Tuesday, Nov 7, 2017

صفحه نخست » واکنش ایران به بیانیه هشدارآمیز ائتلاف به رهبری عربستان

00cs5511xyvb_small.jpgبی بی سی - بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، با رد دخالت این کشور در حمله موشکی حوثی‌های یمن به فرودگاه ریاض، بیانیه ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی را "مخرب و تحریک آمیز" دانست.

ائتلاف تحت رهبری عربستان صبح امروز دوشنبه ۱۵ آبان، ضمن متهم کردن ایران به نقش داشتن در این حمله موشکی گفت آن را "تعرض مستقیم نظامی" از سوی ایران قلمداد می کند.

این ائتلاف در بیانه خود هشدار داد: "پادشاهی عربستان حق پاسخگویی به ایران را در زمان و شکل مناسب محفوظ می دارد."

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، بیانیه ائتلاف را نوعی "عملیات ناشیانه و نابجای روانی" از طریق "وارد کردن اتهامات موهوم، بی اساس و سراسر کذب" دانسته و از خواهان پایان عملیات نظامی عربستان سعودی و متحدانش در یمن شده است.

همزمان، روزنامه کیهان چاپ تهران تیتر اصلی خود را به گزارشی با عنوان "شلیک موشک انصارالله به ریاض - هدف بعدی، دوبی" اختصاص داده است.

در پایان گزارش مرتبط با این تیتر آمده است: "الان این انصارالله و انقلابیون یمن هستند که تعیین می‌کنند کجا باید هدف موشک بالستیک دوربرد قرار بگیرد؛ شاید ریاض، جده، طائف و آرامکو هدف بعدی باشد و یا شاید هم انصارالله سر موشک را به سمت بندر شیشه‌ای تر و تمیز دوبی بچرخاند."

در پی انتشار این مطلب، علاءالدین ظهوریان، دبیر هیئت نظارت بر مطبوعات در ایران گفت که تیتر اصلی کیهان "خلاف مصالح و امنیت ملی" است و قرار شده به روزنامه کیهان بابت انتشار آن "تذکر داده شود".

_9863695.jpg دبیرهیئت نظارت بر مطبوعات در ایران تیتر اصلی کیهان را "خلاف مصالح و امنیت ملی" توصیف کرده است

عربستان روز شنبه اعلام کرد که پدافند هوایی این کشور یک موشک بالستیک شلیک شده از یمن را در حوالی فرودگاه بین‌المللی ملک خالد واقع در حومه ریاض، پایتخت، رهگیری و سرنگون کرده است. مقام‌های سعودی همچنین گفتند که بقایای موشک ساقط شده در نزدیکی فرودگاه به زمین برخورد کرده است.

همزمان، شبکه المصریه، نزدیک به نیروهای حوثی در یمن، اعلام کرد که این نیروها با یک موشک بالستیک فرودگاه ملک خالد را هدف قرار داده‌اند.

روز یکشنبه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا گفت که به عقیده او، پرتاب موشک از یمن به عربستان، کار ایران بوده است و افزود که سیستم‌های آمریکایی مستقر در عربستان سعودی این موشک را ساقط کرده‌اند.

دیروز امیر حاتمی، وزیر دفاع ایران، ضمن رد این اتهام گفت: "مگر کسی از آمریکا سوال می‌کند که شما چه چیزی در اختیار عربستان قرار می‌دهید؟"

در واکنشی جداگانه، محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران ایران اظهارات رئیس جمهور آمریکا را "بی‌حساب، غلط و دروغ" دانست و افزود: "اصلا ما امکان انتقال موشک به آنجا [یمن] را نداریم و موشک‌ها برای خودشان است که بازسازی و برد آن را زیاد کرده‌اند."

عربستان سعودی و آمریکا در گذشته، بارها ایران را به حمایت نظامی از حوثی‌ها متهم کرده اند و در مقابل، مقامات ایرانی مکررا این ادعا را بی‌اساس دانسته اند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy