Tuesday, Nov 28, 2017

صفحه نخست » نعمت احمدی: مرتضوی باید از منظر آمریت قتل محاکمه می‌شد

Nemat_Ahmadi.jpgاعتماد ـ حکم سعید مرتضوی به اتهام معاونت در قتل محسن روح‌الامینی صادر شد. دادستان تهران در رای اولیه به اتهام معاونت در قتل به ۵ سال حبس محکوم شده بود اما در دادگاه تجدیدنظر به دلیل اظهار ندامت، محکومیت مرتضوی به ۲ سال حبس تقلیل یافت. «نعمت احمدی» معتقد است دادگاه تجدیدنظر در این رای سابقه دادستان اسبق تهران را لحاظ کرده و از این رو کف مجازات را برای اتهام معاونت در قتل او در نظر گرفته است. احمدی معتقد است در پرونده مرتضوی آمریت قتل او باید مورد بررسی قرار می‌گرفت نه معاونت در قتل چون مرتضوی از شرایط کهریزک آگاهی داشته است.

* سعید مرتضوی، دادستان اسبق تهران به اتهام معاونت در قتل محسن روح‌الامینی از بازداشت‌شدگان بازداشتگاه کهریزک به ۲ سال حبس محکوم شد در حالی که حکم اولیه ۵ سال بود. با اظهار ندامت امکان دارد حکم متهمی تا ۶۰درصد کاهش پیدا کند؟

- در مورد پرونده سعید مرتضوی آمریت فرد که در موضوع موثر باشد وجود دارد. این فرد فقط دستور اعزام بازداشت‌شدگان به آن بازداشتگاه مخوف را داده و در محل وقوع جرم حضور نداشته است. همچنین اصرار بر نگهداری متهمان در این پرونده وجود دارد. هرچند عنوان شده است که به مرتضوی اعلام کرده‌اند بازداشتگاه جا ندارد اما باز هم آمریت قتل برای او مطرح است اما معاونت در قتل برای مرتضوی در نظر گرفته شده است و با اختیاراتی که دادگاه دارد تصمیم گرفته کف مجازات برای او صادر شود.

* آیا اظهار ندامت برای سایر متهمان نیز، حکم آنها را بیش از ۵۰درصد کم می‌کند؟

- با توجه به شرایطی که متهم عمل را انجام داده است باید عوامل مختلف را در نظر گرفت. با توجه به عواملی مانند سابقه، میزان تاثیر و نقش متهم می‌توان از کیفیات مخففه استفاده کرد. اظهار ندامت سعید مرتضوی جنبه روانی دارد. به همین دلیل دادگاه هنگام صدور حکم برای بخش روانی پرونده ارزش بیشتری قایل شده است. مرتضوی زمانی دادستان قدر قدرت تهران بود. اینکه شرایطی پدید‌ آید و چنین فردی اظهار ندامت کند اتفاق ویژه‌ای است. مرتضوی در زمانی که به عنوان دادستان مشغول به کار بود هیچگاه اثری از پشیمانی در او مشخص نبود و در بیشتر اوقات تصمیم به اتخاذ مواضع سختگیرانه می‌گرفت.

* آیا حکم صادر شده حکم سختی است؟

- سخت‌ترین رای پرونده سعید مرتضوی را قاضی «مدیر خراسانی» صادر کرد. نخست انفصال دایم از خدمات قضایی و دیگری جریمه نقدی ۲۰۰ هزار تومانی. متاسفانه مطبوعات به بخش نخست حکم مرتضوی توجه نکردند و تمام تمرکز خود را بر جریمه ۲۰۰ هزار تومانی گذاشتند. باید توجه کرد روزگاری «سعید مرتضوی» دادستان تهران بود. دادستانی که با همه قدرتی که در اختیار داشت حالا به انفصال دایم از خدمات قضایی محکوم شده است. اصلا این موضوع را نباید دست کم گرفت. مرتضوی ده‌ها نفر را با امضای خود راهی زندان کرد و حال خود باید به زندان برود و ان‌شاءالله این اتفاق خواهد افتاد.

* آیا مرتضوی باید فقط از منظر معاونت در قتل محاکمه می‌شد؟ آیا نباید به دلیل دستور اعزام بازداشت‌شدگان به کهریزک مورد مواخذه قرار می‌گرفت؟

- کهریزک موضوع دردناکی بود. قبل از کهریزک اتفاقی در محله خاک سفید افتاد که اراذل و اوباش آن منطقه را به کهریزک انتقال دادند. کهریزک به سوله معروف بود نه بازداشتگاه. قبل از سال ۸۸ در دادسرای الهیه مجرمی را دیدم که التماس می‌کرد اجازه ندهید مرا به سوله ببرند. از او پرسیدم منظورش از سوله کجاست؟ پاسخ داد همان کهریزک است. کهریزک حتی بین متهمان سابقه‌دار نیز بدنام بود. این متهم که جرم‌های متعددی مرتکب شده بود از آنجا خوف داشت، حال چطور دادستان وقت تهران اجازه اعزام بازداشت‌شدگانی که جرم زیادی را نیز مرتکب نشده بودند به این محل مخوف داده است؟ مرتضوی به خوبی می‌دانست این بازداشتگاه یا همان سوله محل نگهداری مجرمان خطرناک است اما بازهم به تصمیم خود پافشاری کرد. مرتضوی را باید از این منظر محاکمه کرد که به عنوان دادستان تهران و عضوی از شورای تامین استان، در آن شرایط حساس مجرمینی که خطرناک نبودند را به آن سوله مخوف فرستاده است. حتی شنیده می‌شود نیروی انتظامی به دادسرا گفته این بازداشتگاه جایی برای نگهداری این مجرمین ندارد اما مرتضوی بر این موضوع اصرار کرده است. مرتضوی را باید به دلیل فرستادن مجرمین به این بازداشتگاه محاکمه کرد.

* مرتضوی ادعا می‌کند در آن دوران برای دفاع از پایان نامه مرخصی بوده است؟

- مرتضوی برای آنکه خود را از معرکه دور نگه دارد می‌گوید مرخصی بوده‌ام. ایشان از چه کسی مرخصی گرفته است، از کجا مرخصی گرفته است؟ او دادستان تهران بود؛ در آن شرایط حساس آیا دادستان به مرخصی می‌رود؟ خیر، اینها بهانه‌های مرتضوی برای گریختن از این ماجرا بود.

* با توجه به این توضیحات آیا پرونده مرتضوی باید به اتهام معاونت در قتل مورد بررسی قرار می‌گرفت؟

- با توجه به شناختی که من از کهریزک دارم معاونت در قتل معنا ندارد. او باید از منظر آمریت قتل محاکمه می‌شد نه معاونت در قتل.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy