Monday, Nov 27, 2017

صفحه نخست » همکاری شاعر ولایی با خواننده لس انجلسی

reza_nikookar_11252017.jpgایران وایر

شعر می‌خواند و هر چند دقیقه یکبار صدای احسنت احسنت رهبر جمهوری اسلامی شنیده می‌شود. رضا نیکوکار را بسیاری از اهالی ادبیات، ترانه سراها و شعرا با اشعار مذهبی و آیینی‌اش می‌شناسند. او یکی از شاعرانی است که در مراسم افطار و شعر خوانی بیت رهبری دعوت شده است. نوبت شعر خوانی‌اش که می‌‌شود، می‌گوید: «این غزل را به ساحت مقدس نبی اکرم تقدیم می‌کنم» رضا نیکوکار دو سال پیش در نشست شاعران با علی خامنه‌ای چفیه او را به یادگاری گرفت و عکس و فیلم شعرخوانی و صحبت‌اش با رهبر جمهوری اسلامی بارها در فضای مجازی به اشتراک گذاشته شده. اما این روزها نامش در آلبوم جدید سیاوش قمیشی آمده است. او ترانه سرای آهنگ «قول» آلبوم «سرگذشت»؛ جدیدترین آلبوم سیاوش قمیشی معرفی شده است. ترانه عاشقانه او طرفداران زیادی هم پیدا کرده این در حالی است که در سال‌های اخیر بسیاری از شاعران و ترانه سراهایی که برای خوانندگان لس انجلسی ترانه گفتند، ممنوع الکار شده‌اند. یکی از آن ترانه سراها به «ایران وایر» می‌گوید: «ممنوع‌الکار شدن هم خودی و ناخودی دارد. خیلی از ترانه سراهایی که با انطرف آب کار کرده‌اند، هیچ وقت ممنوع‌الکار نشده‌اند در عوض عده دیگری بدون کار کردن با خواننده‌های آنطرف آبی ممنوع‌الکار شده‌اند.» ترانه مکرم یکی از ترانه‌سراهایی است که به خاطر اجرای ترانه‌هایش توسط خوانندگان آنطرفی سال‌ها در ایران ممنوع الکار بوده هم در یک مصاحبه تصویری می‌گوید: «وقتی به ارشاد اعتراض کردم که چرا ممنوع الکارم و خیلی از همکارانم با خواننده‌های آنطرفی هم کار کرده‌اند اما هنوز کار می‌کنند در جواب به من گفتند: خیلی‌ها از چراغ قرمز رد می‌شوند اما شما نباید رد شوی.»

ترانه سرای دیگری درباره انتشار نام رضا نیکوکار به عنوان شاعر ترانه «قول» قمیشی می‌گوید: «گاهی ترانه‌سرا ها می‌گویند ترانه دزدیده شد یا ما به او نفروخته بودیم و واسطه در کار بوده . بعضی هم می‌گویند ترانه من نیست و از اسم من استفاده شده. ممکن است اگر به آقای نیکوکار زنگ بزنید یکی از این‌ها را بگوید. شاید هم صادقانه بگوید کار خودش است.» او کمی مکث می‌کند و می‌گوید: «به هر حال من ترانه سراهایی می‌شناسم که خودشان ترانه را فروخته‌اند اما بعد انتشار کار این حرف‌ها را زدند که ممنوع‌الکار نشوند.» تماس ایران وایر با رضا نیکوکار بی نتیجه است. او حاضر به گفت و گو با «ایران وایر» نیست.

سال 88 مجله ایران دخت از ممنوع‌الکار شدن همزمان 54 ترانه سرا خبر داد. در این گزاش نوشته شد که مشخص نیست این ترانه سراها به چه دلیلی ممنوع الفعالیت شدند.یکی از آن‌ها به «ایران وایر» می‌گوید: «برخی به دلایل سیاسی مثل شرکت در کمپین‌های انتخاباتی و ... ممنوع‌الکار شدند و برخی به خاطر انتشار بعضی ترانه‌هایی که رنگ و بوی سیاسی داشت و بعضی هم به خاطر فروش ترانه به خواننده‌های آنطرف آبی.» به گفته او برخی از این افراد ترانه سراهای فعال نبوده‌اند و یکی دو ترانه در کارنامه داشته‌اند. اما فهرست ترانه‌سراهایی که به خاطر همکاری با خواننده‌های غیر مجاز مدت‌ها ممنوع‌الفعالیت شده‌اند عریض و طویل تر است. یکی از آن‌ها می‌گوید: « کانال‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های مختلف زیادی به وجود آمده بود و ترانه‌سرایان ، ترانه‌های خود را به خوانندگان لس انجلسی واگذار کرده بودند و در حالی که اصلا پیش بینی نمی کردکنده شاید این همکاری می‌تواند به قیمت ممنوعیت کاری‌اش تمام شود، اما این اتفاق افتاد.البته ممنوع الکار که نمی‌شود گفت خیلی از ما ممنوع‌الاسم هستیم. یعنی ترانه‌هایمان با اسم مستعار یا بی‌نام منتشر می‌شود.»

ترانه مکرم : ترانه مکرم یکی از آن‌هاست . او خودش را ا ممنوع‌الکارترین ترانه سرای ایران معرفی می‌کند. ترانه مکرم سال 79 اولین ترانه‌اش «یه روز برفی» را برای محمدرضا عیوضی سرود و پس از آن با خوانندگان زیادی کار کرد از محمد اصفهانی، خشایار اعتمادی و محسن چاوشی تا سیاوش شمس و معین و شهرام کاشانی... او حتی برای کویتی پور هم ترانه گفته است . ترانه «ای آسمان» که این مداح و خواننده مذهبی ان را در آلبوم غریبانه 2 خوانده است. او در مصاحبه‌ای ویدئویی می‌گوید که وقتی ترانه مذهبی گفتم تشویق نشدم اما برای گفتن ترانه‌ خواننده‌های لس انجلسی تنبیه شدم.

مونابرزویی: ترانه سرایی است که کارش را با سرودن ترانه برای شادمهر عقیلی آغاز کرد و همکاری‌اش ر ا در این سال‌ها با او ادامه د اده است. او در حال حاضر ممنوع‌الکار و البته ممنوع الخروج است. این ترانه سرا در مصاحبه با برنامه اینترنتی «آبان» به این موضوعات اشاره می‌کند: «یک روز مرا خواستند و گفتند باید امضا بدهی که دیگر با شادمهر کار نمی‌کنی. من گفتم: باشد فکرهایم را می‌کنم. گفتند: اول امضا کن و بعد فکر کن. من گفتم اما من هنوز چند تا کار دست شادمهر دارم اگر شادمهر یکی از آن‌ها را بعد از این امضا بخواند چه می‌شود؟ در جواب گفتند: مساله‌ای نیست فقط برگه را امضا کن.» او برگه را امضا کرده و سال‌هاست با اسم مستعار ترانه می‌سراید او در همین برنامه اعلام می‌کند که ممنوع الخروج هم شده است...

مریم حیدرزاده: او را اولین بار در برنامه «طعم افتاب» با اجرای جواد یحیوی دیدیم. دختری با عینک تیره که ترانه‌های عاشقانه‌ و تن صدای کودکانه‌اش هارمونی زیبایی داشت. او خیلی زود به شهرت رسید اما هشت سال به خاطر همکاری با خوانندگان لس اانجلسی ممنوع الفعالیت بود. مریم حیدرزاده هم معتقد است همه ترانه سراهایی که با خوانندگان آنطرفی کار کردند ممنوع الفعالیت نشدند. او به خبرانلاین گفته: « متاسفانه هشت سال ناعادلانه من را حذف کردند، به من گفتند شما با خواننده‌های خارج از کشور کار کردید، خیلی‌ها با خواننده‌هایی که از نظر دوستان مطرود‌تر بودند کار کردند و اسامی‌شان در تیتراژهای سریال‌های ماه رمضانی تلویزیونی نوشته شد.اگر همه در برابر قانون یکسان هستند باید آن اتفاقی که برای من افتاد برای دیگران هم می‌افتاد که متاسفانه اینطور نشد.»

نیلوفر لاری‌پور: او ترانه سرای آلبوم «پر پرواز» است که برای فیلم «پر پرواز» گفته شد و با صدای شادمهر عقیلی خوانده شد. او بعدها هم ترانه‌های زیادی برای شادمهر عقیلی سرود. «آدم فروش» از آخرین ترانه‌های اوست که شادمهر در خارج از ایران آن را اجرا کرد. نیلوفر لاری‌پور سال‌ها ممنوع الفعالیت است، البته تنها دلیل‌اش همکاری با شادمهر نیست او مدت‌هاست با خوانندگان غیر مجاز همکاری نکرده اما به خاطر حمایت از میرحسین موسوی در انتخابات 88 و گرایش‌های اصلاح‌طلبانه‌اش مدت‌هاست که از انتشار نامش جلوگیری شده.

روزبه بمانی: او بازیگر ، خواننده و ترانه سرا است. اما بسیاری معتقدند وجه شاعرانگی و ترانه‌های او به دیگر هنرهایش می‌چربد. گوگوش، داریوش، کامران و هومن و هلن ترانه‌های او را خوانده‌اند. داخل ایران هم البته ترانه‌هایش را با نام ‌های بهزاد بمانی و بهروز بمانی و گاه بدون نام هم منتشر کرده است. او در یکی از مصاحبه‌هایش با سایت موزیک ایران می‌گوید: « هیچ ترانه سرایی به اندازه من ممنوع الاسم نبوده است. حدود 7-8 سال اسم دقیق من در هیچ جا به جز آلبوم «عاشقانه ها» نیامده است.» او هم معتقد است که قانون برای ترانه سراهایی که با خارج کار می‌کنند، سلیقه‌ای عمل می‌کند: « این 7-8 سال چرا فقط من ممنوع الکار بودم؟ شما می بینید این کار را خیلی‌ها انجام داده‌اند و به نظر من حق طبیعی خیلی از آنها بوده است. به دلیل اینکه همکاری با کسی که صرفاً در خارج از کشور زندگی می کند، جرم نیست.»

شاهکار بینش پژوه: شاهکار بینش پژوه هم در این سال‌ها گاهی ممنوع‌الکار می‌شد و گاهی مجوز می‌گرفت او برای علی رضا عصار ترانه‌های مناسبتی مثل «عشق الهی» و «ای عاشقان» را گفته بود که هنوز هم گاهگداری ازتلویزیون پخش می‌شود البته بدون نام ترانه سرا. اما وقتی شاهکار از ایران خارج شد و عکس‌هایش با ابی و ارش منتشر شد و بعد هم فعالیت‌های موسیقایی را در زمینه ترانه و خوانندگی دنبال کرد دیگر ممنوع الفعالیت و ممنوع الاسم شد حتی اگر ترانه‌های مناسبتی قدیمی‌اش از تلویزیون پخش شوند.

یغما گلرویی: ترانه سرا و مترجم است. تا کنون ترانه‌های زیادی برای خوانندگان داخلی و خارجی سروده. ترانه «نقاب»سیاوش قمیشی یکی از ترانه‌های اوست که مورد اقبال عمومی قرار گرفت. او آبان 94 به خبرگزاری ایلنا گفته: «مرکز موسیقی در ۱۰ سال گذشته هیچ نامی از من در هیچ آلبومی نیاورده‌ است. ممکن است تعداد محدودی از شعر‌هایم در آلبوم‌ها خوانده شده باشد اما نام من مجوز نمی‌گیرد و الان هم اگر خواننده‌ای، آلبومی با اشعار من به دفتر موسیقی ارائه کند، مجوز نخواهد گرفت.»

میثم یوسفی: روزنامه نگار و ترانه سرا است. با خواننده‌های زیادی کار کرده و به عنوان مشاور موسیقایی هم در پروژه‌های سینمایی حضور داشته اما پس از انتشار اهنگ «نگرانت میشم» ابی که ترانه‌اش را سروده بود، مدتی ممنوع الفعالیت شد و ترانه‌هایش بدون نام منتشر شد و حضورش در سینما و تلویزیون بی نام بود.

مریم دلشاد: از زمانی که ترانه‌هایش با صدای معین در پی ام سی و دیگر شبکه‌های ماهواره‌ای پخش شد، مدتی نتوانست با نام خودش از ارشاد مجوز بگیرد. قطعات "دلم تنگته"،"ترکم نکن"، "شمال" و "عاشق که بشی" از ترانه‌هایی است که او برای معین سروده است. او پیشتر با خشایار اعتمادی،سعید شهروز، امیرعباس گلاب هم همکاری داشته.

کامران رسول زاده: ترانه سرا، خواننده و اهنگسازی است که به خاطر ترانه‌های البوم «چشمات» مهرنوش چند وقتی طعم ممنوع الفعالیت بودن را در عرصه ترانه و خوانندگی چشید اما او به تازگی در برنامه «دورهمی» که از شبکه نسیم تلویزیون ایران پخش می‌شود دو ترانه اجرا کرده است.

به این فهرست می‌توانیم اسامی دیگری هم اضافه کنیم. بابک روزبه ، حسن علیشیری، اهورا ایمان، مریم اسدی، مهیار کاظم‌زاده، حمیدرضا صمدی، یاسین احمدی، حسین غیاثی، مهدی موسوی و فاطمه اختصاری و .... یکی از ترانه سراها به «ایران وایر» می‌گوید: «اگر بیشتر از پنج ترانه داشته باشی حتما دوره‌ای از ممنوع‌الکاری را تجربه کرده‌ای مگر این که خیلی خودی باشی.»

هنوز مشخص نیست که رضا نیکوکار؛ ترانه سرای ولایی هم ممنوع الکاری را تجربه می‌کند یا خیر؟

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy