Wednesday, Dec 20, 2017

صفحه نخست » آیا تهدیدات ترامپ بر رای مجمع عمومی سازمان ملل تاثیر خواهد گذاشت؟

trump_12172017.jpgیورونیوز، نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل روز گذشته در نامه ای به نمایندگان کشورهای دیگر در این سازمان هشدار داده بود که رئیس جمهوری آمریکا رای آنها در مجمع عمومی را زیر نظر دارد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه تهدید کرد کشورش کمک های مالی خود را به کشورهایی که علیه تصمیم واشنگتن در مورد به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل رای دهند، قطع خواهد کرد.

رئیس جمهوری ایالات متحده در حضور خبرنگاران در کاخ سفید اظهار داشت: «آنها صدها میلیون دلار، بلکه میلیونها دلار از ما دریافت می کنند و علیه ما رای می دهند. خوب ما این رای ها را زیر نظر داریم. بگذارید علیه ما رای بدهند، پولمان هدر نخواهد رفت. برایمان مهم نیست.»

مجمع عمومی سازمان ملل متحد قرار است روز پنجشنبه در جلسه ای اضطراری پیش نویس قطعنامه ای در مخالفت با تصمیم اخیر آمریکا درباره بیت المقدس را به رای بگذارد.

این نشست به درخواست کشورهای اسلامی و عربی برگزار خواهد شد. ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه در جلسه شورای امنیت پیش نویس قطعنامه پیشنهادی مصر علیه تصمیم واشنگتن را وتو کرده بود. این در حالی است که ۱۴ عضو دیگر شورای امنیت به پیش نویس این قطعنامه رای مثبت دادند.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل روز گذشته در نامه ای به نمایندگان کشورهای دیگر در این سازمان هشدار داده بود که رئیس جمهوری آمریکا رای آنها در مجمع عمومی را زیر نظر دارد. وی همچنین تاکید کرده بود که دونالد ترامپ مخالفت احتمالی آنها با تصمیمش در مورد بیت المقدس را «شخصی» تلقی خواهد کرد.

فاصله تهدید تا عمل در سیاست خارجی ترامپ مشخص می شود؟

دونالد ترامپ در دوران کارزار انتخاباتی خود تاکید کرده بود که کشورش باید از ادامه کمک به کشورهایی که از آمریکا «نفرت» دارند خودداری کند. به نظر می رسد تهدیدات کنونی رئیس جمهوری آمریکا و سفیر این کشور در سازمان ملل نیز در همین راستا و برای اعمال فشار بر کشورهای عضو مجمع عمومی این سازمان برای تغییر رای آنها صورت می گیرد.

سخنان دونالد ترامپ و نامه اخیر نیکی هیلی این سوال را پیش می آورد که آیا آمریکا می تواند اسباب تغییر رای کشورهای عضو مجمع عمومی را فراهم کند یا خیر؟

واشنگتن به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل را حق مسلم خود می داند. با این حال کشورهای دیگر با توجه به پیامدهای این تصمیم دونالد ترامپ آن را تنها یک موضع گیری ساده از سوی ایالات متحده ارزیابی نمی کنند.

مصر یکی از اولین کشورهایی است که منطقا در صورت مخالفت با موضع دونالد ترامپ باید مورد غضب آمریکا قرار گیرد. این کشور عربی تهیه کننده پیش نویس قطعنامه ای بود که در روز دوشنبه با وجود ۱۴ رای موافق به دلیل وتوی آمریکا مورد تصویب قرار نگرفت. ترکیه و یمن نیز به عنوان دو کشوری که پیش نویس قطعنامه مخالفت با تصمیم دونالد ترامپ را به مجمع عمومی ارائه کرده اند می توانند با اقدام تلافی جویانه واشنگتن روبرو شوند.

داده های موجود نشان می دهد که آمریکا در سال ۲۰۱۵ مهمترین ارائه کننده کمک های مالی به کشورهای دیگر بود. ایالات متحده در آن سال بیش از ۱۸ میلیارد دلار کمک اقتصادی به ۹۲ کشور دیگر کرده بود. بیش از ۱۴۰ کشور نیز رقمی مشابه کمک امنیتی از واشنگتن دریافت کردند.

مهمترین کشورهای دریافت کننده کمک های آمریکا در سال ۲۰۱۵ میلادی افغانستان، اردن، کنیا، تانزانیا، اوگاندا، زامبیا و نیجریه بودند. هر چند دونالد ترامپ و نیکی هیلی در تهدیدات خود تاکنون از کشور خاصی نام نبرده اند اما به استثنای اسرائیل، تنها دو کشور مصر و اردن سالانه بیش از یک میلیارد دلار کمک مالی از آمریکا دریافت می کنند.

اکثر تحلیلگران اتفاق نظر دارند که آمریکا در نهایت روز پنجشنبه در مجمع عمومی منزوی خواهد شد و قطعنامه پیشنهادی علیه تصمیم رئیس جمهوری این کشور در مجمع عمومی تصویب خواهد شد. با این حال سخنگوی نیکی هیلی از «بازخوردهای مثبت» در قبال نامه او سخن گفته است.

حتی در صورت تصویب قطعنامه پیشنهادی نباید این نکته را از نظر دور داشت که مصوبات مجمع عمومی سازمان ملل برخلاف شورای امنیت ضمانت اجرایی به همراه ندارد. امری که می تواند واکنش احتمالی واشنگتن علیه دریافت کنندگان کمک مالی این کشور را محدود کند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy