Wednesday, Nov 29, 2017

صفحه نخست » سرگیجه فدراسیون کشتی از معضل اسرائیل

Alireza_Karimi.jpgشرق - شکست عامدانه علیرضا کریمی، کشتی‌گیر وزن ۸۶ کیلوگرم تیم ملی آزاد امید در رقابت‌های جهانی لهستان از حریف روسی‌اش برای روبه‌رونشدن با آزادکار اسرائیلی چند روزی است که فضای ورزش کشور را ملتهب کرده است. انتشار فیلم باخت تعمدی او مقابل کشتی‌گیر روس و متن تأثیرگذارش تأثر مردم از این اتفاق را بیشتر کرد.


کریمی که برای رویارونشدن با ورزشکار اسرائیلی از مدال طلا صرف‌نظر کرد؛ مجبور بود برای گرفتن مدال برنز با این کشتی‌گیر روبه‌رو شود که روی تشک حاضر نشد تا نماینده رژیم صهیونیستی به یک برنز بی‌دردسر برسد. او در گفت‌وگو با ایسنا درباره آن دقایق و فیلم منتشرشده گفت: «یک دقیقه مانده به پایان مبارزه یکباره دیدم مربیانم چلنج را انداختند و اعتراض کردند. وقتی این صحنه را دیدم، به آنها گفتم من که جلو هستم و مشکلی نیست؛ پس چرا چلنج کردید که آنها به من گفتند حریف اسرائیلی موفق به شکست کشتی‌گیر آمریکایی شد و تو باید به حریفت ببازی تا دور بعد به اسرائیل نخوری. وقتی این حرف را شنیدم، دنیا روی سرم خراب شد». این برای دومین‌بار بود که کریمی مجبور می‌شد در مسابقات جهانی مقابل یک اسرائیلی حاضر نشود و یک مدال مهم را از دست بدهد. «آن زمان قهرمان آسیا هم شده بودم و به من گفتند به اندازه پاداش قهرمان جهان که ۴۰ سکه بود، به تو می‌دهیم؛ اما وقتی پدرم پس از مسابقات جهانی ۱۳۹۲ با نامه فدراسیون کشتی به وزارت ورزش رفت و خواستار عمل مسئولان به قول‌شان شد، به او گفته بودند «به ما ربطی ندارد که پاداش کشتی‌نگرفتنش مقابل اسرائیل را بدهیم. بروید از هرکس که گفته با اسرائیل کشتی نگیرید، پاداش‌تان را بگیرید» در نهایت هم به جای ۴۰ سکه فقط یک کارت هدیه یک‌میلیون‌تومانی دادند و تمام! قبول دارم اسرائیل ظالم است و ظلم می‌کند؛ اما اگر باز هم مسئولان ورزش ما به‌راحتی زحمات من را نادیده بگیرند، ظلم نیست؟».

خادم به دنبال راه‌حل


پس از این اتفاق، برخی از اهالی کشور به دلجویی از کریمی پرداختند. رسول خادم، رئیس فدراسیون کشتی هم در صحبت‌هایی از اتفاقی که برای کشتی‌گیرش رخ داد، ابراز نارضایتی کرد. او دیروز به روزنامه اعتماد گفت: «به نظر می‌رسد مردم فلسطین هم از این‌گونه ایثارها اطلاعی ندارند. در واقع دستگاه‌های مسئول نمی‌توانند در انعکاس این فداکاری‌ها به‌خوبی عمل کنند».
رئیس فدراسیون کشتی همچنین صراحتا از مسئولان نظام خواست تا سیاست تازه‌ای برای رویارونشدن ورزشکاران ایرانی با اسرائیلی‌ها اتخاذ کنند. موضوعی که پیش‌از‌این محمدرضا یزدانی‌خرم، رئیس اسبق فدراسیون کشتی، نیز زمانی که در رأس این فدراسیون قرار داشت، با ارسال نامه‌ای به مقام معظم رهبری، خواستار بررسی درباره این معضل شد. خادم در‌این‌باره می‌گوید: «امروز مهم‌ترین مشکل این است که غیر از خود ورزشکاران اسرائیلی، کسی در دنیا متوجه نمی‌شود که چرا ورزشکاران ایرانی در برابر نمایندگان اسرائیل مبارزه نمی‌کنند و در نتیجه نه در ابعاد بین‌المللی برد لازم را دارد و نه در داخل تأثیر‌گذاری گذشته را».
رسول خادم در واقع به نکته مهمی اشاره دارد. او عنوان می‌کند هنگامی‌ که یک ورزشکار ایرانی با حریف اسرائیلی مسابقه نمی‌دهد، هرگز اعلام نمی‌شود او به خاطر حمایت از مردم فلسطین این کار را کرده؛ چراکه این موضوع باعث محرومیت ورزش ایران می‌شود. پس این اقدام ایرانی هیچ‌گونه بازتابی پیدا نمی‌کند و تنها باعث موفقیت ورزشکار اسرائیلی و حذف ورزشکار ایرانی شده است.


ابراهیم جوادی: این معضل حل‌نشدنی است


یکی از بزرگ‌ترین معضلات ورزش ایران در رویدادهای بین‌المللی برخورد نمایندگان کشورمان با نماینده‌های اسرائیل است که به جز کشتی، در سال‌های گذشته برای رشته‌های دیگر مانند جودو، شمشیربازی، شنا، قایق‌رانی و... مسئله‌ساز شده است. مسئله‌ای که از نظر ابراهیم جوادی، پیش‌کسوت کشتی آزاد بعید است حل‌شدنی باشد. او در واکنش به اتفاقات اخیر تیم ملی کشتی آزاد در مسابقات جهانی لهستان به «شرق» گفت: «موضوع مسابقه‌ندادن با ورزشکاران اسرائیلی، مسئله‌ای است که باید بزرگان نظام درباره آن به صورت کلی تصمیم‌گیری کنند. چرا که فقط بحث کشتی نیست و رشته‌های دیگری هم بوده‌‌اند که از آن متضرر شده‌اند؛ اما به نظر من این مشکل حل‌شدنی نیست؛ چون نظام ما اصلا اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد».
جوادی در واکنش به صحبت‌های خادم مبنی بر اینکه سیاست تازه‌ای برای مقابله با اسرائیلی‌ها اتخاذ شود، افزود: «حرف‌های آقای خادم درست است. ایشان باید به همراه سایر رؤسای فدراسیون بنشینند، مذاکراتشان را انجام بدهند و اگر به جمع‌بندی رسیدند، نظراتشان را به گوش مقامات برسانند».
اسرائیل در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری زیادی روی کشتی آزاد داشته و سعی کرده با جذب کشتی‌گیران روس، حضور فعالی در مسابقات جهانی و بازی‌های المپیک داشته باشد. حریف کریمی در همین رقابت‌ها که حاضر به مبارزه با او نشد، یک کشتی‌گیر روسی‌الاصل بود.
خطر همچنان در کمین کشتی ایران است و ممکن است این گوش شکسته روسی در رقابت‌های رده بزرگسالان برای حسن یزدانی، قهرمان المپیک ریو دردسرساز شود و با یکدیگر هم‌گروه شوند.
جوادی در‌این‌باره می‌گوید: «اسرائیل دشمن است و دنبال هر راهی است تا هم از نظر سیاسی و هم از نظر ورزشی به ما لطمه بزند. آنها در تمام اوزان روس‌ها را جذب کرده‌‌اند تا بتوانند به المپیک و مسابقات جهانی برسند. اسرائیلی‌ها آرزو دارند تا به ایرانی‌ها بخورند».
رسانه‌های صهیونیستی نیز روز گذشته از اتفاقات پیش‌آمده برای علیرضا کریمی در رقابت‌های کشتی زیر ۲۳ سال جهان ابراز خوشحالی کردند. پایگاه خبری تایمز اسرائیل در واکنش به حرکت علیرضا کریمی نوشت: «بهترین راه ممکن برای کسب مدال جهانی اسرائیل فراهم شد». همچنین سایت‌های دیگر از‌جمله israelhayom به این اتفاق واکنش نشان دادند و از کسب مدال برنز ورزشکارشان ابراز خوشحالی کردند.
در ایران اما موج دلجویی رسانه‌ها و نهادهای مختلف از علیرضا کریمی ادامه دارد. فدراسیون کشتی هم یک امتیاز ویژه برای او در نظر گرفت. شورای فنی تیم‌های ملی کشتی آزاد کشور اعلام کرد، این آزادکار وزن ۸۶کیلوگرم مجوز حضور مستقیم در مرحله نهایی رقابت‌های انتخابی تیم ملی بزرگسالان را خواهد داشت.

توضیح سرمربی تیم امید کشتی درباره «باید ببازی»

تیم ملی کشتی آزاد زیر ۲۳ سال ایران دیروز بعد از کسب یک مدال طلا و دو برنز در رقابت‌های جهانی به کشور بازگشت. روبه‌رونشدن علیرضا کریمی با نماینده رژیم صهیونیستی باعث شد تا شانس مسلم کسب یک مدال طلای دیگر برای این تیم از بین برود و در جایگاه نازل هشتمی قرار بگیرد. علیرضا رضایی، سرمربی تیم ملی آزاد امید، معتقد است اگر این اتفاق برای کریمی رخ نمی‌داد، قطعا تیم نتیجه بهتری می‌گرفت. او به «شرق» می‌گوید: «اتفاقی که برای علیرضا کریمی به وجود آمد، روی تمامی اعضای تیم تأثیر منفی گذاشت. شاید توقع از برخی کشتی‌گیران بیشتر بود و آنها چیزی را که کادرفنی خواسته بود، خیلی خوب نشان ندادند بااین‌حال، به‌طورکلی از عملکرد ملی‌پوشان و نتایجی که به دست آوردیم، راضی هستم. به‌هرحال در رده سنی امید بیشتر باید به فکر ساختن کشتی‌گیران جوان برای آینده باشیم. اگر علیرضا با قرعه بدی روبه‌رو نمی‌شد و کشتی خودش را می‌گرفت، ما حداقل باید سوم می‌شدیم. عنوان هشتمی با سومی متفاوت است و می‌توانستیم با طلای کریمی یک کارنامه کاملا قابل قبول را به‌جای بگذاریم». موضوع دیگری که به حاشیه‌های تیم ملی امید در مسابقات جهانی لهستان اضافه کرد، فیلمی بود که از مربی کریمی در کنار تشک در فضای مجازی منتشر شد. فردی که در ثانیه‌های پایانی این مسابقه با صدای بلند به کریمی می‌گوید که «باید ببازی». رضایی در این خصوص ادامه می‌دهد: «ما چاره‌ای جز این کار نداشتیم. اصلا فکرش را نمی‌کردیم که کشتی‌گیر اسرائیل، آمریکا را شکست دهد. ما وقتی نتیجه آن مسابقه را فهمیدیم که لحظات آخر کشتی کریمی بود و باید تصمیمی درست می‌گرفتیم. ما باید آن لحظه به کشتی و ورزش ایران فکر می‌کردیم. واقعا تصمیم سختی بود. چاره‌ای نداشتیم جز اینکه مربی به او بگوید باید ببازی!». این برای دومین‌بار است که علیرضا کریمی در مسابقات جهانی با نماینده اسرائیل روبه‌رو می‌شود و شانس کسب مدال را از دست می‌دهد. رضایی اما شرایط روحی علیرضا کریمی را خوب ارزیابی می‌کند: «این دفعه اول نیست که کشتی ما با این اتفاق تلخ مواجه می‌شود. طبیعی است که علیرضا از چالشی که برای دومین‌بار سر راهش قرار گرفته، ناراحت باشد اما خوشبختانه حالش بهتر است. او کشتی‌گیری حرفه‌ای است و از قوانین و مقررات آگاه است. قطعا به‌زودی خودش را جمع‌وجور می‌کند تا به مسابقات بعدی برسد».

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy