Tuesday, Dec 12, 2017

صفحه نخست » بحران معیشت در ایران خشونت اجتماعی را افزایش داد

Khoshounat.jpgرادیو زمانه ـ رئیس انجمن روانشنانسی ایران می‌گوید: عدم احساس رفاه موجب افزایش خشونت‌های اجتماعی و عصبانیت مردم شده است. ایران رتبه نخست «عصبانی‌ترین» کشور را در اختیار دارد.

براساس برآورد موسسه نظرسنجی امریکایی «گالوپ» نیمی از مردم ایران «عصبانی» هستند و ایران به این لحاظ در رتبه نخست جهان قرار دارد.

شیوا دولت‌آبادی رئیس هئیت مدیره انجمن روانشناسی ایران دوشنبه ۲۰ گزارش این موسسه را تائید کرد و گفت: «میزان عصبانیت در میان ایرانیان، بالاتر از میانگین جهانی است».

او افزایش میزان عصبانیت را نمادی از «خشونت» و «ناکامی» دانست که به معنای عدم خوشحالی ایرانیان از شرایط زندگی است.

افزایش عصبانیت ساکنان ایران آمار نزاع‌های خیابانی را افزایش داده است. به گفته رئیس سازمان پزشکی قانونی روزانه یک هزار تا ۱۵۰۰ نزاع خیابانی در ایران رخ می‌دهد. براساس آمار این سازمان هر یک ساعت ۶۶ نفر در ایران با یکدیگر درگیر می‌شوند.

حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت و درمان ایران مهر امسال «درگیری و نزاع خیابانی» را دومین عامل مرگ و میر در اورژانش‌ها اعلام کرد.

عصبانیت ریشه اقتصادی دارد

به گفته رئیس هئیت مدیره انجمن جامعه‌شناسی بیکاری و عدم برخورداری از رفاه اجتماعی عامل افزایش عصبانیت است.

دولت‌آبادی گفت که برای مردم ایران هیچ‌گاه شرایطی فراهم نبوده که احساس کنند از سیستم‌های حمایت‌کننده جدی در ساختار اجتماعی جامعه برخوردارند.

او این شرایط را موجب ایجاد «احساس ناامنی» در میان مردم دانست که به ترجیح نفع فردی و شخصی به نفع جمعی در کوتاه مدت انجامیده است.

به گفته دولت‌آبادی در چنین وضعیتی «تحمل» مردم در برابر مشکلات پائین و «تعلق افراد به یکدیگر در جامعه کمرنگ است».

براساس گزارش منابع دولتی وضعیت رفاه اقتصادی مردم در ایران طی سال‌های گذشته «بدتر» شده است. براساس آمار رسمی از هر چهار خانوار ساکن، دست‌کم یک خانوار بدون حتی یک فرد شاغل است. نرخ بیکاری رسمی ۱۱. ۸ درصد اعلام شده اما کارشناسان اقتصادی نرخ واقعی را حداقل دو برابر آمار اعلام شده می‌دانند.

همچنین براساس گزارش بانک مرکزی طی یک دهه گذشته قدرت خرید خانوارها کاهش یافته و خانوارها برای جبران کسری بودجه، هزینه گروه کالاهای فرهنگی، امور تفریحی و آموزش را کاهش داده‌اند.

در پیوند با همین موضوع نتایج یک بررسی نشان می‌دهد که وضعیت رفاه اقتصادی خانوار در ایران طی یک دهه گذشته ۱۵ درصد پائین‌تر آمده است.

نتایج گزارش بررسی اقلام مصرفی خانوارها هم بیانگر آن است که میزان مصرف مواد غذایی و آشامیدنی هر عضو خانوار از ۳۱۹ کیلوگرم در سال ۱۳۸۵ در سال ۱۳۹۴ به ۲۷۲ کیلوگرم کاهش یافته که به معنای کاهش ۱۴ درصدی سرانه مصرف هر یک از اعضای خانوار است.

فاطمه سلحشوری نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی ۱۷ آذر امسال «بیکاری» و «مشکلات معیشتی» را از عوامل اصلی افزایش خشونت اجتماعی در ایران عنوان و این وضعیت را «نگران‌کننده» توصیف کرده بود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy