Sunday, Dec 24, 2017

صفحه نخست » نیوزویک: عربستان برای مقابله با تهدید ایران هسته‌ای خواهد شد

saudiNuclear_12232017.jpgخلاصه نوشته ای از کالوم پَتون، مقاله کامل به زبان انگلیسی در وبسایت نیوزویک

برگردان فارسی: صدای آمریکا

شاهزاده «ترکی الفصیل» رییس پیشین اطلاعات عربستان سعودی، می گوید کشورش از حق خود برای برخورداری از یک برنامه هسته ای صلح آمیز نخواهد گذشت. ترکی الفیصل به توافق هسته ای ایران به عنوان نمونه ای برای تایید موضع خود اشاره کرد.

ریاض طی هفته های آتی مذاکراتی با ایالات متحده بر سر همکاری های هسته ای خواهد داشت که به شرکت های آمریکایی امکان می دهد پیشنهادهایی برای عقد یک قرارداد چند میلیارد دلاری ساخت دو رآکتور در عربستان سعودی ارائه بدهند.

عربستان سعودی گفته این رآکتورها را فقط برای مصالح صلح آمیز و غیرنظامی نیاز دارد، اما از اظهارنظر درباره داشتن غنی سازی اورانیوم برای تولید سوخت هسته ای طفره رفته است.

فیصل می گوید به ایران مشخصا اجازه داده شده بود به غنی سازی اورانیوم بپردازد، به عربستان سعودی هم باید چنین اجازه ای در چارچوب مقررات پیمان منع تکثیر و گسترش جنگ افزار هسته ای موسوم به ان پی تی داده شود: «از این منظر، پادشاهی سعودی از همان حقی برخوردار خواهد بود که دیگر اعضای ان پی تی شامل ایران دارند.»

مناقشات فرقه ای جاری میان ایران و عربستان سعودی از طریق گروه های وابسته شیعه و سنی خاورمیانه را به آتش کشیده است. دو کشور در عراق، سوریه، لبنان و یمن در دو سوی مخالف مناقشات داخلی قرار دارند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy