Saturday, Oct 28, 2017

صفحه نخست » تجمع اعتراضی در دانشگاه‌های تهران

52dxaxs532_small.jpgرادیو زمانه، دانشجویان دانشگاه تهران شنبه، ششم آبان‌ماه تجمعی اعتراضی علیه سیاست‌های دولت در عرصه آموزش عالی برپا کردند. تجمع‌های مشابهی نیز در دانشگاه‌های صنعتی شریف و خواجه نصیر و شهید بهشتی برپا شد.

دانشجویان در دانشگاه تهران به خصوصی‌سازی و پولی‌شدن تحصیل در دانشگاه‌ها معترض بودند. آنها با در دست داشتن پلاکاردهایی به رنگ سرخ، شعار می‌دادند: «تدبیر این وزارت / علم است یا تجارت؟»

دانشجویان با جمع‌شدن در برابر دانشکده فنی تهران در پردیس مرکزی دانشگاه خواستار انحلال پردیس بین‌الملل دانشگاه تهران شدند.

پردیس‌های بین‌الملل دانشگاه‌های تهران، دانشجویان را با اخذ شهریه‌های بالا پذیرش می‌کنند، درحالی‌که دانشجویان عادی باید برای تحصیل در دانشگاه‌های تهران از سد کنکور بگذرند. این دانشجویان به همین دلیل شعار می‌دادند: «دانشگاه پولگردان / تضعیف زحمت‌کشان»؛ «دولت اعتدالی/ سفره ما شد خالی».

دانشجویان تجمع‌کننده همچنین نسبت به فضای امنیتی دانشگاه‌ها معترض بودند. آنها شعار دادند: «دانشگاه پادگانه / تدبیر امید چاخانه.»

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری که با شعار «دولت تدبیر و امید» بر سر کار آمده است، وعده بازگشایی فضای دانشگاه‌ها را در هر دو دوره انتخابات ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ مطرح کرد.

با این حال به باور فعالان دانشجویی، منصور غلامی، وزیر پیشنهادی حسن روحانی برای وزارت علوم تجلی این شعار نیست.

دانشجویان معترض دانشگاه تهران نسبت به انتخاب غلامی برای وزارت علوم معترض بودند و فریاد می‌زدند: «امنیتی حیا کن/ دانشگاهو رها کن».

تظاهرات مشابهی در دانشگاه‌های صنعتی شریف و خواجه نصیر و شهید بهشتی تهران نیز برپا شد. در کرمانشاه نیز دانشجویان دست به اعتراض زدند.

000Un5522d-4.jpg

انتقاد از غلامی در دیدار فعالان دانشجویی با عارف

یک فعال دانشجویی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «تسنیم»، وابسته به سپاه پاسداران شنبه از دیدار فعالان دانشجویی با محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی ایران درباره گزینه پیشنهادی وزارت علوم خبر داد.

در این دیدار که چهارم آبان‌ماه صورت گرفته، دانشجویان درباره آموزش رایگان و عدالت آموزشی در دانشگاه‌ها و نیز فضای سیاسی در این نهاد آموزشی انتقادات خود را مطرح کردند.

به گفته این فعال دانشجویی، غلامی «در دوران ریاست خود در دانشگاه بوعلی همدان از نشریات دانشجویی حمایت خوبی نداشته و در برابر تاسیس نشریات سنگ‌اندازی کرده است. دیگر اینکه از استقلال دانشگاه مقابل نهادهای بیرونی چندان حمایت نکرده است.»

غلامی از حامیان اسلامی‌کردن دانشگاه‌ها با تکیه بر علوم انسانی اسلامی است. هرچند او گفته که نباید دانشجویان را «ستاره‌دار» کرد.

دانشجویان ستاره‌دار دانشجویانی هستند که به دلایل سیاسی و امنیتی از ادامه تحصیل محروم می‌شوند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy