Sunday, Dec 3, 2017

صفحه نخست » حوثی‌های یمن: به رآکتور اتمی ابوظبی موشک شلیک کرده‌ایم، سفیر سابق ایران در یمن: این حمله پاسخ به توطئه امارات و ریاض بود

moushak_shelik.jpgدویچه وله ـ شبکه رسانه‌ای المسیره وابسته به انصارالله اعلام کرد که حوثی‌های یمن یک موشک به مرکز اتمی براکه در ابوظبی شلیک کرده‌اند. خبرگزاری رسمی امارات حمله موشکی به تاسیسات اتمی این کشور را نادرست خوانده است.

حوثی‌های یمن در روز یک‌شنبه (۳ دسامبر / ۱۲ آذر) در یک برنامه تلویزیونی که در شبکه اینترنتی‌شان نیز پخش شده اعلام کردند که یک موشک به سوی تاسیسات اتمی ابوظبی در امارات متحده عربی شلیک کرده است.


بنا به خبرگزاری رویترز و خبرگزاری آلمان، در این گزارش سند یا تصویری برای پرتاب موشک در شبکه "المسیره" وابسته به حوثی‌ها ارائه نشده است. در این گزارش بدون اشاره به جزئیات بیشتر آمده است که واحد رزمی حوثی‌ها موشکی را به راکتور اتمی "براکه" در ابوظبی شلیک کرده است.

04Yemen2-master675.jpgمرکز اتمی براکه در ابوظبی

خبرگزاری رسمی امارات متحده عربی ساعاتی پس از انتشار این خبر از قول مقامات این کشور گفت که موشکی به مرکز اتمی "برکه" شلیک نشده و پدافند هوایی این کشور قادر به دفع چنین حملاتی است.

به نقل از برخی رسانه‌ها این موشک از نوع کروز بالدار بوده است.
رسانه‌های نزدیک به علی عبدالله صالح مدعی شدند که پرتاب موشک به ابوظبی به خاطر نزدیکی هواداران صالح به عربستان و جدایی از حوثی‌ها صورت گرفته است.

راکتور اتمی "براکه" در ۵۰ کیلومتری غرب شهر الرویس قرار دارد و هنوز ساخت تمام واحدهای آن به پایان نرسیده است. گفته می‌شود که ساخت واحد ۴ این مرکز اتمی تا سال ۲۰۲۰ به طول خواهد انجامید. واحد اول آن قرار است در پایان سال ۲۰۱۷ مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

شرکت کپکو از کره جنوبی مسئول ساخت نیروگاه اتمی در ابوظبی است.

شورشیان حوثی ‌پیشتر نیز دو موشک به عربستان سعودی شلیک کرده بودند. پس از پرتاب موشک نخست به فرودگاه ریاض شورشیان اعلام کردند که حمله به امارات متحده را منتفی نمی‌دانند، زیرا این کشور در ائتلاف عربی به رهبری عربستان همکاری گسترده دارد.

موشک نخست حوثی‌ها به فرودگاه ریاض توسط سامانه پدافند هوایی عربستان رهگیری و در هوا منهدم شد. عربستان، آمریکا و برخی کشورهای غربی ایران را متهم کردند که این موشک‌را در اختیار حوثی‌ها قرار داده است. مقامات نظامی ایران این اتهام را تکذیب کردند.

***

سفیر سابق ایران در یمن: حمله موشکی به ابوظبی در پاسخ به توطئه امارات و ریاض بود

این موضوع اشتباه است که فکر می‌کنند ایران در مسائل داخلی یمن دخالت دارد. انصارالله هزار سال است که در یمن حضور دارد و حکومت داشته است و زیدیه انگیزه‌ها و عقاید خودشان را برای مبارزه دارند و در این بین ایران حمایت معنوی خودش را انجام می‌دهد.

اصغر قریشی سفیر سابق ایران در یمن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در واکنش به حمله موشکی ارتش یمن به نیروگاه هسته‌ای ابوظبی گفت: مردم یمن دو سال و هشت ماه است تحت شدیدترین بمباران‌ها و حملات ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی و امارات متحده عربی قرار دارند و این حمله در این شرایط صورت گرفته است.

وی افزود: در دو سال اخیر و در نتیجه حملات ائتلاف عربی علیه یمن تقریبا تمام زیرساخت‌های این کشور از بین رفته، فشار زیادی بر مردم یمن وارد است و گرسنگی و مشکلات و بیماری‌ها و قحطی این کشور را در بر گرفته است.

قریشی همچنین گفت: از سوی دیگر، علی عبدالله صالح در چند ماه اخیر در یمن اقدام به قدرت‌نمایی کرده و همیشه این بحث بوده است که وی به دنبال فرصتی است که فرزندش احمد را به قدرت برساند چرا که خود شرایط ماندن در قدرت را ندارد.

وی با اشاره به اینکه مردم یمن تحت شدیدترین فشارها قرار دارند وعربستان و امارات بیش از سایر کشورها در یمن حضور نظامی دارند، گفت: خبر حمله موشکی به ابوظبی، واکنشی در برابر توطئه‌های عربستان و امارات علیه انصارالله و مردم است.

وی افزود: بسیاری درگیری‌های چند روز اخیر در صنعا میان نیروهای وفادار به علی عبدالله صالح و انصارالله را نتیجه تحریک امارات و تبلیغات رسانه‌ای عربستان می‌دانند. امارات و عربستان در توطئه جدید به دنبال اختلاف‌افکنی در یمن میان انصارالله و نیروهای حامی علی عبدالله صالح سابق هستند.

سفیر سابق ایران در یمن درباره این حمله موشکی گفت: ‌ خودشان درباره درست یا غلط بودن این حمله تصمیم‌گیرنده هستند، این موضوع اشتباه است که فکر می‌کنند ایران در مسائل داخلی یمن دخالت دارد. انصارالله هزار سال است که در یمن و حضور دارد و حکومت داشته است و زیدیه انگیزه‌ها و عقاید خودشان را برای مبارزه دارند و در این بین ایران حمایت معنوی خودش را انجام می‌دهد.

قریشی گفت: ‌ عربستان نتوانست جنگ را در یمن به آنجایی که می‌خواست برساند و سرانجامی برای آن داشته باشد. این در حالی است که ریاض گمان می‌کرد تنها در چند هفته می‌تواند قدرت را در این کشور به دست بگیرد و جنگ را تمام کند.

وی با بیان اینکه یمن اکنون به صورت باتلاقی برای یمن درآمده و هرکس وارد این کشور شود وارد باتلاق شده است، گفت: درگذشته نیز هرکشوری وارد یمن شده بود، گرفتار باتلاق شد و جنگ در این کشور به سرانجام نمی‌رسد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy