Monday, Dec 18, 2017

صفحه نخست » پیش بینی نیوزویک: جهان ۲۰۱۸ چگونه خواهد بود؟

121817A_top.jpgمنبع: نیوزویک

شفقنا - با توجه به پیش بینی ها و گمانه زنی هایی که در رسانه های غربی از وقایع مهم سال آینده میلادی می شود شفقنا قصد دارد به برخی از اخبار این پیش بینی ها از نگاه رسانه های خارجی بپردازد. در بخش سوم به پیش بینی نیوزویک در مورد ادامه جنگ در اوکراین و سوریه و نیز بروز جنگ احتمالی مابین آمریکا و کره شمالی می پردازیم.

جنگ اوکراین

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، درگیری مابین نیروهای دولتی و جدایی طلبان تحت حمایت روسیه در اوکراین، که از سال ۲۰۱۴ آغاز شد، همچنان ادامه دارد. این جنگ تاکنون منجر به از دست رفتن جان ۱۰ هزار نفر از جمله ۲۵۰۰ غیرنظامی شده است. به علاوه ۱.۶ میلیون نفر از خانه و کاشانه خود آواره شده اند.

از آنجا که توجه جهانیان بر خیزش ملی گرایان در کشورهای غربی، جنگ سوریه و مساله کره شمالی معطوف گردیده، جنگ اوکراین تا اندازه زیادی به فراموشی سپرده شده اما آتش این جنگ همچنان داغ است. آیا امیدی وجود دارد که در سال ۲۰۱۸ این نزاع به پایان رسد؟

جان ای. هربست، سفیر سابق ایالات متحده در اوکراین در این باره به نیوزیک گفته است: «این کشمکش سال ها بلکه احتمالا یکی دو دهه به طول خواهد انجامید. اما زمان تا اندازه زیادی به سود اوکراین است. تحریم های اقتصادی که به دلیل این جنگ علیه روسیه وضع شده، هزینه بر است و اگر ولادیمیر پوتین در انتخابات سال ۲۰۱۸ مجددا به ریاست جمهوری روسیه برگزیده شود، سرانجام با فشارهایی مواجه خواهد شد تا کشورش را از درگیری در این جنگ خارج کند.»

جنگ سوریه

جنگ ویران کننده سوریه برای بیش از نیم دهه است که جریان دارد. بنابر گزارش سازمان ملل، از سال ۲۰۱۱ این جنگ منجر به از دست رفتن جان ۴۰۰ هزار نفر و آوارگی ۵.۴ میلیون سوری گردیده است.

درپاسخ به این سوال که آیا در سال ۲۰۱۸ شاهد پایانی بر جنگ سوریه خواهیم بود، جنیفر کافارلا، برنامه ریز اطلاعاتی در موسسه مطالعات جنگ، به نیوزویک گفته است: «به طور واقع بینانه به نظر نمی رسد چنین احتمالی وجود داشته باشد. گروهک داعش هنوز هم رغبت و هم توانایی خود را برای یک شورش مجدد حفظ کرده است. القاعده در غرب سوریه دسته ای دارد که احتمال آن می رود جنگ را به شهرهای سوریه بازگرداند. رژیم اسد برای انجام عملیات های حمله و دفاع کاملا وابسته به سوریه و نظامیان شیعه ایست که مورد حمایت ایران قرار دارند اما هنوز تمایل دارد که مجددا بر تمام کشور تسلط یابد. به علاوه در حال حاضر هیچ پروسه صلح واقعی شکل نگرفته است.»

تهدید هسته ای کره شمالی

بیش از نیم قرن است که آمریکا و کره شمالی با هم سر جنگ دارند اما تنش ها در سال ۲۰۱۷ به اوج تاریخی خود رسید. چرا که رژیم کیم جونگ اون اقدام به آزمایش موشک های دوربرد به عنوان بخشی از تلاش خود برای توسعه سلاح های هسته ای که قادر به رسیدن به زمین ایالات متحده باشد، نمود. در این شرایط، دونالد ترامپ و کیم در یک جنگ کلامی به سر می برند که موضوع آن تهدید و دشنام است.

اینک متخصصان جوامع دانشگاهی نگران بروز یک جنگ مابین این دو کشور در سال ۲۰۱۸ هستند. چارلز ک. آرمسترانگ، تاریخ دان و استاد مطالعات کره در دانشگاه کلمبیا در این باره به نیوزویک گفته است: «من معتقدم بروز درگیری در سال ۲۰۱۸ بعید است اما اینک بیشتر از هر زمان دیگر از آغاز بحران هسته ای در سال ۱۹۹۴ احتمال آن وجود دارد.»

آمسترانگ همچنین به اینکه در اوایل سال جدید میلادی دولت ترامپ با رژیم کیم بر سر میز مذاکره بنشیند خوشبین است. به اعتقاد وی سرانجام مذاکره تنها راه اجتناب از درگیری است و اگر زود آغاز نشود، احتمالا کره شمالی آزمایش های موشکی بیشتری در سال ۲۰۱۸ انجام خواهد داد.

گفته می شود کره شمالی ۲۵ تا ۶۰ سلاح هسته ای دارد اما هنوز این بحث مطرح است که آیا این تکنولوژی را در اختیار دارد که بتواند به طور موفقیت آمیز یک موشک قاره پیما را به سرزمین آمریکا هدایت کند.

در ماه نوامبر رهبران نظامی آمریکا هشدار دادند که بروز یک جنگ زمینی مابین آمریکا و کره شمالی به جنگی در مقیاس بزرگ تبدیل خواهد شد، از این رو لازم است کره شمالی از سلاح هسته ای کاملا پاک شود. متخصصان زیادی می گویند بروز چنین جنگی می تواند منجر به مرگ میلیون ها نفر شود. گزارش جدید سرویس تحقیقات کنگره آمریکا مبین آنست که حتی بدون استفاده از سلاح هسته ای، در نخستین روزهای وقوع جنگ مابین آمریکا و کره شمالی، ۳۰۰ هزار نفر جان خود را از دست خواهند داد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy