Saturday, Dec 16, 2017

صفحه نخست » صادق زیباکلام دیدار خود با اسحاق جهانگیری را روایت می‌کند

Sadegh_Zibakalam.jpgفرارو- نه حسن روحانی، آن حسن روحانی است که قبلا می شناختیم و نه اسحاق جهانگیری اختیارات و نفوذ خود در دولت اول روحانی را دارد. بعد از روی کار آمدن دولت اول روحانی از این دست حرفها زیاد شنیده و خوانده ایم. حرفهایی که می‌‌گوید با ارتقای محمود واعظی از وزارت ارتباطات به ریاست دفتر رئیس جمهور، اسحاق جهانگیری، مردی که در انتخابات خود را در قامت مدعی ریاست جمهوری نیز نشان داد، به حاشیه رفته است. در برابر این حرفها مدتی سکوت برقرار شد. هیچ کس پاسخ نمی‌داد. تا اینکه محمود واعظی گفت رابطه خوبی با جهانگیری دارد. البته شش ماه پیش هم شنیده می‌شد که واعظی، که آن موقع وزیر بود، به دنبال حذف علی مطهری از نایب رئیسی مجلس است. او این را نیز تکذیب کرد و گفت که رابطه خوبی با مطهری دارد. به هرحال واعظی با دیگران رابطه خوبی داشته باشد یا نداشته باشد، جهانگیری هنوز نگفته است که همان اختیارات و نقش های سابق را دارد. به نظر نمی‌رسد این سکوت علامت رضایت او وضعیت دولت باشد. او این سکوت را نه تنها در برابر رسانه ها ادامه داده است بلکه ظاهرا در خفا هم میل دارد زبان نگشاید. صادق زیباکلام، چهره‌ نام‌آشنای مسائل سیاسی به فرارو می‌گوید اخیرا با اسحاق جهانگیری ملاقاتی یک ساعته داشته است و در آن ملاقات به معاون اول رئیس جمهور و شاید نامزد انتخابات ۱۴۰۰ توصیه‌‌هایی کرده است. در ادامه توضیحات زیباکلام به فرارو را می‌خوانید.

* آقای دکتر ظاهرا شما با آقای اسحاق جهانگیری دیدار کرده‌اید. موضوع این دیدار چه بود؟

- سه شنبه دو هفته پیش بود که از دفتر آقای جهانگیری با من تماس گرفتند و گفتند آقای جهانگیری می خواهد مرا ببیند. من هم روز پنج شنبه ۱۶ آذر به دیدار ایشان رفتم. آقای جهانگیری می‌خواستند درباره دولت در افکار عمومی و جاهایی که برای سخنرانی می روند با من مشورت کنند. من هم به ایشان گفتم ناامیدی فزاینده‌ای نسبت به آقای روحانی در حال به وجود آمدن است. به آقای جهانگیری گفتم در خیلی از دانشگاه‌هایی که می‌روم سرخوردگی دانشجویان را می بینم. خیلی جاها مردم علنا به من می گویند آقای زیباکلام شما ما را فریب دادی و باعث شدی ما به روحانی رای دهیم. سپس به ایشان گفتم شک دارم دولت بتواند از نظر اقتصادی موفق شود.

نکته دیگری که به ایشان اشاره کردم قطع امید بعضی از اصلاح‌طلبان از دولت روحانی است. به ایشان گفتم بعضی از اصلاح‌طلبان می گویند شما باید آهسته آهسته خود را از دولت کنار بکشید، چون مثل دوره گذشته به بازی گرفته نمی شوید. می‌گویند آقایان واعظی، نوبخت و نهاوندیان که میانه خوبی با شما ندارند همه کاره شده‌اند.

آقای جهانگیری در مقابل پرسیدند شما چطور فکر می کنید؟ من گفتم من نمی‌دانم اینکه گفته می شود در دولت جدید شما کاره‌ای نیستید چقدر صحیح است. اما من به شدت با اینکه شما از دولت جدا شوید مخالفم. آقای جهانگیری پرسیدند: چرا؟ من هم پاسخ دادم من به توانمندی های اجرایی شما ایمان دارم. اما این ایمان را نسبت به آقای واعظی، نوبخت و نهاوندیان ندارم. برای شما خیلی خوب است که از دولت جدا شوید. چرا که شکست دولت روحانی به پای شما نوشته نمی‌شود و شما می‌توانید به عنوان یک چهره نسبتا موفق در انتخابات ۱۴۰۰ نامزد اصلی شوید. اما علت اینکه من با این موضوع مخالفم این است که با جدا شدن شما کشور آسیب می بیند. این وسط آینده کشور و منافع ملی چه می شود؟ با جدا شدن شما از دولت روحانی مختصر امیدی که نسبت به دولت آقای روحانی وجود دارد و ممکن است با آن آبی گرم شود هم از بین می رود. برعکس ما باید توانمان را به کار بگیریم که نگذاریم دولت آقای روحانی شکست بخورد. نه به خاطر اینکه شکست او به پای اصلاح‌طلبان نوشته می شود، بلکه شکست روحانی به معنی شکست مملکت است.

* وقتی به ایشان گفتید واعظی، نوبحت و نهاوندیان همه کاره شدند و شما را کنار گذاشته اند، آیا ایشان تایید کردند؟

- نه تایید کردند و نه تکذیب.



* پس چطور استدلال تان برای ماندن خود را پرسیدند؟ این نمی تواند به معنای تایید تلویحی وجود اختلافات باشد و این معنی را بدهد که جهانگیری به استعفا فکر می کند؟

- واقعا نمی دانم چرا پرسیدند. شاید هم چنین چیزی هست و ایشان به جدا شدن فکر کرده اند. به هرحال بحث عبور از روحانی که در بین اصلاح طلبان به وجود آمده، جدی است. هر روز که ما از ۲۹ اردیبهشت فاصله می گیریم فاصله روحانی از آن روحانی که ما می شناختیم بیشتر و بیشتر می‌شود. خیلی‌ها هم این پرسش را مطرح می کنند که «با این روحانی چه باید کرد؟» من معتقدم باید با همه توان از آقای روحانی پشتیبانی کنیم و نگذاریم وضع از این بدتر شود.

* فرمودید که برای آقای جهانگیری از فاصله و انتقاد اصلاح‌طلبان نسبت به دولت روحانی گفتید. آقای جهانگیری چه توضیحی داشتند؟

- آقای جهانگیری مقداری مشکلات کلان اقتصادی را توضیح دادند و گفتند نه تنها دولت بلکه کل کشور با مشکلات اقتصادی بسیار جدی رو به روست و باید تدبیرهای درست و اساسی برای اصلاحات آن اندیشید. البته ایشان ناامید نبودند اما معتقد بودند که مشکلات زیاد است.

* یعنی آقای جهانگیری اصلا با شما وارد مباحث سیاسی نشدند و سکوت خود را حفظ کردند؟

- بله. در خصوص اینکه با حلقه نزدیک آقای روحانی اختلافاتی دارند یا نه چیزی نگفتند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy