Sunday, Dec 3, 2017

صفحه نخست » حمایت ائتلاف عربستان از علی عبدالله صالح؛ مواضع حوثی‌ها در صنعا بمباران شد

Ali_Abdollah_Saleh.jpgرادیو فردا ـ هواپیماهای نیروهای ائتلاف منطقه‌ای به رهبری عربستان‌سعودی در پشتیبانی از علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری پیشین یمن، مواضع گروه حوثی ها در صنعا، پایتخت آن کشور، را بمباران کردند.

آقای صالح و حوثس ها هفته قبل متحد یکدیگر بودند ولی این اتحاد پس از درگیری نیروهایشان در یکی از مناطق جنوبی صنعا، پایان یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تلویزیون العربیه، وابسته به عربستان‌سعودی، ضمن اعلام خبر بمباران مواضع حوثی‌ها در پایتخت یمن در روز یکشنبه ۱۲ آذر، اشاره‌ای به میزان تلفات نکرده است اما ساکنان منطقه دستکم از وقوع پنج حمله هوایی خبر دادند.

رویترز همچنین به نقل از ساکنان صنعا نوشت که حوثی‌ها در جریان یک درگیری موفق شده‌اند روز یکشنبه ساختمان استودیوهای شبکه خبری تلویزیونی یمن، متعلق به آقای علی عبدالله صالح را تصرف کنند.

آقای صالح روز شنبه ۱۱ آذر، پیامی را از طریق همین شبکه تلویزیونی خطاب به نیروهای ائتلاف منطقه‌ای به رهبری عربستان‌سعودی اعلام کرده بود.

آقای صالح گفته بود در صورت توقف حملات نیروهای ائتلاف علیه شهروندان یمنی، آماده است با کشورهای عضو ائتلاف وارد مذاکره شود و «فصل تازه‌ای» را در روابط با آنها آغاز کند.

در این حال، کمیته صلیب سرخ جهانی ضمن ابراز نگرانی نسبت به زخمی شدن غیرنظامیان در جریان درگیری در صنعا، اعلام کرد که تاکنون ده‌ها تن کشته و صدها تن دیگر مجروح شده اند.

تغییر موضع علی عبدالله صالح مورد استقبال نیروهای ائتلاف منطقه‌ای به رهبری ریاض قرار گرفته است، به‌ویژه که به نوشته رویترز، نیروهای ائتلاف تاکنون در مبارزه علیه حوثی‌ها که از سال ۲۰۱۵ تاکنون بخش بزرگی از شمال یمن را در کنترل دارد پیشرفت چندانی بدست نیاورده اند.

یمن از اواخر سال ۲۰۱۴ میلادی به دنبال حمله حوثی‌ها به صنعا و کنترل دولت از سوی آنان با جنگ داخلی مواجه شده است.

حوثی‌ها بعد از آن، با برخورداری از حمایت نیروهای وفادار به علی عبدالله صالح، با حمله به عدن، پایتخت موقت عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن، او را وادار به گریختن از آن کشور کردند. در پی این رویداد، آقای هادی از نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان‌سعودی خواست با حوثی‌ها وارد جنگ شوند.

عبد ربه منصور هادی از سوی سازمان ملل متحد به عنوان رئیس‌جمهوری قانونی یمن شناخته می‌شود.

عربستان سعودی که رهبری ائتلاف کشورهای در حال نبرد با یمن را برعهده دارد از ایران به دلیل پشتیبانی از حوثی‌ها انتقاد می کند.

در جریان جنگ داخلی یمن تاکنون دستکم ۱۰ هزار تن کشته و بیش از ۲ میلیون تن آواره شده‌اند. از دیگر عواقب جنگ در فقیرترین کشور عربی، ابتلای حدود یک میلیون نفر به بیماری وبا و قرار گرفتن یمن در آستانه قحطی است.

در عین حال، سازمان ملل روز جمعه ۱۰ آذر اعلام کرد هفت تا هشت میلیون تن در یمن در آستانه قطحی هستند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy