Tuesday, Jan 9, 2018

صفحه نخست » شبهه‌ها و شایعه‌ها یک سال پس از مرگ «مشکوک» هاشمی رفسنجانی

hashemi_010918.jpgیورونیوز، از همان روز مرگ اکبر هاشمی رفسنجانی شایعات بسیاری در مورد این که محافظان او پیش از مرگش استخر را ترک کرده بودند در میان مردم و برخی رسانه‌های خارج از کشور شایع شده بود. اما امروز خانواده او آشکارا در «مرگ» او تشکیک کرده و به طور تلویحی از وجود توطئه‌ای برای قتل او خبر می‌دهند.

درست یک سال پس از مرگ اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام، فرزند او یاسر هاشمی خبر از ارجاع دوباره پرونده مرگ پدرش به شورای عالی امنیت ملی داد.

هاشمی به رسانه‌های داخلی ایران گفته است این پرونده که بسته شده بود بار دیگر به درخواست حسن روحانی، رئیس جمهوری و رئیس شورای عالی امنیت ملی در این نهاد عالی کشور گشوده شده است.

اکبر هاشمی بهرمانی مشهور به هاشمی رفسنجانی که در سوم شهریور ۱۳۱۳ در شهرستان رفسنجان به دنیا آمده بود، درست یک سال پیش، یعنی در تاریخ ۱۹ دی ۱۳۹۵ در حالی که ۸۲ سال داشت بر اثر ایست قلبی درگذشت.

گویا محسن هاشمی، برادر یاسر که ریاست شورای شهر تهران را بر عهده دارد، قرار است به زودی برای رؤیت پرونده مرگ پدرش به محل شورای عالی امنیت ملی برود. این خبر را یاسر هاشمی اعلام کرده است.

شبهه و شایعه در مرگ رفسنجانی

هاشمی رفسنجانی در روز یکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ در حال شنا در استخر کوشک متعلق به مجمع تشخیص مصلحت نظام واقع در نزدیکی مجموعه سعدآباد دچار عارضه قلبی شد. عملیات احیا توسط محافظان حاصلی نداشت و او در ساعت ۱۸:۲۰ پس از ایست قلبی و در شرایطی که علائم حیاتی نداشت به بیمارستان شهدای تجریش منتقل شد. تلاش بیش از یک ساعته برای احیای وی ناموفق ماند و ساعت ۱۹:۳۰ دقیقه همان روز فوت او اعلام شد.

همان گونه که در حیات رفسنجانی شبهه و شایعه بسیاری در مورد اسرار محفوظ در سینه‌اش و نیز در مورد میزان ثروت او و خانواده‌اش مطرح بود، مرگ او نیز با حرف و حدیث‌ها و شایعه‌های زیادی همراه شده است.

نخستین شایعات و اعتراض‌ها از سوی خانواده خود رفسنجانی آغاز شد. از زمان درگذشت آقای هاشمی رفسنجانی اعضای خانواده او چندین بار علت فوت او را مشکوک اعلام کردند. آنها همچنین آشکارا به مسئولانی که رفسنجانی را طرد کرده بودند حمله کردند. فاطمه دختر بزرگ هاشمی در هنگام تشییع جنازه پدرش خطاب به سردار فیروز‌آبادی گفت: «پدر من اهل "فتنه" نبود».

چند ماه پس از مرگ هاشمی رفسنجانی، خانواده او نسبت به سرنوشت وصیت‌نامه نیز اظهار بی‌اطلاعی کردند. محسن هاشمی گفت مشغول جستجوست، اما هنوز وصیت‌نامه جدیدی از پدرش پیدا نشده است. فاطمه هاشمی نیز در مهر ماه گذشته اعلام کرد که خانواده رفسنجانی وصیت‌نامه او را پیدا نکرده‌اند. به گفته خانم هاشمی، اکبر هاشمی رفسنجانی چهار یا پنج سال پیش نوشتن وصیت‌نامه خود را اغاز کرده، اما اکنون اثری از آن نیست.

رادیو اکتیو در بدن آیت‌الله

هنوز همه جزئیات پرونده در دست بررسی مرگ «آیت الله» در شورای عالی امنیت ملی منتشر نشده است، اما دختر کوچک او، فائزه که از چهره‌های شناخته‌شده اصلاح‌طلبان است، در اواخر آذر ماه گذشته به روزنامه اعتماد اعلام کرد که مطابق گزارش شورای عالی امنیت ملی ایران در کالبد پدرش به میزان ۱۰ برابر حد مجاز مواد و تشعشعات رادیواکتیو وجود داشته است.

ناگفته‌های مهم محمد هاشمی

محمد هاشمی، برادر اکبر هاشمی رفسنجانی نیز همزمان با سالروز مرگ برادرش، این رویداد را «مشکوک» خواند. در روزهای اخیر، این دومین بار است که آقای هاشمی گزارش ایست قلبی برادرش را که منجر به مرگ او شد، مشکوک می‌خواند.

آقای هاشمی که سال‌ها ریاست سازمان صدا و سیما را بر عهده داشت، در مصاحبه مفصلی با ایسنا موضوع ایست قلبی برادرش را مشکوک دانست و گفت: «پزشکان اعلام کردند علت ایست قلبی است اما [...] ایست قلبی علل و عواملی دارد که هیچ‌کس آن را اعلام نکرد و کمیته‌ای که در شورای عالی امنیت ملی تشکیل شد برای بررسی همین موضوع بود. بعد از انجام بررسی‌ها [...] خانواده را دعوت کردند تا گزارش نهایی را بدهند و در آن گزارش گفتند که در بدن ایشان اشعه رادیواکتیو ۱۰ برابر حد مجاز بوده است. اما اینکه چگونه این میزان از حد مجاز فراتر رفته را کسی نمی‌داند و من هم در آن جلسه حضور نداشتم.»

وی در مورد این که آیا پرونده آیت‌الله هاشمی در شورای عالی امنیت ملی بسته شده یا نه، اظهار بی‌اطلاعی کرد، اما در مورد این که آیا خانواده از همان شب واقعه درخواست کالبدشکافی کردند یا نه، گفت: «نه. تا جایی که من می‌دانم ایشان به جایی منتقل نشدند و کالبدشکافی هم انجام نشد و معاینه بیشتری هم از سوی کسی بعد از فوت ایشان ندیدم. در واقع من وقتی بالای سر ایشان رسیدم دیدم که پزشکان مشغول تنفس‌رسانی و ایجاد شوک در بدنش هستند تا جایی که حتی استخوان‌های سینه ایشان در اثر فشار پزشکان خون مرده شده بود و وقتی من این صحنه را دیدم برایم شوک بزرگی بود و حالت بهت‌زدگی به من دست داد. مدام چشمم را به مانیتور می‌انداختم تا علائم حیات در بدن ایشان را ببینم که وقتی با علائم موقتی روبه‌رو شدم و از پزشک پرسیدم، گفت که این علائم صرفا برای وارد کردن شوک است و حتی از ایشان پرسیدم زمانی که آیت‌الله هاشمی به بیمارستان رسید علائم حیات داشت یا نه که پاسخش منفی بود. [...] تیم احیا بررسی‌های لازم را انجام دادند و گفتند امیدی به بازگشت ایشان نیست و همانجا پیکر را از بیمارستان به جماران منتقل کردند و دو روز بعد هم مراسم خاکسپاری انجام شد. اما به هر حال از آنجا که علت ایست قلبی اعلام شده و دلیلی برای آن ذکر نشده است جای شبهه وجود دارد و منشأ برخی گمانه‌زنی‌ها می‌شود.»

پرونده مرگ هاشمی رفسنجانی به کجا خواهد رسید؟

از همان روز مرگ هاشمی رفسنجانی شایعات بسیاری در مورد این که محافظان او پیش از مرگش استخر را ترک کرده بودند در میان مردم و برخی رسانه‌های خارج از کشور شایع شده بود. اما امروز خانواده او آشکارا در «مرگ» او تشکیک کرده و به طور تلویحی از وجود توطئه‌ای برای قتل او خبر می‌دهند.

هنوز معلوم نیست آیا اراده‌ای جدی برای ادامه تحقیقات در مورد مرگ «مشکوک» هاشمی رفسنجانی وجود دارد یا این که شورای امنیت ملی به ریاست حسن روحانی تنها زیر فشار خانواده آقای هاشمی تصمیم به بازگشایی پرونده گرفته است. به هر روی به نظر می‌رسد این خانواده به نقش شورای عالی امنیت ملی در این زمینه امید بسته‌اند، زیرا محمد هاشمی بر خلاف تحلیل‌گرانی همچون صادق زیباکلام که می‌گویند جبهه اصلاحات و اعتدال با مرگ رفسنجانی «یتیم» شده، امیدوار است آقای روحانی با «مشارکت و همدلی» مشکلات مردم را حل کند و از «رفتارهای رقابت‌گونه» رقیبان شکست‌خورده‌اش پرهیز کند.

منظور او از «رقیبان» روحانی، احمدی‌نژاد و گروه مخالفان همراه اوست که در ماه‌های اخیر زبان به اعتراض شدید و انتقاد تند علیه دولت و قوه قضاییه گشوده‌اند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy