Tuesday, Nov 14, 2017

صفحه نخست » حمله‌ای بی سابقه ترزا می به پوتین و روسیه

UK_Russia_111417.jpgبی بی سی، ترزا می، نخست وزیر بریتانیا در حمله‌ای بی سابقه روسیه را به دخالت در انتخابات و جاسوسی سایبری متهم کرد.

نخست وزیر بریتانیا که در ضیافت شهرداری لندن با حضور شخصیت های مهم بازرگانی سخنرانی می کرد، گفت که دولت ولادیمیر پوتین برای "تضعیف جوامع آزاد" تلاش می کند و افزود: "دولت روسیه با اشاعه گزارش های نادرست در رسانه ها قصد دارد تفرقه ایجاد کند، اما با آن که بریتانیا خواستار یک رویارویی مداوم با روسیه نیست، ازمنافع خود حفاظت خواهد کرد."

اظهارات خانم می در تقابل آشکار با اظهارات هفته گذشته دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا است که گفته بود عدم مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا را باور می کند.

نخست وزیر بریتانیا در ادامه سخنان خود خطاب به روسیه گفت که "یک پیام بسیار ساده برای پرزیدنت پوتین داریم. او باید مسیری کاملا متفاوت از سال های اخیر در پیش گیرد که به الحاق شبه جریره کریمه به خاک روسیه، دامن زدن به مناقشه اوکراین و حملات سایبری به دولت ها وپارلمان های اروپایی انجامید. روسیه می تواند یک شریک با ارزش برای غرب باشد، به شرط آن که براساس قانون رفتار کند. روسیه بارها حریم هوایی چند کشور اروپایی را نقض کرده و به جاسوسی سایبری و ایجاد اختلال از جمله دخالت در انتخابات و هک کامپیوترهای وزارت دفاع دانمارک، آلمان و چند کشور دیگر پرداخته است."

ترزا می در ادامه سخنان خود خطاب به روسیه گفت: "ما می دانیم که شما چه می کنید، اما موفق نخواهید شد، زیرا قدرت دمکراسی های ما، جاذبه جوامع آزاد و باز و تعهد ملت های غرب به اتحادی که ما را به هم پیوند می دهد را دست کم گرفته اید".

خانم می هم چنین گفت که بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج شده و در مسیری تازه در جهان قدم گذاشته است، اما کاملا به تعهد ات خود در قبال ناتو پای بند است و می خواهد به توافقی با اتحادیه اروپا برای خروج از آن دست یابد که "ارزش های لیبرال " را تقویت کند و سپس افزود: "شراکت اقتصادی محکم بین بریتانیا و اتحادیه اروپا مانع از ایجاد آشوب روسیه در اروپا خواهد شد."

Spain_russian_elections_111417.jpgاسپانیا در بحران کاتالونیا از "کارزار روسیه" سخن می‌گوید

دویچه وله - دولت اسپانیا نسبت به احتمال کارزار پخش اطلاعات نادرست درباره‌ی کاتالونیا هشدار داد. وزیر دفاع اسپانیا اعلام کرد که منشاء این‌گونه اطلاعات در خاک روسیه است، اما مستنداتی در این زمینه ارائه نکرد.

اسپانیا ادعا می‌کند مدارکی در اختیار دارد که تلاش گروه‌های روسی برای تاثیرگذاری بر رفراندوم کاتالونیا را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، خانم ماریا دولورس د کاسپدال، وزیر دفاع اسپانیا، در نشست وزیران اتحادیه‌ی اروپا در بروکسل گفته است: «ما امروز می‌دانیم که منشاء بسیاری از این اقدامات در خاک روسیه است».

"حساب‌های کاربری جعلی"

به گزارش خبرگزاری آسوشتیدپرس، وزیر دفاع اسپانیا گفته است، هنوز نمی‌توان دقیقا تعیین کرد که منبع این‌گونه اطلاعات چه کسی است و آیا دولت روسیه در آن شرکت دارد یا نه.

اسپانیا تا کنون مستنداتی در زمینه‌ی ادعاهای خود ارائه نکرده است. آلفونسو داستیس، وزیر خارجه‌ی اسپانیا، در برابر پرسش خبرگزاری رویترز مبنی بر مستندات گفته است: «آری ما مستنداتی داریم».

به گفته‌ی او در شبکه‌های اجتماعی حساب‌های کاربری جعلی‌ای کشف شده است که سرنخ نیمی از آنها به روسیه و ۳۰ درصد از آنها به ونزوئلا ختم می‌شود.

خانم کاسپدال هم از مدارکی سخن می‌گوید که طبق آنها گروه‌های دولتی و خصوصی روسی در پایگاه‌های اینترنتی مانند توئیتر و فیس‌بوک از جدایی‌طلبان کاتالونیا حمایت کرده‌اند.

به گزارش آسوشتیدپرس، وزیر خارجه‌ی اسپانیا همچنین به نشستی از شخصیت‌های رهبری جنبش استقلال‌طلبانه‌ی کاتالونیا با جولیان آسانژ، بنیادگذار سایت افشاگر ویکی‌لیکس، اشاره کرده است. به گفته‌ی او مستنداتی وجود دارد که نشان می‌دهد آسانژ و دیگران تلاش کرده‌اند در بحران کاتالونیا "دخالت و آن را دستکاری کنند".

مقایسه با میدان صلح آسمانی

جولیان آسانژ واقعا هم در بحث‌های مربوط به استقلال کاتالونیا شرکت داشت. او در توئیتر به مقایسه‌ی تحریک‌آمیزی هم دست زد و با انتشار تصویری از میدان صلح آسمانی در پکن در سال ۱۹۸۹ و سرکوب خونین جنبش مردم در چین، آن را با تلاش‌های استقلال‌طلبانه در کاتالونیا مقایسه کرد.

تحلیل نرم‌افزار تحلیلی "نیوزویپ" هم نشان می‌دهد که هیچ اکانت بین‌المللی دیگری در فضای انگلیسی‌زبان نتوانست توجه همگانی را بیشتر از سه توئیتی به خود جلب کند که در ماه سپتامبر تحت عنوان "کاتالونیا" از سوی آسانژ یا ویکی‌لیکس منتشر شد.

یک نماینده‌ی جنبش استقلال‌طلبانه‌ی کاتالونیا بار دیگر این ادعا را رد کرد که گروه‌های روسی بر روی رفراندوم کاتالونیا تاثیر گذاشته‌اند. مسکو نیز این اتهامات را رد کرد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy