Thursday, Dec 14, 2017

صفحه نخست » صادق لاریجانی در حال تکمیل پرونده احمدی نژاد است

larijaniAhmadinejad_12142017.jpgرضا حقیقت‌نژاد - ایران وایر

صادق لاریجانی، رئيس قوه قضاییه ایران دیروز در جمع برخی دانشجویان گفته محمود احمدی نژاد شایعه جاسوسی دختر او را از دبیر شورای عالی امنیت ملی پرسیده و وقتی شمخانی گفته این ماجرا دروغ است، به شمخانی گفته خبر نداری، زهرا لاریجانی بازداشت شده و ما از محل بازداشت او هم خبر داریم. این روایت نشان می دهد احمدی نژاد تنها در رسانه ها با کنایه مروج این اتهام نبوده، بلکه نزد عالی ترین مقام های جمهوری اسلامی پیگیر آن بوده و مایل به تعمیق و کش دادن دامنه دعوای خود با لاریجانی ها در همه سطوح است.

واکنش صادق لاریجانی در جلسه دیروز به احمدی نژاد چندجانبه بوده است. او را برای بست نشینی یارانش، فتنه گر خوانده، به ماجرای افشای نوار رشوه خواهی فاضل لاریجانی اشاره کرده و با استناد به نظر خامنه ای گفته کار احمدی نژاد غیرقانونی، غیرشرعی و غیراخلاقی بوده، اظهارات احمدی نژاد درباره مجادله اش با صادق لاریجانی در شورای عالی امنیت ملی بر سر پرونده قتل ستار بهشتی را رد کرده و گفته او جرات ندارد سر من داد بزند و سرانجام درباره بحث جاسوسی دخترش گفته احمدی نژاد از مسیر انصاف و تقوی دور شده و در جایی دیگر تلویحا احمدی نژاد را متهم کرده که حامی بابک زنجانی بوده است.

با توجه به سابقه واکنش های صادق لاریجانی به احمدی نژاد می توان گفت او اگرچه کوشیده شخصیت مقتدری از خود نشان دهد ولی از تهدید صریح علیه احمدی نژاد خودداری کرده است. لاریجانی تندخو، زودجوش، مغرور، لجوج و صریح است و معمولا در واکنش به رقبا پرده پوشی ندارد، مگر اینکه مصلحتی چون توصیه رهبر در کار باشد.

نوع مواجهه کنونی او با احمدی نژاد هم می تواند ناشی از مصلحت خاص باشد. مصلحت اول اینکه او در صورت کشدار شدن ماجرا، در هر صورت بازنده است. در حال حاضر، سه پرونده علیه او مطرح است. نخست شایعه جاسوسی دخترش، دوم زمین خواری محمدجواد لاریجانی که سال هاست با شکایت کشاورزان ورامینی در جریان است و سوم رشوه خواهی فاضل لاریجانی که سال ۹۱ توسط احمدی نژاد افشا شد. گستردگی انتشار اخبار این پرونده ها و واکنش منفی افکار عمومی، توضیحات ناقص و مبهم مقام های قضایی و کشدارشدن پرونده به گونه ای است که اغلب توضیحات درباره آن، قانع کننده به نظر نمی رسد و بهم زدن آنها تنها بوی گندشان را بیشتر می کند. همین وضعیت سبب موثر واقع شدن اتهامات هم شده، به گونه ای که دانشجویان معترض سه روز پیش در جضور سخنگوی دولت شعار دادند «شعار هر ایرانی، عزل لاریجانی.» این شعار به خوبی نشان می دهد توضیحات مقام های قضایی برای رفع شبهات هیچ فایده ای نداشته است. آنها در روش شان هم تجدیدنظری نکرده اند. به عنوان نمونه دیروز وقتی صادق لاریجانی خواست درباره پرونده زمین خواری جواد لاریجانی توضیح دهد گفت دادگاه حکم قطعی صادر کرده و بخشی از حق را به ایشان داده و در جریان جزيیات آن نیستم. عبارت «بخشی از حق را به ایشان داده» یعنی اینکه بخشی از شکایت کشاورزان وارد بوده و جواد لاریجانی مجرم بوده ولی رئیس قوه قضاییه ترجیح می دهد به آن اشاره نکند و موضوع را کماکان مبهم نگه دارد.

نکته دوم اما این است که احمدی نژاد و نزدیکانش در حاشیه دعواهای اخیر به اشاره از دخالت در واردات دارو هم سخن گفته اند که احتمالا به باقر لاریجانی مربوط می شود که در وزارت بهداشت مسئولیت داشته. این اشارات نشان می دهد طیف احمدی نژاد مایلند این دعواها کش دار شود و نکته های تازه ای مطرح کنند، نکته هایی که نباید مطرح شوند.

مصلحت دیگر این می تواند باشد که کماکان صادق لاریجانی در چانه زنی با رهبر جمهوری اسلامی برای نوع مواجهه با احمدی نژاد به نتیجه و دستاورد خاصی نرسیده است. پافشاری او بر رسیدگی بر پرونده بقایی و کل کل کردن با احمدی نژاد نشان دهنده این است که تلاش های احمدی نژاد برای مختومه کردن این پرونده به نتیجه نرسیده و خامنه ای دخالت تعیین کننده ای در روند کار پرونده نداشته ولی به نظر نمی رسد درباره نوع برخورد با شخص احمدی نژاد، تصمیم نهایی گرفته شده باشد.

سخنگوی قوه قضاییه پیش از این برای برخورد با احمدی نژاد و طیفش مخاطبان را به صبر دعوت کرد و گفت صبرشان حکمت دارد. محمدرضا باهنر، نماینده سابق مجلس هم به تازگی گفته هدف احمدی نژاد، بقایی و مشایی این است که بازداشت شوند تا به نظام هزینه تحمیل کنند. محسن رفیق دوست، فعال سیاسی اصولگرا هم گفته قوه قضاییه در حال تکمیل پرونده است و «انشالله به زودی خدمتش خواهند رسید.» نوع مواجهه صادق لاریجانی با طیف احمدی نژاد می تواند همین معنا را تداعی کند. رئیس قوه قضاییه در حال تکمیل پرونده احمدی نژاد است، با پرهیز از مناقشه تند، رفع شبهه با استمداد از قانون و سخنان رهبر و دیگر مقامات، توضیح به افکار عمومی و مقصر نشان دادن احمدی نژاد و مهم تر از همه به اجماع رساندن همه بخش های نظام برای برخورد با احمدی نژاد. این دعوا به صورت پیدا و پنهان ادامه خواهد یافت. احمدی نژاد نیز مانند صادق لاریجانی تندخو، لجوج، مغرور و صریح است ولی صادق لاریجانی می کوشد ادامه اش را خودش هدایت کند، جلسات مکرر مقام های قضایی و پاسخ گویی چندجانبه، بخشی از روند مدیریت بازی است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy