Wednesday, Nov 22, 2017

صفحه نخست » پایان داعش به روایت قاسم سلیمانی، و با بی محبتی به پوتین

putin_soloeimani_112217.jpgایران وایر

فرمانده سپاه قدس ایران در نامه ای به آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی پایان حکومت داعش را اعلام کرده است. قاسم سلیمانی ۳۰ شهریور امسال گفته بود تا دو ماه دیگر حکومت داعش تمام می شود.

او در این نامه خود را «فرزند» و «سرباز مکلف شده در میدان» توصیف کرده و گفته است رهبری آیت الله خامنه ای «موجب بسیج کلیه امکانات» برای جنگ علیه داعش شد.

قاسم سلیمانی از «اتمام عملیات آزادسازی ابوکمال» به عنوان نشانه پایان داعش نام برده است. دیروز خبرگزاری ایسنا گزارش داد در جریان آزادسازی شهر البوکمال واقع در شرق استان دیرالزور سوریه، قاسم سلیمانی شخصا به عنوان طراح و فرمانده عملیات حضور داشته است. حسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنان هم دیروز در سخنرانی اش از قاسم سلیمانی به خاطر «نقش بزرگ وی در جنگ با داعش در شهر ابوکمال» تشکر کرده بود.

در جریان این عملیات نظامی، ۵ ایرانی از جمله خیرالله صمدی، یک فرمانده ارشد سپاه قدس کشته شدند.

نامه قاسم سلیمانی به آیت الله خامنه ای اما نکات دیگری هم دارد. او میزان خسارت های ظهور و سقوط داعش در سوریه و عراق را ۵۰۰ میلیارد دلار برآورده کرده و گفته است تمام فعالیت های داعش «توسط رهبران و سازمان‌های مرتبط با آمریکا طراحی و اجرا» شده است.

این گزاره می تواند شامل رهبران برخی کشورهای خاورمیانه باشد که همواره از سوی ایران متهم به حمایت از داعش شده اند ولی فرمانده سپاه قدس ایران ترجیح داده بر خلاف تبلیغات معمول رسانه ای داخل ایران اشاره مستقیمی به عربستان نکند.

تقدیر از نقش آیت الله سیستانی، مرجع تقلید شیعه ساکن عراق و حسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنان از دیگر وجوه این پیام است. قاسم سلیمانی همچنین گروه شبه نظامی حشدالشعبی عراق را مقدس خوانده و از حضور جنگجویان افغانستانی و پاکستانی و همچنین کمک های دولت ایران و سوریه و عراق تشکر کرده ولی هیچ اشاره ای به روسیه نکرده است. این در حالی است که او دو ماه پیش گفته بود ایران، روسیه، سوریه و عراق باید برای پیروزی بر داعش جشن برگزار کنند.

بی توجهی به نقش روسیه در حالی صورت می گیرد که امروز بشار اسد، رئيس جمهور سوریه در سفر به روسیه میهمان پوتین شده است. با این وجود، عدم اشاره به نام روسیه را نمی توان اختلاف نظر فرمانده سپاه قدس با روسیه تفسیر کرد، به نظر می رسد او در این نامه تلاش کرده پیروزی بر داعش را یک دستاورد کاملا شیعی و بدون اتکا به قدرت های خارجی توصیف کند و به همین جهت اشاره ای به روسیه نکرده است.

در همین زمینه: چرا قاسم سلیمانی از روسیه تشکر نکرد؟ حسین علیزاده

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy