین موضوع، نوشته: «پسرش را روز عاشورا کشتند و حالا خودش را به اسارت میبرند. همان هایی که از ظلم یزید می‌نالند و برای زینب اشک می‌ریزند.»

شهناز اکملی از همان ابتدای کشته شدن جوان بیست و شش‌ساله‌اش به روایتی که حکومت از مرگ پسرش ساخته بود، تن نداد. در نخستین خبرهای منتشر شده از عاشورای 88، مصطفی کریم بیگی جوانی معرفی شدکه از پل پرتاب شده اما شهناز اکملی از جان باختن فرزندش روایت دقیق‌تری ارائه داد، روایتی که شاهدان عینی ماجرا بر درستی‌اش صحه گذاشتند: «مصطفی را روز عاشورا با تیر زدند، متأسفانه عده‌ای فکر می‌کنند مصطفی از پل افتاده، نه، مصطفی از پل نیافتاده. مصطفی را را با یک تیر توی پیشانی از سمت چپ زدند، مصطفی پشت سر نداشت.»

در دادنامه‌ای که برای شهناز اکملی صادر شده، کشته شدن پسرش به ضرب گلوله تائید شده است: «فرزند وی همزمان با جریان فتنه سال 88 در راهپیمایی و اعتراض خیابانی و به ضرب گلوله کشته شده است.»

خانواده کریم بیگی در هشت سال گذشته مدام تحت فشارهای امنیتی قرار داشته‌اند. تهدید شده‌اند بچه ‌شان را در تهران دفن نکنند، مراسم سالگرد و یادبود برای پسر جوان‌شان نگیرند. مثل بسیاری از خانواده‌های قربانیان 88. با این حال شهناز اکملی سعی کرده صدای مظلومیت این خانواده‌ها باشد. او دربزرگداشت‌ها و تجمعات حقوق بشری شرکت می‌کرده و روایتگر رنجی است که خودش و دیگر خانواده‌ها کشیده‌اند. در بخش دیگری از دادنامه به فعالیت‌های شهناز اکملی در این خصوص اشاره شده: «بدنبال کشته شدن فرزند متهم و شرایط بحرانی کشور خانم اکملی و دخترش مورد توجه جریانات فرصت طلب ضد انقلاب داخل و خارج از کشور قرار گرفته و به عنوان ابزاری در اعمال فشار و تحرکات غیر قانونی و تحریک علیه نظام تبدیل گردیده.»

ارتباط با فعالان حقوق بشر هم از دیگر اتهامات اوست: «او به واسطه عناصر شاخص ضد انقلاب محمد ملکی، محمد نوری‌زاد، نسرین ستوده و ناصر اشجاری در تلاش بودند تا با ارتباط با محافل حقوق بشری غیرقانونی داخل و داخل کشور مشکلاتی را برای دستگاه امنیتی و قضایی به وجود اورد.» ارتباط شهناز اکملی با حسن نائب هاشم عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل هم به عنوان یکی از جرائم او ذکر شده است.

مادر مصطفی کریم بیگی یکی از راویان مستند88 بود. او در این مستند به خانه قربانیان حوادث 88 می‌رفت و با آن‌ها صحبت می‌کرد. این مستند توسط مسیح علی‌نژاد ساخته از شبکه «من و تو» پخش شد. این موضوع یکی دیگر از اتهامات شهناز اکملی است. او متهم شده که از محافل ضد انقلاب پول دریافت می‌کرده و بین خانواده‌های زندانی توزیع می‌کرده. مصاحبه با رسانه‌های خارج از کشور ، راه‌اندازی گروه تلگرامی جهت اطلاع‌رسانی در خصوص وضعیت زندانیان امنیتی و عضویت در گروه‌های مادران پارک لاله و مادران عزادار از یگر اتهامات اوست.

شهناز اکملی در شبکه‌های اجتماعی هم فعال است و از فعالیت‌های مدنی‌اش گزارش می‌دهد. حالا او از همه این فعالیت‌ها منع شده: «با رعایت بند ذ و ح از ماده 33 قانون مجازات اسلامی سال 92 وی را از هرگونه عضویت در فضای مجازی، عضویت در گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی و ممنوع الخروج از کشور به عنوان مجازات تکمیلی محروم و محکوم می‌نماید.»

در همین حکم او به موجب ماده 500 قانون مجازات اسلامی به یکسال حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت محکوم شده است. به گفته یک منبع مطلع خواسته بازپرس‌های او دست برداشتن از فعالت‌هایش بوده: «همانطور که حکم صادر شده هم نشان می‌دهد می‌خواهند این مادر حرف نزند. نه از خون بچه‌اش که بی‌گناه کشته شده چیزی بگوید نه در مراسم شرکت کند و نه حرفی درباره کسی بزند.» اما این منبع تاکید می‌کند که شهناز تسلیم نمی‌شود . او در بیوگرافی صفحه اینستاگرامش هم نوشته: « «تا زنده‌ام صدای مظلومیت پسرم می‌مانم.» او بیست روز فرصت دارد به حکم صادر شده اعتراض کند حکمی که به تعبیر یکی از کاربران توئیتر، به جرم دادخواهی صادر شده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy