Thursday, Dec 21, 2017

صفحه نخست » فرهاد رهبر: دانشگاه تهران مرکز فتنه ۸۸ بود، لشگر نداشتیم؛ با تعدادی اندک فتنه را سرکوب کردیم

Farhad_Rahbar.jpgانتخاب - رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اگر در هر واحد دانشگاه آزاد اسلامی حداقل یک نفر پیدا شود که بتواند در مقابل هر گونه فتنه‌ای که در کشور جریان می‌یابد، بایستد، باید با آن مقابله کند و قطعا موفق هم می‌شود.

به گزارش «انتخاب»، فرهاد رهبر امروز در شانزدهمین همایش سراسری هم‌اندیشی دبیران استادان دانشگاه‌های سراسر کشور که در مشهد برگزار شد، در پاسخ به سوالی مبنی براینکه اگر فتنه‌ای نظیر فتنه سال ۸۸ در کشور رخ دهد، چند درصد از مدیران دانشگاه آزاد می‌توانند در مقابل آن بایستند و مانع نفوذ بیگانگان شوند، اظهار کرد: عدد و رقم نمی‌شناسم ولی اطمینان می‌دهم که "سیاهی لشکر نیاید به کار، یکی مرد جنگی به از صد هزار"؛ در فتنه ۸۸ که مرکز آن دانشگاه تهران بود، ما نیز لشگری نداشتیم که در مقابل آن بایستد ولی همان تعداد اندکی که حضور داشتند، توانستند فتنه را سرکوب کنند، بنابراین اگر در هر واحد دانشگاه آزاد اسلامی حداقل یک نفر باشد که بتواند در مقابل فتنه بایستد، باید با آن مقابله کند و قطعا موفق خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه اکنون دوره خشکسالی در دانشگاه آزاد اسلامی است و دوران پرآبی دانشگاه چندسال گذشته بود، ادامه داد: طی سال‌های گذشته چند درصد از شهریه‌های دانشجویی به بودجه فرهنگی دانشگاه اختصاص می‌یافت، ولی اکنون شرایط مالی دانشگاه در وضعیت نابسامانی قرار دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به دبیران استادان دانشگاه‌های کشور، گفت: رکن اصلی دانشگاه‌ها برای ساختن و سازندگی جامعه اساتید هستند، آن‌ها نقش اصلی را برای خدمت به مردم در کشور ایفا می‌کنند لذا اگر بخواهیم دانشگاه‌ها نقش اصلی خود را که حل مسائل مردم و جامعه است را با علم و دانش و فناوری حل کنند، باید به آموزش درست اساتید توجه داشته باشید.

رهبر با اعلام اینکه طی چندسال گذشته حدود ۷۰هزار استاد توسط شما دبیران آموزش دیده‌اند و ۳هزار دوره آموزشی برای آنان برگزار شده است، اضافه کرد: این انتقال تجربه‌ای که شما دبیران به اساتید انجام می‌دهید بسیارموثر است، اما مساله بر سر این است که شما توانسته‌اید برای چه آسیب‌ها و کاستی‌هایی راه حل پیدا کنید و اساتید را با آن‌ها آشنا سازید. این که ۷۰ هزار استاد آموزش دیده‌اند و سه هزار دوره آموزشی برگزار شده است، ملاک نیست بلکه باید دید که چه اثر بخشی در اساتید داشته است.

وی با اشاره به شانزدهمین هم اندیشی دبیران استادان دانشگاه‌های کشور، تاکید کرد: هر مجموعه‌ای که مسئول برگزاری این گردهمایی است، باید سازوکاری طراحی کند که میزان اثربخشی دبیران با شاخصی معین تعیین شود و یک آسیب‌شناسی صورت گیرد تا براساس آن برنامه‌ریزی گردد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به این که محصول اساتید، دانشجویان آنان هستند که وارد جامعه می‌شوند، بیان کرد: دانشجویان حاصل تربیت اساتید هستند ولی آیا اساتید ما توانسته‌اند فرهنگ اسلامی عرق دینی و ملی را به دانشجویان خود طی دوره تحصیلشان در دانشگاه نهادینه کنند. تا چه اندازه در لحاظ رفتاری در دانشجویان ما دینداری، عرق ملی، خودباوری، خلاقیت و ابتکار افزوده شده است.

رهبر اضافه کرد: استاد اگر به انسانی که سرشار از روحیه خدمت ملی است، تبدیل شود، می‌تواند این صفات را نیز به دانشجویان خود منتقل کند. لذا اساتید باید مدافع خلاقیت در دانشگاه‌ها باشند تا بتوانیم دانشگاه‌ها را از آموزش محوری به خلاقیت محوری تبدیل کنیم.

وی با بیان این که طی چند سال گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی بر روی آسیب‌های اجتماعی تاکید داشته‌اند، گفت: امروز چه تعداد از اساتید ما با آسیب‌های روز جامعه آشنا هستند؟ و شما دبیران تا چه اندازه توانسته‌اید اساتید را با این آسیب‌ها آشنا کنید؟

وی خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که اساتید به آن افتخار می‌کنند این است که ما شاگرد پروری نمی‌کنیم؛ در گذشته شاگردان به رزومه استاد خود افتخار می‌کردند و اساتید نیز به تعداد شاگردانی که تربیت می‌کردند، مفتخر بودند، لذا باید به موضوع شاگرد پروری توجه ویژه شود و اینکه چقدر اساتید برای دانشجویان وقت می‌گذارند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر این که ارتباط بین استاد و دانشجو قطع شده است، افزود: در رابطه استاد و دانشجویی، ارتباط استاد و شاگردی، سیستماتیک و زانو زدن دانشجو نزد استاد ارتباط صحیحی تلقی نمی‌شود. این موضوع پایه هر نظام آموزشی است، لذا وظیفه شما دبیران هم اندیشی استادان دانشگاه‌های کشور است که به اساتید بیاموزید که نسبت به مسائل پیرامون خود بصیرت داشته باشند و برون داد آن را به دانشجویان خود و جامعه منتقل سازند.

فرهاد رهبر همچنین در پایان گفت: این که فکر کنید مسئولان همه چیز را می‌دانند و همه ابزار را در اختیار دارند، اشتباه بزرگی است، شما دبیران استادان دانشگاه‌ها به عنوان یک مجموعه بزرگ، نقش مهمی در تصمیم سازی دارید. امروز حدود ۳۰۰ نفر از شما در این نشست حضور دارند و اگر این جماعت نتوانند کاری کنند، باید درب آموزش عالی را تخته کنند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy