Sunday, Nov 12, 2017

صفحه نخست » افزایش فشارها برای برکناری بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا

nazani_zaeiri_borris_johnson_111217.jpgبی بی سی - فشارها برای برکناری بوریس جانسون از وزارت امور خارجه بریتانیا افزایش یافته و رهبر حزب اصلی مخالف دولت خواهان برکناری او شده است.

اظهارت دو هفته پیش او در کمیسیون روابط خارجی پارلمان بریتانیا درباره نازنین زاغری-رتکلیف، شهروند ایرانی-بریتانیایی که در ایران زندانی است، در چند روز گذشته در صدر اخبار بریتانیا و همچنین مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی بوده است.

آقای جانسون در آن جلسه اشاره کرده بود که خانم زاغری وقتی "در حال آموزش روزنامه‌نگاران" در ایران بوده دستگیر شده است، این برخلاف گفته‌های همسر خانم زاغری-رتکلیف و همچنین کارفرمای او بنیاد رویترز تامسون است که می‌گویند که خانم زاغری برای تعطیلات و دیدار با خانواده به ایران سفر کرده و دختر خردسالش را هم با خود برده بود.

بنیاد رویترز تامسون از وزیر خارجه بریتانیا خواست که این "اشتباه جدی" را تصحیح کند و وزارت خارجه در پاسخ تاکید کرد که "اظهارات هفته پیش وزیر خارجه مبنای قابل توجیهی برای طرح اتهامات تازه علیه نازنین زاغری راتکلیف فراهم نمی کند."

"وزیر خارجه ضمن انتقاد از تشکیل پرونده علیه خانم زاغری راتکلیف، در پی توضیح این مسئله است که حتی شدیدترین مجموعه ادعاهای ثابت نشده ایران علیه او، بازداشت و رفتاری که با او می شود را توجیه نمی کند."

خانم زاغری در حال سپری کردن حکم مجازات پنج سال زندان است که به "جرم" تلاش برای براندازی برای او صادر شد.

او سه روز پس از اظهارات آقای جانسون بار دیگر به دادگاه منتقل شد و ظاهرا قاضی دادگاه او را به "تبلیغ علیه نظام" متهم کرده بود و این باعث نگرانی خانم زاغری شد که این ممکن است بر مجازات او تاثیر بگذارد، در حالی که به گفته همسرش خانم زاغری بشدت از نظر روحی و جسمی لطمه خورده است.

به گفته کمپین تلاش برای آزادی خانم زاغری، اتهامات تازه ممکن است تا ۱۶ سال به مدت حبس او بیفزاید هر چند یکی از مسئولان سفارت ایران در لندن این موضوع را "صرفا حدس و گمان" خواند.

اظهارات آقای جانسون باعث انتقادهای زیادی شد و در پارلمان بریتانیا، امیلی تورنبری مسئول امور خارجی حزب کارگر، حزب اصلی مخالف دولت با انتقاد شدید از او خواسته که استعفا دهد. آقای جانسون در پاسخ گفت آن کسی که باید سرزنش شود حکومت ایران است که خانم زاغری را زندانی کرده است و برای بهره برداری سیاسی نباید فقط یک جمله او را مقصر این وضعیت دانست. وزیر خارجه بریتانیا گفت "اگر" حرف‌های او که "بدون در نظر گرفتن زمینه موضوع" مطرح شده باعث "نگرانی" خانواده زاغری شده "متاسف است" و "حتی شدیدترین مجموعه ادعاهای ثابت نشده ایران علیه او، بازداشت و رفتاری که با او می شود را توجیه نمی‌کند."

جنجال‌های بوریس جانسون در یک نگاه

بوریس جانسون، وزیر امور خارجه بریتانیا و شهردار سابق لندن در دوران فعالیت خود بعنوان روزنامه‌نگار و سیاستمدار تقریبا هیچگاه از جنجال دور نبوده است.

در این مطلب مروری می‌کنیم بر برخی از جنجالی‌ترین اظهارات او:

  • در انتقاد از سفرهای تونی بلر، نخست‌وزیر وقت از حزب کارگر، استقبال کنندگان از او در کشورهای دوردست را "بچه سیاه‌های (پیکانینی) پرچم به دست" با "نیش‌های تابناگوش باز" توصیف کرده بود. او این کار را با استفاده از اصطلاحاتی کرده بود که اشارات نژادپرستانه داشت.
  • هنگامی که رئیس جمهور وقت آمریکا از ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا حمایت کرد، گفت که باراک اوباما با بریتانیا ضدیت دارد چون "نیمه‌کنیایی" است.
  • در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مطلبی در حمایت از نامزدی هیلاری کلینتون نوشت، اما در آن او را به "پرستار سادیست یک تیمارستان" تشبیه کرد.
  • گفت که شهر سیرت لیبی می‌تواند "دوبی بعدی" باشد، به شرطی که "جنازه‌ها را از خیابان‌ها جمع کنند".
  • در انتقاد از اختلافات داخلی حزب محافظه‌کار گفت که هم حزبی‌هایش مثل مردم پاپوآ گینه نو همدیگر را می‌خورند و به این ترتیب مردم این کشور را به "آدمخواری" متهم کرد.
  • وقتی دونالد ترامپ در جریان تبلیغات انتخاباتی گفت که بخش‌هایی از پاریس و لندن آنقدر ناامن است که پلیس جرأت رفتن به آنها را ندارد، بوریس جانسون که در آن زمان شهردار لندن بود این ادعا را رد کرد و در مقابل گفت از رفتن به برخی جاها در نیویورک خودداری می‌کند چون "خطر مواجهه با دونالد ترامپ" وجود دارد.
  • در زمان المپیک پکن در چین گفت که پینگ‌پنگ -که ورزش ملی چین قلمداد می‌شود- در قرن نوزدهم در بریتانیا ابداع شده است.
  • آفریقا را بجای قاره، کشور خواند.
  • در یک شعر هجو رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه را به خودارضایی و رابطه جنسی با بز متهم کرده بود و برای این شعر برنده هزار پوند جایزه شد.
  • در بازدید از یک معبد سیک در باره علاقه‌اش برای بهبود تجارت ویسکی سخن گفت در حالی که در مذهب سیکها نوشیدن الکل ممنوع است.
  • در سفر به برمه و حین بازدید از یکی از مقدسترین معابد بودایی، شروع به خواندن شعری از رودیارد کیپلینگ- نویسنده و شاعری که نماد استعمار بریتانیا در منطقه است- کرد و دوربین‌های تلویزیونی ضبط کردند که سفیر بریتانیا به او هشدار می‌دهد که رفتارش نامناسب است.
  • در ضیافت شامی به مناسبت روابط بریتانیا-اسپانیا از طرح موضوع ممنوعیت گاوبازی در اسپانیا انتقاد کرد و گفت "رعایت همه جوانب" به حد "جنون‌آمیزی" رسیده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy