Wednesday, Dec 20, 2017

صفحه نخست » افزایش ۲۰۰ درصدی سکته‌های قلبی در تهران

Tehran_Environement_Aloudegi_Hava.jpgشرق: تا عصر پنجشنبه، خبری از باد و باران نیست و تا این زمان باید آلودگی هوای فزاینده پایتخت را تنفس کرد. به‌این‌ترتیب تعداد روزهای آلوده امسال تهران به ۶۲ روز رسیده و امروز شصت‌وسومین روز آلوده سال خواهد بود. «لیلا نظری»، سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، دراین‌باره گفت: نتایج داده‌های ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای تهران، نشان می‌دهد شاخص کیفیت هوای روز سه‌شنبه ۲۸ آذر، روی عدد ۱۵۱ و هوای ناسالم برای همه بود. او افزود: به‌این‌ترتیب توصیه می‌شود شهروندان تهرانی به ویژه اقشار حساس جامعه شامل کودکان، سالمندان، بانوان باردار و بیماران قلبی ‌و ریوی از هرگونه تردد در فضای باز تا سالم‌شدن هوا اکیدا اجتناب کنند.

همچنین حسین شهبازی، مدیر واحد پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، گفت: پیش‌بینی‌های انجام‌شده در شرکت کنترل کیفیت هوا، حاکی از تداوم شرایط جوی پایدار در روز سه‌شنبه دیروز بوده و تنها در برخی ساعات وزش باد مؤثر با بزرگی بین سه تا چهار متر بر ثانیه انتظار می‌رود. این شرایط جوی نسبتا آرام در روز چهارشنبه کم‌وبیش ادامه خواهد داشت و به‌تدریج از بعدازظهر بر میزان ناپایداری جوی افزوده خواهد شد. با تداوم این شرایط در روز پنجشنبه، به‌تدریج در بعدازظهر بر سرعت باد افزوده شده و در برخی ساعات شبانگاه، بارش پراکنده باران پیش‌بینی می‌شود. همچنین دما در دو روز آینده به‌طور نسبی افزایش خواهد یافت. بر اساس نتایج پیش‌بینی کیفیت هوا، وضعیت کیفی هوای اکثر مناطق پایتخت در روز سه‌شنبه در شرایط ناسالم برای همه افراد جامعه خواهد بود و انتظار می‌رود روز چهارشنبه وضعیت کیفی هوای بیشتر مناطق شهر تهران همچنان در آستانه شرایط نامطلوب برای همه افراد جامعه قرار داشته باشد. در همین حال، خبرگزاری فارس گزارش داده است شدت آلودگی هوا در چند روز گذشته علاوه بر سنگینی بار مراجعات به اورژانس‌ بیمارستان‌ها، آمار سکته قلبی را نیز دو برابر کرده است. هوای کلان‌شهرهای کشور در هفته گذشته تاکنون به‌شدت آلوده شده و این مسئله مدارس تعداد زیادی از این شهرها را به تعطیلی کشانده است. نفس‌های شهرهایی مانند تهران و تبریز به شماره افتاده و وضعیت جسمانی مردم را تحت‌تأثیر قرار داده است. این‌روزها کمتر کسی است که از سردرد و خستگی مفرط رنج نبرد. میزان مراجعات به اورژانس بیمارستان‌ها نیز بیشتر شده و آمار سکته قلبی نیز تصاعدی بالا رفته است.
مریم عنایت، استادیار دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی، در ارتباط با موضوع آلودگی هوا و مشکلاتی که برای ریه‌ افراد در معرض این آلودگی وجود دارد، به فارس گفت: افرادی که دچار آسم بوده، پیوند ریه شده‌اند و مشکلات تنفسی دارند، نباید در هوای آلوده این‌روزها تردد کنند. همچنین این افراد زمانی که در منزل هستند، باید هوای خانه را مرطوب نگه داشته و مصرف فراوان شیر، سبزیجات و مایعات را مدنظر قرار دهند. همچنین افرادی که علائم سرماخوردگی یا عفونت‌های تنفسی دارند، به‌ویژه در زمان‌هایی که هوا آلوده است، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کرده و اقدامات درمانی را انجام دهند. عضو گروه پیوند ریه بیمارستان مسیح دانشوری گفت: در فصل زمستان در سال‌های اخیر میزان مراجعات به بیمارستان‌های سطح شهر به دلیل افزایش بیماری‌های تنفسی بیشتر می‌شود و در واقع به دلیل آلودگی هوا، با گسترش بیماری‌های مزمن تنفسی همراه هستیم. همچنین به دلیل آلودگی هوا میزان مراجعات به بخش بیماری‌های تنفسی در بیمارستان‌های سطح شهر بسیار بیشتر از روزهای عادی شده که رعایت نکات بهداشتی می‌تواند تا حدودی در کاهش این مشکل مؤثر واقع شود. مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور، نیز با اشاره افزایش ۱۰درصدی تماس با اورژانس در روز سه‌شنبه نسبت‌به روز قبل از آن و افزایش ۲۰درصدی تماس‌ها نسبت به هفته پیش، گفت: آمار سکته قلبی در اورژانس‌های پیش‌بیمارستانی نیز از هفته گذشته تاکنون دو برابر شده است. خالدی افزود: ماسک‌های ساده از ورود ‌ذرات معلق کوچک جلوگیری نمی‌کنند ‌و این ذرات با ابعاد کوچک به‌راحتی می‌توانند وارد سیستم دستگاه تنفسی افراد شوند و مشکلات متعددی را به‌ وجود آورند. در این موارد استفاده از ماسک فیلتر‌دار یعنی ماسک N95 می‌تواند نقش مؤثری در تضمین سلامت شما داشته باشد. در همین حال بر اساس خبری دیگر که در رسانه‌ها منتشر شد، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست اظهار کرد: باید دعا کنیم باد بیاید تا آلودگی‌ها را جابه‌جا کند وگرنه می‌توانیم بدون خودرو و بدون سوخت زندگی کنیم؟! عیسی کلانتری در حاشیه نخستین اجلاس ملی گزارش پیشرفت‌ها و راهکارهای رفع موانع تحقق حقوق شهروندی، در ارتباط با موضوع آلودگی هوا اظهار کرد: مشکل ما در ارتباط با گازوئیل است که باید اصلاح شود؛ گازوئیلی که می‌دهند، ده‌ها برابر بیش از استانداردی که باید وجود داشته باشد، آلوده‌کننده است. او ادامه داد: وضعیت خودروهایمان را هم که می‌بینید؛ بیشتر آلودگی هوا مربوط به این دو موضوع یعنی گازوئیل و ماشین‌هاست. رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: دولت چاره‌ای ندارد؛ اگر جلوی خودروها را بگیریم تا هوا را آلوده نکنند، حمل‌ونقل از بین می‌رود؛ گازوئیل‌ها هم غیراستاندارد است. بالاخره باید بین بد و بدتر یکی را انتخاب کرد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy