Tuesday, Dec 26, 2017

صفحه نخست » پشیمانی از بازی در زمین نظام است نه رأی به روحانی، حامد آیینه‌وند

Hamed_Aiyenehvand.jpgمواضع حسن روحانی اندکی پس از پیروزی در انتخابات و متعاقب هشدار حاکمیت در هم سرنوشتی با بنی صدر و بازداشت برادر ش و هم چنین بازداشت برادر جهانگیری به سرعت تغیر کرد. پس از جلسه روحانی با فرماندهان سپاه پشت درهای بسته، نقش جهانگیری در دولت به شدت کاهش یافت و زوج واعظی نوبخت که به خوبی با خرید و فروش آشنا هستند به جای او کابینه را چیدمان کردند. تجلی علنی هم دستی سپاه و روحانی هم در چینش کابینه خودش را تمام قد نشان داد و هم در لایحه بودجه ۹۷ که رئیس دولت رقمهای شگفتی را به ظاهرا مخالفان خودش اختصاص داد. دم خروس هم از اینجا بیرون زد که مخالفان غداری چون علم الهدی که دامادش ابراهیم رئیسی رقیب روحانی در کارزار زرگری ۹۶ بود پس از مدت کوتاهی آستین حمایت از رئیس دولت دوازدهم بالا زد.



این روند باعث شد که برخی از سلبریتی‌ها و فعالان سیاسی با راه اندازی هشتگ‌های از رای به روحانی پشیمانم انتقاد خودشان را به عملکرد دولت نشان دهند. با اوج گیری استفاده از هشتگ‌های پشیمانی#پشیمانی افرادی از اصلاح طلبان مثل تاج زاده و برخی حواریون او، شروع کردند به قصه گویی و استدلال تراشی‌های خنده دار که نه ما پشیمان نیستیم و مطالباتمان را مطرح می‌کنیم. بعد از چندی هم سید محمد خاتمی صاحب کلام نغز" تکرار می‌کنم" وارد میدان شد و منتقدان پشیمان را "دسسیه گر" خواند و حمایت قاطعانه خود از حسن روحانی را اعلام کرد.


مصطفی تاج زاده از معدود اصلاح طلبانی است که مستدل حرف می‌زند و ترامپ اصلاح طلبهاست (در توئیت کردن) ضمن اعلام محق بودن افراد در اعلام پشیمانی، پروژه اعلام پشیمانی را پروژه "دولت پنهان" خواند و اعلام کرد که ما زیر بارش نمی‌رویم. او وقتی از دولت پنهان حرف می‌زند دقیقا چه می‌گوید؟ وقتی از دولت پنهان حرف می‌زنیم مخالف خوانی این است که دولت آشکاری هم وجود دارد. مخاطبان این یاداشت اما دچار اشتباه نباید بشوند و دولت پنهان را نباید با دولت سایه یا کابینه سایه که مفهومی مشخص در "لیبرال دموکراسی " است و به جناح رقیب و بازنده انتخابات که روند حرکت دولت را رصد می‌کند گفته می‌شود همانند قلمداد کنند.


منظور تاج زاده از دولت پنهان نهاد رهبری، سپاه و مجموعه عظیم نهادهای سیاسی و اقتصادی تحت نظر رهبری است که کشور در اختیار آنهاست و دولت آشکار هم همین دولتی است که همگان به اسم دولت می‌شناسند. نهادی که با " تکرار می‌کنم" خاتمی در ایام انتخابات تعدادی از اصلاح طلبان و ژنهای خوب به بهانه تغیر در آن یا در مجلس مشغول می‌شوند و بعد هم با دلیل نگذاشتند کار کنیم از خود سلب مسئولیت می‌کنند. اما از رانتهای این دولت آشکار برخوردار می‌شوند. نگرانی و سراسیمگی اصلاح طلبان حکومتی در جلوگیری از فراگیر شدن هشتگ پشیمانی#پشیمانی از کجاست؟ آنها به درستی می‌فهمند که پشیمانی مردم و سلبریتی‌ها از رای به روحانی نیست بلکه پشیمانی واقعی از بازی در زمین نظام یا همان دولت پنهانی است که تاج زاده می‌گوید. بازی که هم زمین، هم قواعد و هم بازیکنانش را دولت پنهان در غیاب احزاب واقعی، رسانه‌های آزاد و تشکل‌های دانشجویی تعیین می‌کند و اصلاح طلبان نیز خود بخشی از این بازی هستند.


غضب حاکمیت و انتقام کشی از رهبران جنبش سبز یک دلیل بیشتر ندارد. آنها مشروعیت این بازی را با مواضع خود زیر سوال بردند و از موضع خود پا پس نکشیدند اما اصلاح طلبان و در راس آنها خاتمی این بازی سوخته را با رای مخفی در دماوند و بعد هم در تهران احیا کردند. با احیای این بازی سوخته، نظام نفس تازه کرد و کسانی به مجلس راه یافتند که از فرط ناشناختگی در محله خودشان هم چهره نبودند چه بر سد در میان مردم، طبیعی است که منافع آنها در مکرر شدن تکرار هاست تاسهمشان را از#سفره انقلاب بردارند.


مخاطبان این یاداشت ممکن است از نگارنده بپرسند اگر خاتمی بخشی از بازی است این محدودیت هایی که برای وی ایجاد می‌کنند چه معنایی دارد؟ محدودیت‌ها برای" چهره نگاه داشتن خاتمی" است تا در موسم انتخابات دوباره مردم و جوانان را وارد بازی نظام کند. اما اگر پشیمانی فراگیر و دلایل آن به درستی تحلیل شوند دیگر کسی به "تکرار می‌کنم" وقعی نخواهد گذاشت. آن وقت بازی شروع می‌شود که مردم، احزاب، رسانه‌ها و جامعه مدنی در آن نقش حیاتی دارند بازی که در انتهای آن از نظم مستقر در ایران نشانی نخواهد ماند.

حامد آیینه‌وند - دانش آموخته دکترای روابط بین الملل

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy