Thursday, Nov 30, 2017

صفحه نخست » سفر وزیر خارجه آلمان به آمریکا برای دفاع از برجام

Sigmar_Gabriel.jpgدویچه وله ـ زیگمار گابریل، برای دفاع از برجام راهی واشنگتن شده است. وزیر خارجه آلمان پیش از سفر به آمریکا گفت که "شکست برجام حاوی پیام خطرناکی برای رقابت اتمی و تجهیز به تسلیحات هسته‌ای در منطقه و جهان خواهد بود".

وزیر خارجه آلمان شامگاه چهارشنبه (۲۹ نوامبر/ ۸ آذر) برای دفاع از توافق هسته‌ای بین ایران و گروه ۵+۱ راهی ایالات متحده آمریکا شد.

زیگمار گابریل پیش از عزیمت به خبرگزاری آلمان گفت: «شکست برجام حاوی پیام خطرناکی برای رقابت اتمی و تجهیز به تسلیحات هسته‌ای در منطقه و جهان خواهد بود.» وی افزود: «آزمایش موشکی اخیر کره شمالی نشان می‌دهد مناقشه‌هایی که کنترل‌ نشوند دارای چه پتانسیل خطرناکی هستند.»

وزیر خارجه آلمان صبح پنج‌شنبه به وقت واشنگتن با رکس تیلرسون، همتای آمریکایی‌اش دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. گابریل سپس با سناتورها و نمایندگان کنگره ملاقات و گفت‌وگو می‌کند.

گابریل: انتظار داریم تهران رفتارش را تغییر دهد

پس از ۱۳ سال مناقشه بر سر برنامه اتمی ایران، بالاخره این کشور و پنج کشور عضو شورای امنیت و آلمان (گروه ۵+۱) در ژوئیه سال ۲۰۱۵ به توافق دست‌یافتند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا این توافق را "بدترین معامله تاریخ آمریکا" خوانده و در ماه اکتبر در گزارشی که هر ۹۰ روز باید به کنگره بدهد، پایبندی ایران به این توافق را تایید نکرد. حال کنگره آمریکا باید تا اواسط ماه دسامبر درباره "تجدید یا عدم تجدید تحریم‌ها" علیه ایران تصمیم بگیرد.

بیشتر بخوانید: توتال: ادامه قرارداد با ایران در گرو کنگره آمریکا است

غیر از آمریکا، دیگر کشورهایی که در مذاکره بر سر برنامه اتمی ایران حضور داشتند از برجام دفاع می‌کنند. وزیر خارجه آلمان گفته "برجام منطقه را امن‌تر می‌کند". وی اما همزمان از "رفتارهای ایران به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای و برنامه موشکی‌اش" انتقاد کرده و گفته: «ما بطور عاجل خواستار تغییر رفتار تهران در یک سری از مناقشه‌های منطقه‌ای هستیم. همچنین برنامه موشک‌های بالستیک ایران نگران کننده است».

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy