Wednesday, Nov 29, 2017

صفحه نخست » سخنگوی قوه قضائیه دریافت سکه از یک «لات از چشم افتاده» را تأیید کرد

Mohseni-Egehei-290117.jpgرادیو زمانه ـ افشاگری حمید بقایی درباره سکه‌های طلا که دولت احمدی‌نژاد به جمعی از مسئولان بلندپایه نظام در دولت دهم اهدا می‌کرده بی‌پاسخ نماند. علاوه بر ابراهیم رئیسی، فرمانده سپاه پاسداران با صدور بیانیه‌ای دریافت این سکه‌های طلا را تکذیب کرده است. غلام‌حسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه اما تأیید کرده که محمود احمدی‌نژاد یا به تعبیر او - یک لات از چشم افتاده - چنین سکه‌هایی را به گروهی از مسئولان اهدا می‌کرده. تعداد سکه‌ها و زمان اهدای آن‌ها اما همچنان محل اختلاف است.

روز گذشته حمید بقایی، معاون اجرایی محمود احمدی‌نژاد در دولت دهم با انتشار ویدیویی اعلام کرده بود که در سال ۱۳۹۱ در زمان تحریم‌ها به مناسبت‌هایی مانند عید فطر به برخی از مسئولان بلندپایه نظام از جمله ابراهیم رئیسی (تولیت آستان قدس) و محمد علی جعفری (فرمانده سپاه پاسداران) به جای دستمزد سکه‌های طلا اهدا می‌شده است.

دفتر محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران با صدور بیانیه‌‌ای ادعای بقایی را تکذیب کرده است:

«ادعای مطرح شده از جانب یکی از مسئولان دولت دهم مبنی بر دریافت سکه از سوی فرمانده کل سپاه مضحک و کاملاً کذب است. معاونت حقوقی سپاه با طرح شکایت رسمی، این تهمت و اقدام خلاف اخلاق را دنبال خواهد نمود.»

در سندی که سه‌شنبه ۷ آذر ذی‌حساب نهاد ریاست جمهوری در دولت دهم منتشر کرده علاوه بر ابراهیم رئیسی و فرمانده سپاه پاسداران از ۷ نفر دیگر از مسئولان بلندپایه نظام از جمله غلامحسین محسنی اژه‌ای(سخنگوی کنونی قوه قضائیه، وزیر اطلاعات در دولت نهم و دادستان وقت کل کشور) نام برده شده است. محسنی‌اژه‌ای در نشست خبری سه‌شنبه ۷ آذر خود برخلاف آنچه که ابراهیم رئیسی و محمد علی جعفری در ۲۴ ساعت گذشته اعلام کرده‌اند، دریافت سکه‌های طلا را تأیید کرده است، اما نه در دولت دهم، بلکه در دولت نهم:

«بله ایشان به مناسبت اعیادی مانند میلاد حضرت رسول و... سکه می‌دادند و درست است. نیم‌سکه، یک سکه و حتی تا جایی که یادم هست سکه‌های دو و نیم هم می‌دادند. دولت دهم را خبر ندارم، اما اگر در مورد دولت نهم می‌گویند راست است. در دولت نهم بر اساس مناسبت‌هایی به اعضای دولت سکه می‌دادند که باز هم تعداد پنج سکه نبوده و اگر اینها را جمع کرده و گفته‌اند پنج سکه، نمی‌دانم.»

حبیب‌الله جزء خراسانی، ذی‌حساب نهاد ریاست جمهوری در دولت دهم اعلام کرده که کارپرداز اداره کل امور مالی نهاد ریاست جمهوری معمولاً سکه‌ها را به محل برگزاری جلسات در «ساختمان سفید» [نهاد ریاست جمهوری] می‌آورده و در حضور رئیس جمهور وقت به ابراهیم رئیسی، غلامحسین محسنی اژه‌ای و محمد علی جعفری و دیگران تحویل می‌داده و به دلیل «جایگاه و رعایت شئونات آنها با رعایت مقررات خارج از شمول و بر اساس قاعده مورد قبول مراجع نظارتی» از آنها رسیدی هم دریافت نمی‌شده است.

غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست خبری سه‌شنبه ۷ آذر خود اما می‌گوید به یاد ندارد که رسیدی بابت سکه‌ها دریافت شده باشد:

«من چیزی یادم نمی‌آید. شاید فردی که مورد اطمینان بوده این رسیدها را دریافت کرده است، اما این اقدام حتماً رسید می‌خواهد که ممکن است در این خصوص فرد مورد اعتمادی مسئول بوده که امضا کند، اما واقعا الان یادم نیست.»

پیش از برگزاری نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه، احمد مصباحی‌مقدم، نماینده مجلس در دوره نهم که در جلسات حضور داشته و نام او هم در فهرست صله‌بگیران آمده است در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) تلویحاً دریافت سکه‌های طلا را تأیید کرده بود، اما نه به تعداد اعلام‌شده:

«[حمید] بقایی اعلام کرده به هر کدام از افراد ۵ سکه بهار آزادی به مناسبت عید غدیر داده شده، در حالی که سند [ذی‌حساب احمدی‌نژاد] نشان نمی‌دهد که نفری ۵ سکه به افراد داده شده است.

حمید بقایی به «تصرف غیرمجاز، اختلاس و تبانی در معاملات دولتی» متهم شده است. در اعتراض به برگزاری غیر علنی چهار دادگاه او بود که محمود احمدی‌نژاد در یک مصاحبه ویدیویی قوه قضائیه را به «دیکتاتوری» متهم کرد.

غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست خبری خود در پاسخ به انتقادات محمود احمدی‌نژاد از قوه قضائیه، او را به «لاتی» تشبیه کرد که «از چشم افتاده و از این موضوع خیلی رنج می‌برد.» سخنگوی قوه قضائیه درباره احمدی‌نژاد گفت که زبان او به «خلاف‌گویی» و «دروغگویی» عادت کرده.

سخنگوی قوه قضاییه درباره پرونده حمید بقایی نیز گفته است:

«انشاءالله زمان زیادی نمی‌برد که حکم صادر می‌شود، بعد از قطعیت حکم در مورد جزییات توضیحات لازم را ارایه می‌دهم.»

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy