پهلوانان قرنهای گذشته زیر پل کالج چه میکنند؟ چه نسبتی دارند با پلی که انواع خودروها با مدلهای گوناگون از کنار و روی آن عبور میکنند، دود میکنند و بوق میزنند؟ بیشتر آثار هنری شهری و محیطی که در شهر دیده میشوند، آرزوها، خواستهها و واقعیتهایی است که با ساخت شهرها و برجها از دست دادهایم و از دست رفتههای در دنیای واقعی در دیوارها و پلها و پیادهروهای شهر جا خوش میکنند.
ایران آنلاین / حالا پهلوانان از قرنها پیش آمدهاند و زیر پل کالج پناه گرفتهاند، دستهای آنان به گونهای زیر پل قرار گرفته گویی پل کالج بر دست و دوش و توان آنان پابرجاست و اگر از زیر پل بروند هر لحظه ممکن است این پل، نماد شهری و زندگی مدرن فرو بریزد. پهلوانان هم که زیر فشار و سنگینی پل خم شدهاند، زورشان به این شهر نمیرسد. جامعه و فرهنگ و شهر امروز بر شانههای این پهلوانان بنا شدهاند، جامعه و فرهنگ معاصر وامدار فرهنگ گذشتهاش است و در همان حال که به آن میبالد و افتخار میکند، آن را از بین میبرد و تخریب میکند. پهلوانانی که روزگاری در میدانهای فراخ میایستادند، توان داشتند و اخلاق و رفتاری انسانی، امروز در اندازه و چارچوب ستونهای پل کالج مچاله شدهاند. این شهر جایی برای آنان ندارد، چنانکه اخلاق در دنیای شهری امروز مچاله شده است. رنگهای این نقاشیها، پوشش و شمایل و حتی خلق و خوی آنان قرابتی با رنگ و شکل و خلقیات شهر ندارد. اقلیتی هستند که هر روز تحلیل میروند، سرشان را پایین انداختهاند، زمین را نگاه میکنند و شهر با برج و دود و صدا پهلوانان را محو کرده است. زیر پل کالج حالا مکان همنشینی و تقابل سنت و مدرنیته است، دنیای مدرن که بر گذشته بنا شده و ایستاده، گذشتهای که فراموش میشود و رنگ میبازد و دنیا و شهر مدرن که بیاعتنا به اینکه فرهنگ و تاریخ گذشته در پایداری شهر نقش دارد، میتازد و پیش میرود. در شهر از پهلوانان خبری نیست و این پهلوانان از دهها سال پیش بیرون آمدهاند تا چند روزی زیر پل کالج، نگاه ما را از بالای برجها، مالها و ساختمانهای بلند به پایین و زیر پل جلب کنند.اثر «پهلوانان» مهدی بادیه در دومین سالانه هنرهای شهری «بهارستان» در زیر پل کالج در خیابان انقلاب ارائه شده است.