Monday, Dec 25, 2017

صفحه نخست » گواتمالا سفارت خود در اسرائیل را به اورشلیم منتقل می‌کند

Jerusalem.jpgرادیو فردا ـ رئیس‌جمهوری گواتمالا اعلام کرد سفارت‌خانه آن کشور در اسرائیل، به شهر اورشلیم/بیت‌المقدس انتقال پیدا می‌کند. پس از آن‌که رئیس‌جمهوری ایالات متحده از انتقال سفارت به اورشلیم خبر داد، این نخستین بار است که کشور دیگری دست به اقدام مشابهی می‌زند.

گواتمالا یکی از هفت کشوری بود، که در کنار آمریکا و اسرائیل، با قطعنامه سازمان ملل، علیه تصمیم ترامپ در به‌رسمیت شناختن اورشلیم/بیت‌القدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل، مخالفت کرد.

این کشور با بیش از ۱۶ میلیون نفر جمعیت، در عین حال بزرگ‌ترین کشوری‌ست که در جریان نشست ویژه سازمان ملل، با ایالات متحده و اسرائیل همراهی کرد. هندوراس، توگو، نائورو، جزایر مارشال، میکرونزی و پالائو، شـش کشور دیگر هستند.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده در روز ۱۵ آذر در جریان یک سخنرانی، اعلام کرد واشینگتن، اورشلیم را به عنوان پایتخت کشور اسرائیل به رسمیت می‌شناسد، و وعده داد که سفارت آمریکا را از تل‌آویو به این شهر منتقل کند.

این اقدام با وجود مخالفت‌ها، از جمله از سوی شماری از متحدان ایالات متحده در آسیا و اروپا، صورت گرفت. اما دولت اسرائیل از این سخنرانی و تصمیم اعلام‌شده استقبال کرده و سفیر اسرائیل در سازمان ملل نیز گفته این حق هر کشوری‌ست که «خود پایتختش را تعیین کند».

بیشتر کشورهای جهان حاکمیت ارضی دولت اسرائیل بر سراسر شهر اورشلیم/بیت‌المقدس را به‌رسمیت نمی‌شناسند. اسرائیل از زمان تأسیس در سال ۱۹۴۸ بخش غربی اورشلیم را در اختیار داشته و بخش شرقی بیت‌المقدس، در جنگ سال ۱۹۶۷ از کنترل اردن خارج شده، به اشغال اسرائیل درآمد.

پس از تصمیم آقای ترامپ، شورای امنیت سازمان ملل نشستی تشکیل داد تا در مورد قطعنامه‌ای که با این تصمیم مخالفت می‌کند، رای‌گیری کند. به جز آمریکا، ۱۴ عضو دیگر شورای امنیت به این قطعنامه رای «آری» دادند. قطعنامه توسط ایالات متحده وتو شد.

منتقدان تصمیم ترامپ، برای نمونه کشور فرانسه، می‌گویند بدون دستیابی به توافق در مورد اورشلیم، توافق صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها ممکن نیست. این موضوع خود با تردید دولت فعلی ایالات متحده روبه‌رو است که می‌گوید راه‌های بی‌شماری برای رسیدن به صلح آزموده شده و نتیجه‌ای نداده، در نتیجه لازم است رویکرد تازه‌ای در پیش گرفت.

پس از نشست شورای امنیت، مجمع عمومی سازمان ملل متحد در روز ۳۰ آذر یک نشست اضطراری برپا کرد. ۱۲۸ عضو از ۱۹۳ سازمان ملل به قطعنامه علیه تصمیم ترامپ رای مثبت دادند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy