Monday, Dec 11, 2017

صفحه نخست » هشدار ظریف به اروپا درخصوص کج‌خلقی و بد عهدی آمریکا

zarif_12102017.jpgبی بی سی - محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با انتشار یادداشتی در روزنامه نیویورک‌تایمز به کشورهای اروپایی درباره "کج‌خلقی و بد عهدی" آمریکا هشدار داده و از همسایگان ایران برای "مشارکت" در ایجاد آرامش درمنطقه دعوت کرده است.

او نوشته که کشورش در حال تلاش برای "خاموش کردن آتش" در منطقه است و افزوده: "آتش افروزان در منطقه ما دیوانه‌تر و وحشی‌تر می‌شوند. آنها به ضرورت تعامل همه جانبه توجه ندارند و با وجود اهمیت این نکته، کشورهای مهم دارای ‌نفوذ، آمادگی ندارند آتش افروزان را به پاسخگویی وادارند."

آقای ظریف از همسایگان ایران برای "مشارکت" دعوت کرده و افزوده: "ما از کسانی که احساس مسئولیت می‌کنند می‌خواهیم که نیاز به آینده‌نگری را درک کنند. بیایید برای رسیدن به یک چشم‌انداز مشترک برای آینده صلح آمیزتر امید داشته باشیم و شجاعت لازم را در انجام اقدامات ملموس برای تحقق آن بخرج دهیم."

وی در این نوشتار همچنین از تلاش کشورش برای کمک به پایان درگیری‌ها در سوریه و یمن دفاع کرده و به طرح‌های ارائه شده از سوی ایران برای حل این بحران‌ها نیز اشاره کرده و نوشته است که به این پیشنهادها توجهی نشد.

وزیر امور خارجه ایران همچنین آمریکا را به "کج‌خلقی و بد عهدی" متهم کرده و گفته است که "غیرقابل اعتماد بودن ایالات متحده... قابل پیش بینی شده است" و در این چارچوب به اروپا "هشدار" داده است.

وی گفته است: "توجه اصلی ما در حال حاضر هشدار دادن به کشورهای اروپایی در برابر هرگونه نرمش در مسائلی فراتر از محدوده توافق هسته‌ای است که می‌تواند آنها را در حماقت دنبال شده توسط کاخ سفید گرفتار کند. در حالی که توافق هسته‌ای و اوضاع منطقه وارد وضعیتی نامشخص و به طور بالقوه قابل انفجار شده، ضروری است که اروپا برای کمک به عدم تکرار تاریخ تلاش کند."

آقای ظریف با اشاره به توافق هسته‌ای بین ایران و قدرتهای غربی موسوم به برجام آن را "نمونه‌ای کمیاب از پیروزی دیپلماسی بر مقابله" خوانده و تاکید کرده است که کشورهای اروپایی "نباید به عزم واشنگتن برای منحرف کردن توجه‌ها، به یک بحران غیرضروری دیگر تن دهد- چه برنامه موشکی دفاعی ایران باشد و چه حضور منطقه‌ای ایران. چنین کاری تکرار همان روند پیش از توافق هسته‌ای است."

آقای ظریف همچنین از دکترین نظامی-دفاعی ایران دفاع کرده و آن را براساس "قوانین بین‌المللی، تجربه تاریخی، محاسبات ژئواستراتژیک معقول و همچنین اعتقادات اخلاقی و مذهبی" و کاملا "دفاعی" خوانده است.

وی در همین خصوص تاکید کرده است که موشک‌های ایران "بازدارنده" است و افزوده که "تصمیم آگاهانه ما برای تمرکز بیشتر بر روی دقت، و نه برد موشک‌هایمان، به ما قابلیت پاسخ متقابل با موشک‌های نقطه‌زن را داده است. سلاح‌های هسته‌ای نیازی به دقت در هدف ندارند؛ در حالی که کلاهک‌های متعارف چنین نیازی را دارند."

کشورهای غربی و بویژه آمریکا، ایران را به دخالت در امور منطقه متهم می‌کنند و در عین حال می‌گویند که برنامه‌های موشکی ایران خلاف روح توافق هسته‌ای است. ایران در موارد مختلف این اتهامات را رد کرده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy