Thursday, Dec 14, 2017

صفحه نخست » پایان نافرجام هشتمین دور مذاکرات ژنو در باره سوریه

Syriaتازه‌ترین دور مذاکرات ژنو نیز بدون نتیجه به پایان رسید. نماینده‌ی ویژه سازمان ملل دولت سوریه را مقصر می‌داند و نمایندگان سوریه معتقدند که نماینده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل جانبدارانه عمل می‌کند.
سازمان ملل بی‌وقفه در تلاش است تا از طریق مذاکرات مستقیم میان نیروهای داخلی درگیر در جنگ سوریه، زمینه را برای برقراری صلحی پایدار فراهم کند. اما در هفت دور مذاکره در ژنو هیچ نتیجه چشمگیری در این زمینه حاصل نشده بود.
در آستانه برگزاری دور هشتم استفان دی میستورا، نماینده‌ی ‌ویژه‌ی سازمان ملل در امور سوریه که به عنوان میانجی‌گر میان دولت سوریه و گروه‌های مخالف رژیم بشار اسد عمل می‌کند، ابراز خوشبینی کرده بود که این دور از مذاکرات پرثمر خواهد بود. اما روز پنجشنبه (۱۴ دسامبر / ۲۳ آذر) هشتمین دور گفت‌وگوهای مستقیم هم بدون نتیجه به پایان رسید.
دی‌میستورا اعلام کرد که دولت سوریه تنها به مذاکره پیرامون مبارزه با تروریسم متمرکز است و به مذاکره در باره‌ی انتخابات و قانون اساسی جدید علاقه‌ای ندارد. نیروهای اپوزیسیون اما خواستار برکناری بشار اسد هستند، به همین دلیل دی میستورا بر برگزاری انتخابات در سوریه تاکید ورزیده بود.
نماینده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل گفت، تلاش می‌کند که مذاکرات ژنو در ماه ژانویه سال آینده‌ی میلادی ادامه یابد.

خط قرمز دولت سوریه

پیش از آغاز نشست ژنو، بشار الجعفری، رئیس هیات اعزامی سوریه گفته بود: «در صورت وجود پیش‌شرط، ما وارد هیچ گفت‌وگوی مستقیمی با معارضان نمی‌شویم.»
روز جمعه (۱۵ دسامبر) خبرگزاری فرانسه نوشت که به اعتقاد الجعفری، دی‌میستورا جانبدارانه عمل می‌کند و نقش او به عنوان میانجی‌گر زیر سوال رفته است.
دی‌میستورا روز چهارشنبه (۱۳ دسامبر) در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی روسیه از دولت این کشور خواسته بود، رژیم سوریه را به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ترغیب کند.

الجعفری در پاسخ گفت، این خواست نماینده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل با واقعیات همخوانی ندارد زیرا مسکو در این زمینه نقشی ایفا نمی‌کند و دولت سوریه "کاملا مستقل" است.
برای برقراری صلح در سوریه علاوه بر مذاکرات ژنو، نشست‌های مشابهی در آستانه، پایتخت قزاقستان برگزار می‌شود و هم‌زمان دولت روسیه تلاش می‌کند، در شهر سوچی (روسیه) طرف‌های داخلی درگیر در جنگ سوریه را به میز مذاکره بکشاند.
این جنگ از سال ۲۰۱۱ تاکنون بیش از ۳۴۰ هزار کشته برجا گذاشته و باعث آوارگی میلیونها نفر شده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy