Monday, Dec 11, 2017

صفحه نخست » دو شرط حسن روحانی برای از سرگیری روابط ایران با عربستان

121117_top.jpgرادیو فردا - رئیس‌جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که اگر عربستان سعودی بمباران یمن را پایان دهد و روابط خود را با اسرائیل قطع کند، تهران آماده از سرگیری رابطه خود با ریاض خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، حسن روحانی روز یکشنبه ۱۹ آذر که به منظور ارائه لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ به مجلس شورای اسلامی رفته بود در اظهارات خود به تنش‌های میان تهران و ریاض پرداخت و رهبران عربستان را «بی‌منطق» خواند.

به گفته وی، عربستان سعودی «سر تعظیم در برابر اسرائیل فرود آورده» و «برای رابطه با صهیونیسم التماس می‌کند» اما باید «از این حالت رکوع خارج شود، مستقیم بایستد و اتکایش به ملت خودش و دیگر ملت‌های منطقه باشد».

عربستان گرچه اعلام کرده روابطی با اسرائیل ندارد، اما روزنامه نیویورک‌تایمز اواخر تابستان از سفر یک هیات سعودی به اسرائیل به ریاست ژنرال ذخیره انور خبر داد و آن را نشانه‌ای از «اتخادی نانوشته علیه ایران» خواند.

ماه گذشته نیز ژنرال گادی آیزنکات، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، عنوان کرد که اسرائیل آماده است تا در راستای مقابله با ایران، همکاری اطلاعاتی با عربستان داشته باشد.

اما حسن روحانی می‌گوید که اگر عربستان رابطه خود را با اسرائیل قطع کند، تهران از فردای آن دیگر هیچ مشکلی با ریاض نخواهد داشت.

رئیس‌جمهوری ایران در عین حال یک شرط دیگر نیز برای عربستان قائل شده و آن توقف حملات به یمن است.

وی اظهار داشت: «ما دو تا قطع از عربستان می‌خواهیم. قطع دوستی غلط با صهیونیسم و قطع بمباران غیر انسانی یمن. ما دیگر با عربستان مشکلی نداریم، می‌توانیم روابط‌مان را برقرار کنیم، و می‌توانیم روابط خود را داشته باشیم».

حسن روحانی سپس تاکید کرده که عربستان سعودی باید آغازگر این رابطه جدید با ایران باشد و می‌تواند آن را آغاز کند.

روابط تهران و ریاض پس از حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در ایران از دی ۱۳۹۴ وارد مرحله بحرانی شد. مقامات ایران حمله‌کنندگان به اماکن دیپلماتیک عربستان را «نیروهای خودسر» نامیده‌اند، اما همین امر باعث شد که ریاض روابط دیپلماتیک خود را با تهران به طور رسمی قطع کند.

از عربستان سعودی و ایران به عنوان دو رقیب بزرگ منطقه‌ای یاد می‌شود. تنش‌ها میان دو کشور در ماه‌های اخیر مدام بیشتر شده و به ویژه پس از شلیک موشک شورشیان حوثی به فرودگاه بین‌المللی ریاض به اوج خود رسید.

عربستان که ایران را حامی اصلی حوثی‌ها می‌داند، می‌گوید این موشک را جمهوری اسلامی در اختیار آنان گذاشته و به این ترتیب به ریاض اعلان جنگ داده است. ایران این اتهام را تکذیب می‌کند.

در روزهای اخیر نیز محمد بن سلمان ولیعهد عربستان علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی را «هیتلر جدید» خوانده بود، لقبی که خشم ایران را برانگیخت.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy