Tuesday, Dec 26, 2017

صفحه نخست » بازداشت و ضرب و شتم شرکت‌کنندگان در تجمع اعتراضی حمایت از رضا شهابی

shahabi_tajamo.jpgرادیو زمانه ـ در حالی که همسر رضا شهابی اعلام کرده بود برای پیگیری وضعیت او ساعت ۱۰ صبح سه شنبه پنجم دی ماه به وزارت کار مراجعه خواهد کرد و تعدادی از فعالان کارگری و شهروندان هم به او پیوسته‌ بودند، اخبار رسیده حاکی از آن است که این تجمع با دخالت ماموران امنیتی روبه‌رو شده و تعدادی از شرکت‌کنندگان هم دستگیر شده اند. ماشین‌های ون پلیس از سر خیابان رودکی تا مقابل وزارت کار و بعد از آن ایستاده بودند و بازداشت‌شدگان را به ون منتقل کرده‌اند.

بر اساس تماس‌های دریافتی کانال کمیته دفاع از رضا شهابی، نیروهای امنیتی و انتظامی حاضر در جلوی وزارت کار، تعدادی از شرکت‌کنندگان تجمع اعتراضی به وضعیت رضا شهابی، فعال کارگری و زندانی سیاسی را پس از ضرب و شتم شدید بازداشت کردند. بنابر خبرهای رسیده نیروهای امنیتی شرکت‌کنندگان در این تجمع اعتراضی را کتک زده‌اند، به گونه ای که بازداشت‌شدگان در ون‌های نیروی انتظامی از درد در نواحی مختلف بدن‌شان رنج می‌برند.

ربابه رضایی، همسر رضا شهابی و ژیلا مکوندی در میان بازداشت‌شدگان بوده‌اند.

بر اساس اطلاعیه ای که روز پنج شنبه یکم دی ماه به امضای ربابه رضایی، همسر رضا شهابی انتشار یافته بود، این کارگر زندانی در دو هفته گذشته، دو بار در زندان رجایی شهر دچار سکته مغزی شده است. این در حالی است که علی رغم وضعیت وخیم رضا شهابی، مسئولین زندان همچنان از اعزام او به بیمارستان برای درمان، خودداری می‌کنند. ربابه رضایی گفته بود که پیش از اینکه همسرش سکته کند، جراح مغز و اعصاب رضا، اعلام کرده بود که رضا شهابی توان تحمل زندان را ندارد.

رضا شهابی که سال ۹۵ در پی یک اعتصاب غذای طولانی برای ادامه معالجه در بیرون از زندان، آزاد شده بود، مرداد سال جاری در پی تحت فشار گذاشتن وثیقه‌گذار توسط دادستانی به زندان رجایی شهر مراجعه کرد. او روز ۱۸ مرداد در مراجعه به زندان رجایی شهر علیرغم این که حکم آزادی از زندان در پرونده‌اش بود به ۹۶۸ روز حبس محکوم و زندانی شد.

شهابی اعلام اعتصاب غذا کرد و پس از ۵۰ روز با وعده «یک مقام ارشد امنیتی» در بیمارستان مبنی بر رسیدگی به خواست‌هایش اعتصاب غذای خود را شکست اما مسئولان به وعده خود عمل نکردند. شهابی بدون برخورداری از امکانات درمانی به زندان بازگردانده شد و برای دست کشیدن از فعالیت‌های سندیکایی تحت فشار قرار گرفت.

طی هفته‌های گذشته با وخامت وضع جسمی رضا شهابی و ممانعت مسئولان زندان از معالجه او تشکل‌های سراسری کارگران کانادا و چند کشور اروپایی از جمله سوئد، نروژ، آلمان و فرانسه و با ارسال نامه‌های اعتراضی به سران حکومت ایران خواستار آزادی فوری رضا شهابی شده‌اند.

پنج سندیکای کارگری فرانسه در نامه‌ی خود خطاب به علی خامنه‌ای نوشتند اگر دولت ایران قادر به تضمین معالجه شهابی در داخل ایران نیست، به او اجازه دهند به فرانسه سفر کند و در این کشور تحت معالجه قرار گیرد.

تشکل‌های مستقل کارگری ایران با صدور بیانیه‌هایی دستگیری رضا شهابی و محرومیت او از امکانات درمانی را محکوم کرده‌اند و فعالان کارگری و حامیان جنبش کارگری ایران در خارج از کشور نیز آکسیون‌هایی با خواست آزادی او و سایر فعالان کارگری برگزار کرده‌اند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy